kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۴۸۵
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۳
جنگنده‌های ائتلاف بزرگ‌ترین پالایشگاه گازی را بمباران کردند

انهدام زیرساخت‌های حیاتی سوریه در پوشش مبارزه با داعش

ائتلاف بین‌المللی مبارزه با داعش به بهانه مقابله با این گروه تروریستی بزرگ‌ترین پالایشگاه گازی سوریه را نیز بمباران کرد.

سرویس خارجی -

هواپیماهای ائتلاف آمریکا حملات جدیدی را علیه مواضع داعش در مناطق مختلف سوریه انجام داده و تاسیسات و زیرساخت‌های این کشور را ویران کردند.
جنگنده‌های ائتلاف در شرایطی به تاسیسات گازی کونیکو در حومه شرقی دیرالزور حمله کردند که پیش از آن نیز چهار تاسیسات نفتی تحت کنترل این گروه در سوریه هدف قرار گرفته بودند.
تاسیسات گازی کونیکو چندین نیروگاه برق در چند استان سوریه را تامین می‌کند و ائتلاف بین‌المللی با بمباران این تاسیسات برق چندین استان سوریه را قطع و اهالی منطقه را از داشتن برق محروم کرد.
گفته می‌شود که این تاسیسات به این دلیل هدف قرار گرفته که مقر گروه تروریستی داعش بوده در حالی که اهالی منطقه اعلام کردند که در این بمباران هیچ تروریست داعشی کشته نشده و فقط تاسیسات ویران شده است. واقعیت امر این است که این حملات هدفی جز نابودی تاسیسات زیربنایی سوریه و تضعیف حکومت بشاراسد را دنبال نمی‌کند.
حملات هوایی ائتلاف و به اصطلاح ضد داعش با این دستاویز صورت گرفته که تروریست‌های داعشی نابود شوند ولی آنچه که در حال نابود شدن است زیر ساخت‌ها و تاسیسات مهم و استراتژیکی است که آمریکا در طول بحران سوریه به دلیل فشار افکار عمومی و مخالفت برخی از کشورها از جمله چین، روسیه و ایران نتوانست آنها را نابود کند.
ائتلاف بین‌المللی پیش از این به چندین سد مهم سوریه نیز حمله و خساراتی به این سدها وارد کرد.
ائتلاف آمریکایی ضد داعش روز گذشته 8 حمله دیگر هم به فرودگاه الطبقه در استان الرقه در شمال شرق سوریه انجام داد تا بدین ترتیب زیرساخت‌های باقی مانده سوریه باز هم نابود شوند!
فرودگاه الطبقه با شهر راهبردی و مهم حلب حدود 150 کیلومتر فاصله دارد و غربی‌ها می‌گویند  به یکی از مراکز تجمع گروه تروریستی داعش در سوریه تبدیل شده بود. طبق روال قبل و بر اساس گزارش‌های منتشر شده در این حملات نیز شماری از غیرنظامیان این کشور کشته و زخمی شدند. ائتلاف ضدداعش آمریکا از بدو تشکیل به تاسیسات و پالایشگاه‌های سوریه یورش برده است.
نقض حقوق بشر
سازمان دیده‌بان حقوق ‌بشر با اشاره به کشته شدن تعداد زیادی از غیرنظامیان سوریه در حملات  هوایی آمریکا خواستار تحقیقات درباره «نقض احتمالی قوانین جنگی» توسط آمریکا و هم‌پیمانانش شد.
این در حالی است که جان ‌کربی سخنگوی وزارت دفاع آمریکا مدعی شد که ارتش آمریکا هیچ گزارش معتبری درباره کشته شدن غیرنظامیان دریافت نکرده است!
از سوی دیگر «جان بوئنر» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا اظهار داشت، برای مقابله با داعش به چیزی بیشتر از حملات هوایی احتیاج است و باید نیروی زمینی برای مقابله با داعش اعزام شود.
ژنرال «ریچارد مایرز» رئيس اسبق ستاد مشترک ارتش آمریکا نیز گفت: حملات هوایی به تنهایی برای مبارزه با داعش کافی نیست. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، این اظهارات در کنار برخی اظهارات صریح مقامات آمریکایی شکی باقی نگذاشته که غربی‌ها به دنبال لشکرکشی به سوریه به بهانه مقابله با داعش هستند. اما در واقع هدف اصلی آنها سرنگونی نظام بشار اسد با استفاده از نظامیان غیر آمریکایی است.
باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا نیز طی اظهاراتی اعتراف کرد که سازمان اطلاعاتی آمریکا میزان تهدید جریان تروریستی داعش در عراق و سوریه را درست ارزیابی نکرده بودند.
وی با تایید سخنان مدیر سازمان ملی اطلاعاتی آمریکا گفت: شدت خطر تروریست‌های داعش در سوریه دست‌کم گرفته شد.
این در حالی است که گروه تروریستی جبهه النصره سوریه در بیانیه‌ای تهدید‌آمیز اعلام کرد که در صورت ادامه حملات هوایی ائتلاف آمریکایی علیه داعش و جبهه النصره جنگ را از سوریه به کشورهای غربی منتقل خواهد کرد. این گروه تکفیری در حالی چنین ادعایی را مطرح می‌کند که خود ساخته و پرداخته غربی‌هاست.
قطعنامه شورای امنیت
خبر دیگر اینکه دولت سوریه از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که تهیه تجهیزات برای تروریست‌ها را ممنوع می‌کند تمجید کرد.
«عمران الزعبی» وزیر اطلاع‌رسانی سوریه ضمن اعلام حمایت دولت این کشور از قطعنامه 2178 شورای امنیت سازمان ملل از آن به عنوان یک پیروزی برای سوریه یاد کرد.
اعضای شورای امنیت به اتفاق آرا این قطعنامه را که هدفش اعمال فشار بر تروریست‌ها در مناطق جنگی است تصویب کردند.
این قطعنامه همچنین اقدامات مربوط به جذب نیرو، ساماندهی، ارائه پیشنهاد برای تدارکات و کمک‌های مالی به تروریست‌ها را ممنوع اعلام کرده است.
این قطعنامه الزام‌آور از تمامی کشورها می‌خواهد از جابه‌جایی تروریست‌ها در خاک خود جلوگیری کنند.
این قطعنامه در شرایطی تصویب شده است که آمریکا و متحدان غربی و عربی آن در حمایت مالی و تسلیحاتی از تروریست‌ها نقش مهمی ایفا کرده‌اند و اکنون به بهانه مقابله با تروریست‌ها در کشورهای منطقه اعمال نفوذ می‌کنند.