kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۷۳۳
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۳

روایت مردم از کاهش قدرت خرید

اگر چه با اعلام رشد اقتصادی برای سه ماهه ابتدایی سال‌جاری نسبت به سال گذشته، انتظار می‌رود که آثار سیاست‌های اقتصادی دولت، در سبد خانوارهای ایرانی مشخص شود اما آن‌گونه که مردم روایت می‌کنند، قدرت خریدشان بیشتر که نشده، حتی در برخی موارد کمتر هم شده است.


به گزارش مهر،  اگرچه  رشد اقتصادی به گواه آمارهای بانک مرکزی، نشانگر بهبود اوضاع اقتصادی ایران است، اما مردم که ذی‌نفعان اصلی سیاست‌های اقتصادی دولت به شمار می‌روند، از این رشد اقتصادی حس ملموسی را نداشته و اذعان دارند که قدرت خرید آنها نسبت به سیاست‌گذاری‌های دولت نه تنها بهبود نیافته، بلکه نسبت به دوره‌ای که دولت در آن رشد را اعلام کرده، کمتر هم شده است.
از سوی دیگر، دولت نیز بار‌ها و بار‌ها کنترل تورم را به عنوان معیاری برای موفقیت در سیاست‌گذاری‌های اقتصادی خود مطرح می‌کند و بر این باور است که اگرچه تورم کاهش یافته و راه رسیدن به اعداد تک رقمی را در پیش گرفته است، اما کاهش تورم هیچ‌گاه به مفهوم ارزانی در بازار نیست و این دو مفهوم باید از سوی مردم با دیدی مجزا نگاه شود.
در واقع، شکافی که میان دیدگاه‌های مردم و ابزارهای سنجش آنها برای کاهش تورم و بهبود اوضاع اقتصادی به کار گرفته می‌شود، متر یکسانی با عقاید دولت ندارد و مردم بر این نکته پافشاری می‌کنند که قدرت خرید آنها کاهش یافته است.
این گفته‌‌ها در حالی از سوی ذی‌نفعان اصلی سیاست‌های اقتصادی دولت مطرح می‌شود که بانک جهانی نیز در گزارشی که به تازگی اعلام کرده است، به صراحت بر کوچک شدن سفره‌های ایرانیان اشاره و بر این نکته تاکید دارد که بسیاری از شهروندان ایرانی، نسبت به تغییرات در درآمد شخصی‌شان و همچنین افزایش مداوم هزینه‌های زندگی، آسیب پذیرتر شده‌اند.
در این میان، کارشناسان هم معتقدند سبد خانوار بهترين آينه‌اي است كه مي‌توان آثار سياست‌هاي كلان اقتصادي را به روشني در رزق و روزي مردم يافت و زمانی که اقتصاد، با شوك‌هاي منفي و مثبت روبرو مي‌شود، تمامی خانوارهای ایرانی، حتی آنها که اطلاعات اندکی از مفاهیم شاخص اقتصادی ندارند، به خوبی وضعیت را درک کرده و در بسیاری از موارد، نسبت به تغییر الگوی مصرفی خود اقدام می‌کنند.
یکی از مصرف‌کنندگانی که برای خرید به یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای آمده است در گفت‌وگو با خبرنگار مهر از کاهش قدرت خریدش صحبت به میان می‌آورد و می‌گوید: بسیاری از اقلام اساسی مورد نیاز خانوار در ماه‌های گذشته با افزایش مواجه بوده است و اکنون نیز افزایش قیمت را در بسیاری از کالاهایی که غیر از گوشت و مرغ و برنج هستند، می‌توان دید.
وی می‌افزاید: اگر در گذشته خرید چند قلم کالای اساسی مورد نیاز خانواده‌اش در یک بار مراجعه به فروشگاه حدود 100 هزار تومان تمام می‌شده است، اکنون باید برای خرید همان کالا‌ها حداقل 35 تا 40 هزار تومان بیشتر بپردازد.
این شهروند می‌گوید: البته خریدهایی که از فروشگاه انجام می‌دهد معمولا مربوط به تامین مایحتاج میان مدتش است و عموما ماهانه یک یا حداکثر دو بار برای خرید به فروشگاه مراجعه می‌کند، در حالی که بخش عمده‌ای از خریدهای وی، از خرده‌فروشی نزدیک به منزلش تامین می‌شود.
یکی دیگر از مراجعه‌کنندگان به این فروشگاه زنجیره‌ای که برای خرید اقلام پروتئینی مراجعه کرده است، به خبرنگار مهر می‌گوید: اقلام پروتئینی ظرف هفته‌های گذشته که موعد بازگشت حجاج به کشور نزدیک می‌شود، با افزایش مواجه بوده است و در مورد میوه و سایر محصولات نیز افزایش قیمت را شاهد هستیم.
او در مورد کاهش قدرت خرید خود نیز می‌گوید: به دلیل بالا رفتن قیمت برخی از کالاها، سبد مصرفی خانوار او کوچک‌تر و در عین حال، برخی از اقلام آن حذف شده است. او می‌افزاید: برای صرفه‌جویی در هزینه‌های خانوار و اینکه دخل و خرجش را بتواند با یکدیگر متناسب کند، مجبور شده تا گزیده‌تر خرید کند و از تنوع محصولات مصرفی خانواده خود بکاهد.
این شهروند در خصوص آثار کاهش تورم بر سبد مصرفی خانواده‌اش می‌گوید: اگر دولت می‌گوید که تورم کاهش یافته باید تدابیری را اتخاذ کند که حداقل کالاهای ضروری مورد نیاز مردم افزایش قیمت نداشته باشد؛ در غیر این صورت نمی‌توان به کاهش تورم و تاثیر مستقیم آن بر هزینه‌های زندگی امیدوار بود.
شهروند دیگری در گفت‌وگو با مهر به مقایسه قیمت اقلامی که برای خرید در سبد خرید خود انتخاب کرده است اشاره می‌کند و می‌گوید: به عنوان مثال در گذشته یک کیلوگرم گوشت گوسفند بسته‌بندی شده خورشتی را به نرخ 23 هزار تومان خرید می‌کرده که اکنون باید 700 گرم از این گوشت را به این قیمت خریداری کند، یعنی حداقل باید 300 گرم کمتر خرید کند ولی در مقابل، همان پول را بپردازد.
او می‌افزاید: در مورد سایر اقلام همچون روغن یا برنج هم به این صورت است، یعنی بطری‌های روغن به نظر می‌رسد که محتویات کمتری نسبت به قبل دارند ولی ممکن است قیمت هم تغییر نکرده باشد، در حالی که برخی بطری‌ها، بسیار کمتر از بطری‌هایی که در گذشته خرید می‌کردم، روغن دارد.
این شهروند می‌گوید: در فروشگاه‌های زنجیره‌ای یا کالاهای بسته‌بندی، قیمت‌‌ها به نسبت کالاهای عمده و فله‌ای از نوسان قیمت کمتری برخوردارند، در حالی که نوسان قیمت در میوه و صیفی، حبوبات فله‌ای یا هر کالای اساسی دیگری که به صورت فله عرضه می‌شود، بیشتر به چشم می‌خورد.
آمارهای بانک مرکزی نیز باز هم از نوسان قیمتی برخی از کالا‌ها خبر می‌دهد. در آخرین گزارش بانک مرکزی از قیمت اقلام کالایی در بازار، قیمت برنج، گوشت قرمز، گوشت مرغ، چای و حبوبات، افزایش را نشان می‌داد که دقیقا اقلام عمده سبد مصرفی خانوار‌ها هستند.
البته در گزارش اخیری که فائو منتشر کرده است، ایران از نظر قیمت مواد غذایی در دنیا در جایگاه 89 دنیا و از نظر تورم قیمت مواد غذایی در دنیا در جایگاه شانزدهم دنیا قرار گرفته است.
در واقع، ایران از نظر توانایی مالی در تامین مواد غذایی کافی، در جایگاه 53 دنیا قرار داشته است. عامل اصلی که باعث افت جایگاه ایران در این رده‌بندی جهانی شده، قیمت بالای مواد غذایی است که سبب شده شمار زیادی از مردم توانایی مالی لازم برای خرید و استفاده از مواد غذایی نداشته باشند. این گزارش بر مبنای اطلاعات سال 2013 میلادی تهیه شده است.