kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۸۳۶
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۰
گزارش وزارت دفاع چین ؛

پایگاه‌های نظامی آمریکا در خلیج‌ فارس در دسترس موشک‌های میان‌برد ایرانی است

وزارت دفاع چین در گزارشی تاکید کرد: ایران امروز به موفقیت‌های زیادی در زمینه توسعه موشک‌های میان‌برد رسیده و می‌تواند تمامی پایگاه‌های آمریکا در منطقه خلیج‌فارس را هدف قرار دهد.


وزارت دفاع چین گزارشی از قابلیت موشکی ایران منتشر کرد که در آن ضمن تأکید بر تدافعی بودن راهبرد نظامی ایران اعلام کرد که امروز، این کشور به موفقیت‌های زیادی در زمینه تولید موشک‌های میانبرد رسیده و اکنون تمامی پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه خلیج فارس در برد موشک‌های ایران قرار دارد.
در این گزارش آمده است ایران هم‌اکنون بعد از یک تلاش 20 ساله، قدرتمندترین زرادخانه موشکی خاورمیانه را دارد، مجموع انواع موشک‌های فعال این کشور بیش از یکهزار و 500 فروند است. حتی ژنرال‌های آمریکایی در حوزه فرماندهی مرکزی آمریکا مجبور به اعتراف شدند که شمار تسلیحات بالستیکی ایران بسیار زیاد است و این قابلیت را دارد تا در میدان‌های نبرد یک تهدید نظامی واقعی باشد.
در بخشی دیگر از این گزارش افزوده شده است بعد از پایان جنگ ایران و عراق، ایران برنامه توسعه موشک بالستیک خود را آغاز کرد. ایران بعد از چند دهه پیشرفت‌های مداوم، موشک‌های بالستیک «شهاب-3»، «فاتح-110» و «زلزال 2» و دیگر موشک‌های میانبرد با توانایی نفوذ، تحرک و دیگر قابلیت‌های کلیدی فنی را تولید کرد.
در ادامه این گزارش خاطر نشان شده است شهاب 3 موشک بالستیک سوخت مایع با برد یکهزار و 280 کیلومتر با قابلیت حمل کلاهک یکهزار و 158 کیلوگرم در سال 2003 وارد خدمت رسمی در نیروهای مسلح ایران شد. «شهاب 3» با قابلیت بازدارندگی می‌تواند به خاورمیانه و خلیج فارس برسد. ایران به منظور مقابله با چالش‌های سامانه‌های ضدموشک آمریکا، «شهاب 3» ارتقا یافته را تولید کرد. موشک‌های «شهاب »3 ارتقا یافته می‌تواند به طرز موثری مانع استفاده از سامانه ضدموشکی برای رهگیری پارامترهای مداری شود و همچنین به طرز موثری قابلیت نفوذ بالا دارد.
به گزارش فارس همچنین در بخش پایانی این گزارش خاطرنشان شده است از آنجایی که موشک‌های سری «شهاب 3» از فناوری پرواز تک مرحله‌ای استفاده می‌کنند، برد آنها محدود است. ایران به منظور تقویت برد موشک‌، فناوری نیروی محرکه پرواز دو مرحله‌ای را مورد بررسی قرار داد. «فاتح 110» در مرحله اول از سوخت مایع استفاده می‌کند و در مرحله دوم از سوخت جامد استفاده می‌کند و همین امر برد آن را به 2000 کیلومتر افزایش داده است. ایران در سال 2009، با موفقیت موشک‌های «زلزال 2» با سوخت جامد را مورد آزمایش قرار داد. زمان آماده‌سازی برای پرتاب این موشک 30 دقیقه بود و دقت آن به 350 متر ارتقا یافت.