kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۲۳۵
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۳ - ۲۲:۵۱
سناتور آمریکایی:

اوباما از داعش علیه ایران استفاده کند! ائتلاف شکل گرفته برای عکس یادگاری است

سناتور «تد کروز» در یادداشتی در نشریه «نشنال ریویو» نوشت: آمریکا باید از تهدید داعش برای فشار آوردن به ایران و امتیازگیری در مذاکرات هسته‌ای استفاده کند.


به گزارش  فارس، سناتور «تد کروز» طی یادداشتی که در نشریه نشنال ریویو  منتشر شد، به انتقاد از سیاست خارجی دولت آمریکا پرداخته و نوشته است که واشنگتن باید از تهدید داعش برای فشار آوردن به تهران و بهره‌برداری از آن در مذاکرات هسته‌ای استفاده کند.
کروز که به اتخاذ مواضع به شدت ضدایرانی مشهور است، در بخشی از یادداشت خود مدعی شده است: «استراتژی رئیس‌جمهور اوباما می‌تواند به تقویت دشمنان ما، به خصوص ایران و سوریه منجر شود. تهران تلاش می‌کند تا از حس تنفر مشترک ما نسبت به داعش برای امتیازگیری بر برنامه هسته‌ای خود استفاده کند.
وی می‌افزاید: «مسئله‌ای که همیشه در سیاست‌های اوباما، هیلاری کلینتون و جان کری در قبال ایران وجود داشته، این بوده که آنها مسائل را به عکس پیش می‌برند. تهدید داعش بیش از آنکه متوجه ما باشد، مستقیما متوجه ایران است. ما باید با بهره‌گیری از این موقعیت، تهران را وادار کنیم تا امتیازات قابل‌توجهی به ما بدهد، نه اینکه آنها این کار را کنند.
وی که در یادداشت خود به هفت دلیل روند کنونی عملیات نظامی در عراق و سوریه را نادرست خوانده، در ادامه نوشته است: «با توجه به اینکه مهلت 60 روزه به پایان رسیده، رئیس‌جمهور باید به کنگره بیاید و مجوز لازم را برای این اقدام نظامی جدید (با اعلام نامی رسمی برای عملیات) دریافت کند. او باید اهداف نظامی روشن و تعریف‌شده‌ای را ترسیم کند. کنگره به عنوان یک نهاد متحد، باید هرگونه تلاشی را که از سوی بازیگران متخاصم نظیر ایران برای بهره‌گیری از مأموریت ما به نفع خود صورت می‌گیرد، رد کند.»
وی در بخش دیگری از این یادداشت به انتقاد از ائتلاف شکل‌گرفته با محوریت آمریکا پرداخته و نوشته است: «دوستانی که ما در منطقه داریم، خود مسئله‌دار هستند. ائتلافی که شکل‌گرفته، بیشتر به نظر می‌رسد برای گرفتن عکس‌های یادگاری از همکاری ایالات متحده و اعراب طراحی شده باشد. «شرکای» ما اگر هم کاری کنند، بسیار بسیار اندک است. ضمنا ایالات متحده باید عمیقا نسبت به هرآنچه که شامل قطر است، به شدت مشکوک باشد، چرا که این کشور سابقه‌ای طولانی و ناخوشایند از حمایت از تروریسم اسلام رادیکال دارد، از جمله بنا بر برخی گزارش‌ها، از خود داعش».
در همین حال این قبیل اظهارات بار دیگر تاییدی بر مواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال ائتلاف شکل گرفته بر علیه داعش می باشد و ثابت می کند بیش از آنکه به دنبال مبارزه با تروریسم باشند به دنبال حرکت‌های نمایشی هستند.