kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۴۵۶
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۴
فارین پالیسی ژورنال:

ریاض عروسک خیمه‌شب‌بازی آمریکا و ایران در تضاد با آن است

یک وبگاه تحلیلی آمریکایی نوشت: از دید عامه مسلمانان منطقه ریاض عروسک خیمه‌شب‌بازی آمریکا و دیگر کشورهای غرب است ولی ایران به شدت در تضاد با منافع آمریکا و در مخالفت با آنها برآمده است.


به گزارش فارس، وبگاه خبری، تحلیلی «فارین پالیسی ژورنال» در گزارشی در زمینه «قیاس ایران و عربستان سعودی» نوشت: عربستان سعودی تاکنون در استفاده از ثروت و موقعیت فطری عقیدتی‌اش در بین مسلمانان منطقه شکست خورده و این کشور عموما به جای تعهد به امور مسلمین در خدمت و غرب و تحت اراده آنها بوده است.
در حالی که از دید عامه مسلمانان منطقه این کشور عروسک خیمه شب بازی آمریکا و دیگر کشورهای غرب است، ایران در نقطه مقابل به شدت در تضاد با منافع آمریکا و در مخالفت با آنها برآمده است.
این وبگاه خبری، تحلیلی در ادامه نوشت: ایران در نقطه مقابل به عنوان یک کشور برجسته در حمایت از مسلمانان علیه آمریکا و صهیونیسم عمل می‌کند ولی عربستان سعودی در سمت دشمن مسلمانان قرار گرفته و پیوند این کشور با اسرائیل مبدل به مستحکم‌ترین متحدان آمریکا و دشمنان سرسخت ایران، حزب‌الله و حماس و دیگران شده است.
در ادامه این مطلب آمده است: در حالی‌که  عربستان سعودی راضی به مشارکت در مبارزات اعراب در اقصی نقاط دنیا نیست اما این ایران است که همیشه در خط مقدم حمایت از مبارزات اعراب قرار داشته است. به عنوان مثال حمایت این کشور از حماس از ایران تصویری از کشوری متعادل که به امور مسلمین بها می‌دهد  نشان می‌دهد اما در نقطه مقابل عربستان سعودی همواره در مواضع ضد شیعی قرار گرفته است.
بدتر از این مواضع ریاض در قبال اسرائیل است و این کشور همواره مخالف نیروهای مقاومت علیه اسرائیل بوده است. ریاض میلیاردها دلار در حمایت از نبرد علیه گروه‌های مقاومت منطقه در جهان اسلام هزینه کرده است.
وبگاه فارین پالیسی ژورنال نوشت: رهبری یک کشور نمی‌تواند جدا از اصول سیاسی باشد و ایران در این زمینه کشوری مستقل با پیگیری اهداف سیاسی و البته عدم مداخله در امور دیگران است. ایران به خوبی با افرادی که می‌خواهد ارتباط برقرار می‌کند اما عربستان سعودی از لحاظ سیاسی گیج و مبهم به نظر می‌رسد و غالبا سوار بر امواج سیاست خارجی آمریکا است اما ایران در نقطه مخالف این مسئله قرار دارد.