kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۶۷۳
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۸

وال‌استریت ژورنال: قواعد بازی را ایران تعیین می‌کند (خبر ویژه)

«سخنان رئیس‌جمهور ایران در سازمان ملل که گفت اعتمادی به آمریکا برای مبارزه با داعش ندارد، سیلی محکم به دیپلمات‌های آمریکایی بود».


روزنامه وال استریت ژورنال در تحلیلی با تأکید بر اینکه اظهارات روحانی نشان داد مذاکرات هسته‌ای به نتیجه نرسیده نوشت: سخنان رئیس‌جمهوری ایران در نطق مجمع عمومی سازمان ملل حامل این پیام بود که «این شمایید که با قواعد ایران بازی خواهید کرد» او با این اظهارات ثابت کرده مذاکرات هسته‌ای با گذشت حدود یک سال از توافق موقت به هیچ کجا نرسیده است.
این روزنامه آمریکایی می‌نویسد: در اجلاس امسال مجمع عمومی سازمان ملل تا هنگامی که هنوز رئیس‌جمهوری ایران پشت تریبون قرار نگرفته بود این باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا بود که در نطقش از پشت همین تریبون مزین شده به سنگ مرمر سبز رنگ، نفس رسانه‌ها را در سینه‌شان حبس کرد و همگان را به یک مبارزه دسته جمعی علیه «داعش» و سایر جهادی‌ها دعوت کرد. اما اصلی‌ترین خبر اجلاس امسال مجمع عمومی سازمان ملل را «حسن روحانی» از پشت همین تریبون اعلام کرد و با نطقش از پشت سنگ مرمر سبز رنگ، این پیام را ابلاغ کرد که قواعد را ما تعیین می‌کنیم و «اینک این شمایید که با قواعد ما بازی خواهید کرد».
وال استریت ژورنال ادامه می‌دهد روحانی در نطق خود در مجمع عمومی سازمان ملل گفت  «مردم ایران نمی‌توانند به همکاری امنیتی دولت‌شان با آنهایی که تحریم‌ها را به آنها تحمیل کرده‌اند، اعتماد کنند». این پیام یک سیلی محکم و ضربه‌ای به دیپلمات‌های آمریکایی بود که  از اهداف مشترک دو کشور در راه مبارزه با «داعش» صحبت کرده‌اند.
روزنامه آمریکایی افزود: در همین ارتباط آیت‌الله «علی خامنه‌ای» رهبر عالی ایران هفته گذشته در سخنانی اعلام کرد که «جان کری» وزیر خارجه آمریکا راجع به ماهیت گرایش آمریکا به سمت ایران «دروغ می‌گوید». با عنایت به این واقعیات، آیا امکان بهبود شرایط افق دیپلماتیک میان دو کشور وجود دارد؟ روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد که ایران فارغ از قطعنامه‌های شورای امنیت همچنان به غنی‌سازی اورانیوم ادامه خواهد داد.
در همین حال وبسایت آمریکایی المانیتور گزارش داد ایران شرط مذاکرات هسته‌ای را لغو فوری تحریم‌های شورای امنیت خوانده است در حالی که غرب می‌گوید این احترام گام به گام است.