kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۸۴۸
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۵
سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی:

مسکن مهر در برخی استان‌ها فاقد استانداردهای فنی است

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: مسکن مهر در برخی استان‌ها فاقد استانداردهای فنی لازم است.


منصور آرامی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: متاسفانه بخشی از مسکن مهر کشور توسط سازندگان غیرمتخصص و غیرفنی ساخته شده به همین دلیل این مسکن فاقد استانداردهای فنی لازم است. وی با ابراز تاسف از این که به دلیل تعجیل دولت قبل امتیاز ساخت مسکن مهر به افراد فاقد صلاحیت داده شده و حالا مردم گرفتار عملکرد نادرست این افراد شدند، گفت: سازمان استاندارد در بسیاری از موارد کیفیت مصالح  ساختمانی این پروژه‌ها را تایید نکرده، مصالحی که در این پروژه‌ها مصرف شده حتی کشورهای آسیای میانه نیز از آنها استفاده نمی‌کنند.
نماینده مردم بندرعباس با تشریح سازه به کار رفته در مسکن مهر شهرستان‌های آبدانان و مورموری در استان ایلام که در زلزله اخیر خسارت کلی دید، گفت: گاهی اوقات برخی پیمانکاران برای سرعت دادن به ساخت مسکن از تردی پنل در ساخت دیوار استفاده می‌کنند. اگر در نصب تردی پنل دقت لازم نشود،  این وسیله به درستی به سازه متصل نشده و با کوچکترین فشار یا لرزش کج‌شده و ترک می‌خورد.
آرامی، پیمانکاران و مهندسان ناظر را مسئول مسکن مهر بی‌کیفیت دانست و افزود:  پیمانکار مسکن‌مهر باید 12 ماه را برای تحویل قطعی اختصاص می‌داد، در طول این مدت نیز هرگونه نقص و ایرادی اعم از نشست، ترکیدگی لوله و خسارت‌هایی که ناشی از عملکرد نادرست پیمانکار است، باید رفع نقص شود.
وی با نقد فرآیند قرارداد مسکن مهر گفت: فرآیند قرارداد مسکن مهر، فرآیند نادرستی بود و پیمانکاران و سرمایه‌گذاران هیچ ضمانتی نسپردند، همین مسئله موجب شد پروژه مسکن مهر در برخی مناطق روند نادرستی را طی کند. پیمانکاران امتیاز ساخت مسکن مهر را دریافت کردند که صلاحیت فنی و اجرایی لازم را نداشتند و نامشان در فهرست شرکت‌های دارای رتبه‌بندی (گرید) معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی یا وزارت راه و شهرسازی نیست. سخنگوی کمیسیون عمران حق شکایت را برای مالکان مسکن مهر خسارت دیده به دلیل زلزله یا عملکرد ضعیف پیمانکار محفوظ دانست و افزود: شاکیان مسکن مهر به ادارات راه و شهرسازی استان مراجعه کرده و طرح دعوا کنند، اگر به نتیجه نرسیدند شکایت خود را به کمیسیون عمران مجلس انتقال دهند. کمیسیون عمران نیز شکایت‌ها را بررسی و پس از بازرسی از محل پروژه پرونده متخلفان را به کمیسیون اصل 90 قانون اساسی ارسال می‌کند تا این کمیسیون به تخلفات رسیدگی کند.
به گفته وی، پیمانکاران و مهندسان ناظر این پروژه‌ها جهت بررسی علل استفاده از مصالح ساختمانی بی‌کیفیت در پروژه ساخت مسکن مهر به کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، احضار شده‌اند. وی تاکید کرد: در این بررسی مسئولان وزارت راه و شهرسازی، سازمان نظام مهندسی کشور نیز حضور داشته‌اند. آرامی در پایان تصریح کرد: احتمال تخریب مسکن مهر در سایر مناطق و استانهای کشور بر اثر زلزله وجود دارد، از این رو باید به این موضوع با دید ملی تصمیم‌گیری کرد.