kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۶۸
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۲ - ۲۰:۵۴

دبیر علمی کنگره ملی سرطان: 88 درصد مردم میوه و سبزی کافی مصرف نمی‌کنند

براساس برآوردهای سازمان بهداشت جهانی میزان شیوع سرطان از سال2000 به طور متوسط سالانه 10 میلیون نفر مبتلا، در سال 2020 با افزایشی 100 درصدی به حدود 20 میلیون نفر در سال خواهد رسید.

براساس برآوردهای سازمان بهداشت جهانی میزان شیوع سرطان از سال2000 به طور متوسط سالانه 10 میلیون نفر مبتلا، در سال 2020 با افزایشی 100 درصدی به حدود 20 میلیون نفر در سال خواهد رسید.
بنا بر اظهارات دبیر علمی کنگره ملی سرطان فقط 12 درصد مردم ایران 5 وعده در روز میوه و سبزی مصرف می‌کنند. 50 درصد زنان ایرانی چاق هستند. عدم تحرک، اضافه وزن و تغذیه نامناسب از عوامل بروز سرطان در کشور است.
مطلق افزود: بر اساس برآوردهای سازمان بهداشت جهانی میزان شیوع سرطان از سال 2000 به طور متوسط سالانه 10 میلیون نفر مبتلا، در سال 2020 با افزایشی 100 درصدی به حدود 20 میلیون نفر در سال خواهد رسید.
وی اضافه کرد: این آمار هشدار دهنده بیانگر آن است که حدود دو سوم افزایش ابتلا به سرطان در کشورهای در حال توسعه خواهد بود، که ایران نیز در زمره آنهاست.
مطلق، سرطان را پس از بیماری‌های قلبی، عروقی و حوادث، سومین علت مرگ‌ در کشور معرفی و اضافه کرد: این بیماری علاوه بر اینکه در میان عموم مردم، تابوی یک بیماری غیرقابل درمان را به دوش می‌کشد، در میان گروه پزشکی نیز وضع چندان بهتری ندارد و  علت چنین نمودی پیش از همه به دلیل آثار مختلف فردی، خانوادگی و اجتماعی است که این بیماری از خود برجای می‌گذارد.
وی یادآور شد: نکته مهم دیگر که در کشور ما اهمیت دارد این است که بسیاری از موارد سرطان در مراحل پیشرفته بروز می‌کنند که ضمن کم اثر کردن درمان‌ها در مقیاس فردی، هزینه‌های بیشتر را بر سبد سلامت در کشور وارد خواهد کرد بنابراین تدوین برنامه جامع کنترل سرطان با در نظر گرفتن این حجم زیاد مبتلایان با وجود محدودیت منابع مالی، تنها اقدام عاقلانه و ممکن خواهد بود.
مطلق افزایش میزان مصرف دخانیات، همچنین تغییر در شیوه زندگی با فعالیت فیزیکی کم و مصرف غذاهای نامناسب، عوامل محیطی همچون افزایش آلودگی هوا، استفاده غیرعلمی از کود و سموم در فرآیند تولید محصولات کشاورزی و افزایش ابتلا به برخی از عفونت‌ها که با سرطان‌های خاص مانند سرطان معده ارتباط دارد را از دیگر عوامل بروز سرطان در ایران برشمرد.
مسئول کمیته پژوهش و برنامه‌ریزی شورای بیماری‌های خاص صدا و سیما گفت: طی 20 سال گذشته میزان شهرنشینی در کشور از 50 تا 80 درصد افزایش یافته است، سن شروع سیگار کشیدن در ایران 20 سالگی است و حدود 20 درصد مردان ایرانی سیگاری هستند و فقط 12 درصد مردم ایران 5 وعده در روز میوه و سبزی مصرف می‌کنند.
مطلق ادامه داد: میزان تحرک در بین مردم ایران بسیار کم است به گونه‌ای که 40 درصد مردم ما حداقل فعالیت بدنی را نیز ندارند. همچنین وزن درصد زیادی از مردم در کشور ما بالا است به طوری که 44 درصد مردم افزایش وزن دارند و 50 درصد زنان ایرانی چاق هستند.
وی با بیان اینکه میزان بروز سرطان در حال افزایش است، افزود: میزان مرگ و میر ناشی از سرطان در جهان نیز اهمیت به خصوصی دارد به طوری که این میزان در سال 2008، حدود 7/6 نفر و در سال 2012، 8/2 میلیون نفر در جهان رسیده است و به طور کلی سرطان 12 درصد کل مرگ‌ومیرها را در جهان به خود اختصاص داده است.
مطلق به شیوع سرطان اشاره کرد و عنوان کرد: در حال حاضر 32/6 میلیون نفر در جهان با تشخیص سرطان درحال زندگی کردن هستند که آمار غیررسمی باید بیش از این باشد اگر مقایسه‌ای بین میزان بروز سرطان در ایران و جهان انجام دهیم طبق این شاخص میزان بروز سرطان در مردان 79 و 365 نفر در هر صد هزار نفر در جهان است و همین آمار در زنان از 103 تا 295 نفر درصد هزار نفر است. در ایران هم این آمار 122 درصد هزار نفر زن و 132 درصد هزار نفر مرد مبتلا به سرطان می‌شوند.
وی با بیان اینکه تهیه مواد غذایی به صورت غیراستاندارد و با استفاده از کودهای شیمیایی که نیترات زیادی دارند، می‌تواند در بروز سرطان نقش بسزایی داشته باشد، افزود: همواره توصیه می‌شود که مردم مصرف میوه و سبزی را در وعده‌های غذایی خود افزایش دهند و آن را به پنج وعده در روز برسانند این در حالی است که اگر تولید آن‌ها ایمن نباشد، می‌تواند آسیب‌های زیادی را به سلامت افراد وارد کند.