kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۸۵۰
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۵
رئیس مجمع عالی واردات:

واردات 2 میلیارد دلار گندم و برنج طی 3 ماه با چه توجیهی انجام شده است

رئیس مجمع عالی واردات گفت: دولت با چه توجیهی در 180 روز، 2میلیارد دلار گندم و برنج وارد کرده است.


محمدحسین برخودار در خصوص افزایش رقم تجارت ایران در نیمه نخست سال 93 و دلیل رشد 30 درصدی واردات در برهه مذکور گفت: این سوال را باید از دولتی‌ها پرسید که چرا حدود دو میلیارد دلار در شش ماه نخست سال جاری گندم و برنج وارد کرده‌اند.
رئیس مجمع عالی واردات گفت: بدون شک واردات برنج به زیان کشاورزان ایرانی است و باعث خواهد شد برنج کار ایرانی با زیان مواجه شده و انگیزه کار را از دست بدهد. برخودار با بیان اینکه درست است تجارت کشور در نیمه نخست سال 93 به مرز 50 میلیارد دلار رسیده اما باید به این نکته نیز توجه کرد که در این تجارت سهم واردات چه میزان است و از این واردات، سهم کالاهای استراتژیک چه میزان است؟
وی با بیان اینکه واردات کالاهای استراتژیک کاملا بدون توجیه است به نسیم گفت: واردات گندم و برنج هیچ منطقی ندارد و باید توجه داشت این کار در مجموع به زیان کشاورزی کشور است.
رئیس مجمع عالی واردات افزود: واردات کالاهایی مانند برنج و گندم، آن هم با ارزش حدود 2 میلیارد دلار یک بهانه است است. وی ادامه داد: اصولا در دنیا بیشترین حمایتها را از کشاورزان می‌کنند تا این قشر زیان نبیند، چرا که زیان کشاورز به معنی، زیان توسعه پایدار کشور معرفی می‌شود.