kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۴۰۵
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۱
طی 2 روز گذشته صورت گرفت

آزادسازی 29 منطقه شمال عراق در عملیات ارتش و عشایر

پیشمرگان،‌ نیروهای داوطلب، عشایر و ارتش عراق طی عملیات جداگانه‌ای، 29 منطقه و روستا را از کنترل عناصر داعش خارج کردند.


به گزارش ایسنا، ارتش عراق دیروز با حمایت نیروهای داوطلب مردمی، سد «الصدور» شهر «المقدادیه» در استان «دیاله» را از تروریست‌های «داعش» پس گرفت. جنگ ارتش برای بازپس‌گیری این سد چند روز طول کشید. در این عملیات که تلفات زیادی به گروه داعش وارد آمد، افراد سازمان «بدر» و «جیش المهدی» وابسته به جریان «صدر» و عشایر حضور داشتند.
در استان دیاله همچنین، منطقه راهبردی «حوض حمرین» واقع در 60 کیلومتری شهر «بعقوبه» از اشغال داعش خارج شد. حوض حمرین  منطقه‌ای کوهستانی است و به همین خاطر، تبدیل به پناهگاه تروریست‌ها شده بود. دیاله یکی از استان‌های مهم عراق است و تروریست‌ها این استان را مسیر کمک‌های لجستیکی خود به تروریست‌ها در سه استان «الانبار»، «صلاح‌الدین» و «نینوا» کرده بودند. علاوه بر سد «الصدور» و منطقه «حوض حمرین»، 20 روستای دیگر استان دیاله نیز دیروز از عناصر داعش پاکسازی شد. پیشمرگان کرد هم دیروز کنترل هفت روستای اطراف سد موصل را به دست گرفتند و تروریست‌های داعش را از این مناطق خارج کردند.
در استان الانبار نیز دیروز درگیری‌های شدیدی میان نیروهای دولتی و عناصر داعش در حومه «الرمادی» جریان داشت و از تلفات و زخمی‌های احتمالی این درگیری‌ها خبری منتشر نشده است.
همزمان در فلوجه نیز عشایر شهر عامریه  حمایت و پشتیبانی کامل خود را از ارتش عراق در مقابل گروه‌های تروریستی اعلام کردند. شبکه تلویزیونی العراقیه، در همین زمینه گزارش داد  
عشایر این منطقه نیروهای خود را برای پشتیبانی از  ارتش در مقابله با گروه تروریستی داعش به حال آماده باش درآوردند. یکی از عشایر عامریه نیز به خبرنگار این شبکه گفت: «ما عشایر شهر عامریه فلوجه اعم از عشیره المناصیر، البجاسم، البظاهر، البدرات و الحریمات از نیروهای امنیتی، پلیس، نیروهای اورژانس و.. پشتیبانی می‌کنیم. ما در پیشگاه خداوند، مردم و دولت جدید به رهبری جناب حیدر العبادی متعهد می‌شویم که سربازانی با وفا باشیم و در مقابل هرگونه حمله‌ای در این مکان مقاومت کنیم.»
 با اعلام حمایت عشایر فلوجه از دولت عراق، ارتش و عشایر در نبردهای دیروز در فلوجه و مناطق اطراف ضربات سختی به گروه تروریستی داعش وارد کرد و بر اساس برخی گزارش‌ها برخی از سرکردگان داعش در این منطقه به هلاکت رسیدند.
در پی پیروزی‌های گسترده ارتش، عشایر، پیشمرگان و افراد داوطلب به‌ویژه در استان دیاله، «صادق الحسینی» یک مقام امنیتی این استان در مورد استفاده داعش از گازهای سمی علیه مردم هشدار داد. الحسینی گفت: همه اطلاعات موجود نشان می‌دهد گروه تروریستی داعش موشک‌های حاوی گاز سمی کلر در اختیار دارد. الحسینی خاطرنشان کرد: داعش قبلا قصد داشت از گاز سمی کلر در روستاهای شهر المقدادیه استفاده کند، ولی توطئه‌اش با تلاش نیروهای امنیتی خنثی شد. به گفته این مقام امنیتی، داعش احتمال دارد که از این موشک‌ها در «تل عباس» استفاده کند، چرا که مردم این منطقه در مقابل تروریست‌ها مقاومت می‌کنند.
اما، وزارت دفاع عراق با انتشار بیانیه‌ای، استفاده غیر تخصصی تروریست‌ها از گاز کلر برای کشتار مردم را کم‌اهمیت خواند و تاکید کرد که تروریست‌ها قادر به کشتار مردم با این ماده سمی نیستند.
در ارتباط با مداخله نیروهای خارجی برای مقابله با داعش در عراق نیز «ابراهیم الجعفری» وزیر خارجه این کشور اعلام کرد، بغداد از دولت آمریکا خواسته است پوشش هوایی لازم را برای نیروهای امنیتی و ارتش عراق جهت مقابله با داعش فراهم کند. وی افزود؛ عراق خواستار حضور نظامیان خارجی در این کشور نشده است. عراق نیاز به دخالت زمینی (خارجی‌ها) ندارد، زیرا ارتش، نیروهای پیشمرگ، گارد ملی و نیروهای داوطلب مردمی در جنگ زمینی حضور دارند. پنتاگون به‌تازگی اعلام کرده با استفاده از نظامیان غیر آمریکایی به خاورمیانه لشکرکشی می‌کند!