kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۵۳۷
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۸
با حضور سران 5 کشور صورت گرفت

امضای 3 توافقنامه در اجلاس کشورهای حاشیه دریای خزر

روز گذشته چهارمین نشست سران کشورهای ساحلی دریای خزر با حضور رئیس‌‌جمهور کشورمان و با سخنان ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در شهر بندری آستراخان در ساحل شمال غربی دریای خزر برگزار شد.


به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان روز گذشته در چهارمین اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر که در شهر آستراخان روسیه برگزار شد، خطاب به روسای جمهور کشورهای ساحلی دریای خزر گفت: این نشست نه تنها فرصت مغتنمی را برای همفكری بیشتر فراهم می‌سازد، بلکه به عنوان ابتکاری سازنده می‌تواند این دریا را به نمادِ همبستگی، دوستی و حسن همجواری تبدیل نماید.
 وی افزود: وظیفه مشترك ما در اینجا، در کنار رایزنی برای نزدیكی مواضع در رژیم حقوقی و تحدید حدود و دستیابی به همكاری‌های بازرگانی و اقتصادی، ایجاب می‌کند تا دریای خزر، به عنوان كانونی که ما را با وجود زبان‌ها، ملیت‌‌ها و دیدگاه‌های مختلف، پیرامون خود جمع كرده است، مورد توجه ویژه قرار گیرد.
روحانی ضرورت همکاری جمعی و سرمایه‌گذاری مشترک کشورهای ساحلی را یادآور شد و اظهار داشت: باید به جای اقدامات انفرادی، فعالیت‌های جمعی را مبنای اقدامات خود قرار داده و بپذیریم که تعاملات جمعی، بهره‌وری بیشتری را در اختیار همگان قرار خواهد داد. تحقق این مهم، مستلزم آن است که در حوزه‌های گوناگون، نفع مشترک را تعریف کنیم، نهاد مشترک را سازماندهی کنیم، و با سرمایه‌گذاری مشترک، پیشرفت کار را سامان دهیم.
رئیس شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: ما نباید اجازه دهیم امنیت این دریا و سواحل آن به متغیرهایی غیر از منافع جمعی و مشترک کشورهای ساحل آن وابسته گردد، و رفاه و سلامت و آرامش خاطر مردم آن تحت تاثیر این متغیر‌ها قرار گیرد. بنابراین پیشنهاد می‌کنم در این خصوص دست به دست هم داده و این دریا را «دریای صلح و توسعه» بخوانیم؛ و بکوشیم تا در زمان مشخص و از طریق رایزنی‌های فشرده، مقدمات اولیه آن را فراهم نماییم. آنگاه می‌توانیم با اتکا بر اشتراکات فرهنگی کهنمان، و با تمسک به پیشینه تاریخی ِدوستی ِملت‌هایمان، گام‌های بلندی برای رفاه و توسعه و ثبات مردم ِسواحل زیبای خزر فراهم آوریم.
روحانی با اعلام اینکه دریای خزر باید «مرکز توسعه و رفاه»، «نماد صلح و امنیت» و سمبل «همکاری ملت‌های» ما باشد، اظهار داشت: برای این منظور شایسته است به این موضوع بیندیشیم كه چگونه بخش بزرگی از این پهنه آبی بی‌نظیر را به عنوان «پهنه آبی مشترك» برای استفاده همگان و تضمین دریانوردی آزاد، مشترك نگه داریم؛ و این مجموعه را با همکاری‌های جمعی و مشترک به سوی «توسعه و رفاه»، و «صلح و امنیت» سوق دهیم.
وی از تدوین و اجرایی شدن كنوانسیون تهران و همچنین پروتكل‌های الحاقی به آن توسط كشورهای ساحلی دریای خزر به عنوان اقدامات خوب یاد کرد و افزود: ما نیازمند توجهی بیش از این، به حفاظت از محیط زیست آسیب‌پذیر و شكننده و منابع زنده آبی منحصر به فرد دریای خزر هستیم. در این زمینه لازم است در كلیه طرح‌های ملی و منطقه‌ای، اصل خدشه‌ناپذیر لزوم رعایت استانداردهای زیست محیطی را مد نظر قرار دهیم.
رئیس جمهور اظهار داشت: رژیم حقوقی جامع و پایدار را آنگونه تدوین كنیم، كه نسل‌های آینده، فارغ از هرگونه دل‌مشغولی، بر طراحان و امضاكنندگان، درود فرستند. اعتقاد دارم كه تدوین این كنوانسیون، باید با دو عامل «دقت» و «سرعت» پیش رود، و نتایج حاصله از آن، به ویژه در «تحدید حدود مناطق دریایی در سطح» و همچنین «تعیین محدوده‌های بستر و زیربستر»، پاسخگوی انتظارات افكار عمومی بوده و نیازهای مردم كشورهای ساحلی و مصالح جمعی آنان را برآورده سازد.
روحانی افزود: من به عنوان رئیس كشوری كه نیمی از ساحل‌نشینان این دریاچه در آن ساكن است، و هزاران سال با دریای خزر و مسائل آن پیوند خورده است، اعلام می‌دارم كه تنها راه نیل به صلح و ثبات و توسعه پایدار در منطقه، توجه به مصالح بلندمدت و منافع همه كشورهای ساحلی دریای خزر و رعایت اصل «اتفاق آرا» در كلیه تصمیمات متخذه پیرامون این دریاست.
رئیس جمهور تاکید کرد: ما اعتقاد داریم كه نظام حقوقیِ جامع و پایدار، باید براساس اصول و موازین «حقوق بین‌الملل»، «منصفانه بودن نتایج تحدید حدود» و انحصارِ «حاكمیت»، «حقوق حاكمه» و «صلاحیت» صرفاً به پنج كشور ساحلی ترسیم شود و بهره‌برداری از منابع دریای خزر برای توسعه پایدار و رفاه عمومی، خواست طبیعی ملت‌‌ها است.
امضای بیانیه و ۳ سند همکاری در نشست سران کشورهای ساحلی دریای خزر
همچنین در چهارمین اجلاس سران کشورهای حاشیه خزر که با حضور روسای‌جمهور این کشور‌ها در آستراخان روسیه برگزار شد، کشورهای عضو یک بیانیه مشترک و سه موافقتنامه  همکاری در بخش‌های حفاظت و بهره‌برداری بهینه از منابع آبی،‌ آب و هواشناسی و پیشگیری و واکنش به وضعیت اضطرار را به امضا رساندند.
این موافقتنامه‌‌ها در بخش پیشگیری و واکنش به وضعیت اضطرار به امضای رحمانی فضلی وزیر کشور، آب و هواشناسی به امضای آخوندی وزیر راه و شهرسازی و در بخش حفاظت و بهره‌برداری بهینه از منابع آبی به امضای صالحی رئیس سازمان شیلات ایران رسید.
روحانی: تحریم‌های آمریکا
 غیرقانونی است
رئیس جمهور کشورمان در گفت وگو با شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه خاطرنشان کرد: آمریکا و غرب معمولا در عرصه بین‌المللی به سیاست تحریم علیه کشورهای دیگر متوسل می‌شوند.
وی افزود: آمریکا و متحدان غربی این کشور در سال‌های اخیر علیه ایران تحریم‌هایی را اعمال کرده‌اند که غیرقانونی است.
رئیس جمهور کشورمان تصریح کرد: تنها راه موثر حل و فصل اختلافات میان ایران و غرب، گفت‌وگوهای سیاسی است.
روحانی با تاکید بر این که اعمال تحریم اقدام نادرستی است، اظهار داشت: غرب از تحریم کشور‌ها به عنوان ابزار سیاسی برای نیل به اهداف خود استفاده می‌کند و یکی از راه‌های مقابله با تحریم‌ها، توسعه همکاری‌های کشورهای ساحلی دریای خزر است.
وی ابراز داشت: انتظار داریم روابط ایران و روسیه توسعه یابد و برای این امر مهم آمادگی داریم.
روحانی خاطرنشان کرد: سال آینده محصولات کشاورزی ایران به طور گسترده در بازارهای روسیه عرضه خواهد شد.
اراده جدی مقامات تهران – باکو
 بر توسعه روابط است
حجت‌الاسلام حسن روحانی  روز گذشته در دیدار الهام علی‌اف رئیس جمهوری آذربایجان، اراده جدی مقامات دو کشور برای توسعه همکاری‌‌ها را خاطرنشان ساخت و گفت: ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه انرژی، نفت و گاز، تجارت، محیط زیست و گردشگری وجود دارد که باید کمیسیون مشترک دو کشور در این زمینه‌‌ها فعال‌تر شوند.
وی با اشاره به اهمیت راه‌اندازی کریدور شمال – جنوب خاطرنشان ساخت: ساخت راه‌آهن از مسیر قزوین به رشت و سپس آستارا سرعت گرفته و باید با مشارکت طرف آذربایجانی راه‌آهن دو کشور را که به نفع ملت‌های دو کشور است به یکدیگر متصل کرد.
رئیس جمهور بر همکاری بیشتر بخش خصوصی دو کشور در بخش‌های مختلف تاکید کرد و خواستار تسهیل در زمینه صدور روادید برای حضور آسان‌تر تجار ایرانی در آذربایجان شد.
الهام علی‌اف رئیس جمهوری آذربایجان نیز در این دیدار که در محل رزیدانس کنسولگری ایران در آستراخان برگزار شد، بر پیوستگی امنیت دو کشور ایران و آذربایجان تاکید کرد و گفت: دولت و ملت آذربایجان علاقه‌مند به گسترش همکاری‌‌ها با تهران در همه زمینه‌‌ها هستند.
وی با اشاره به ساخت راه‌آهنی که آذربایجان را به آب‌‌های آزاد متصل می‌کند، گفت: این راه‌آهن آینده روشنی دارد و می‌تواند منافع دو کشور و همسایگان را تامین کند.
افزایش اهمیت روسیه در مناسبات منطقه ای و راهبردی ایران
خبر دیگر این که رئیس جمهور کشورمان با اشاره به اینکه طی یکسال گذشته در ۴ نوبت سران دو کشور از نزدیک به رایزنی و ارزیابی مسایل دو جانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی پرداخته‌اند، افزود: اهمیت روسیه در مناسبات منطقه‌ای و راهبردی ایران افزایش یافته است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حسن روحانی در این دیدار که عصر دوشنبه در آستراخان روسیه برگزار شد از تلاش‌های رئیس ‌جمهوری روسیه و همکارانش برای برگزاری مطلوب نشست سران خزر قدردانی کرد و گفت: توافقات مهمی که امروز در آستراخان به دست آمد نشانه‌ای قوی از همگرای کشورهای ساحلی برای همکاری و تأمین منافع مشترک است.
رئیس ‌جمهوری با اشاره به اینکه طی یکسال گذشته در 4 نوبت سران دو کشور از نزدیک به رایزنی و ارزیابی مسایل دو جانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی پرداخته‌اند، افزود: اهمیت روسیه در مناسبات منطقه‌ای و راهبردی ایران افزایش یافته است و دیدارهای متعدد مسئولان و سران دو کشور سندی بر استحکام روابط و اراده دو طرف بر توسعه آن است.
روحانی گسترش منافع مشترک و نیز حساسیت‌های منطقه ای را از عوامل محرک در تعمیق همکاری‌ها بر شمرد و گفت: آنها که می‌خواهند امروز رهبری مبارزه با تروریست‌ها در منطقه را بر عهده بگیرند، دیر به فکر افتاده‌اند و این جزء افتخارات ملت ایران است که قبل از دیگران این خطر را تشخیص داده و با آن به مبارزه پرداخت.
رئیس  جمهوری با تأکید بر توسعه و تعمیق روابط دو کشور خواستار تسهیلات لازم برای فعالیت و ارتباط سرمایه‌گذاران بخش خصوصی دو طرف شد.
ولادیمیر پوتین رئیس  جمهوری روسیه نیز در این دیدار از تلاش‌های دکتر روحانی و دولت یازدهم برای توسعه و تحکیم روابط تشکر کرد و گفت: اینکه تنها به فاصله دو هفته از ملاقات در شهر دوشنبه تاجیکستان ،دوباره گفت‌وگو می‌کنیم از سرعت خوب اجرای توافقات و اراده سران دو کشور بر پیشرفت آنها حکایت دارد.
وی به همکاری‌های گسترده با ایران در حوزه انرژی اشاره کرد و افزود: ایران و روسیه در بسیاری از مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی مواضع نزدیک به یکدیگر دارند و توسعه همکاری بین دو کشور از مهم‌ترین عوامل ثبات در منطقه آسیای میانه و خاورمیانه است.
رئیس  جمهوری روسیه توافق سران کشورهای ساحلی خزر بر تأمین امنیت پیرامونی این دریا توسط 5 همسایه را مهم‌ترین دستاورد اجلاس چهارم سران خزر در آستراخان برشمرد.
تشکر پوتین از مواضع ایران
رئیس جمهور روسیه در سخنانی از نقش ایران در نتایج موفق اجلاس سران کشورهای حاشیه دریای خزر تشکر کرد. به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری «نووستی»، «ولادیمیر پوتین»، رئیس  جمهور روسیه از مواضع «حسن روحانی»، رئیس  جمهور ایران  در حصول نتایج خوب و مناسب در اجلاس آستراخان تشکر کرد. بر اساس این گزارش، پوتین در این زمینه گفت:  در نشست سران کشورهای دریای خزر بطور ثمربخش فعالیت کردیم و بخاطر مواضع ایران به نتایج خوبی دست یافتیم