kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۲۵۱
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۸
همزمان با رایزنی‌های فشرده در نیویورک

رویترز: نظارت گسترده بر همه مناطق ایران باید فراهم شود!

همزمان با ادامه مذاکرات فشرده در نیویورک درباره موضوع هسته‌ای ایران خبرگزاری انگلیسی رویترز طی تحلیلی ضمن فضاسازی علیه مذاکرات به نقل از کارشناسان اتمی خواستار آن شد که ایران امکان بازرسی از همه نقاط کشور را فراهم آورد!


به گزارش فارس، خبرگزاری رویترز در ادامه فضاسازی علیه برنامه هسته‌ای ایران گزارش داد که خیز مخفی ایران به سمت ساخت سلاح هسته‌ای که کمتر در دید بازرسان سازمان ملل است خطری به مراتب بزرگتر است.
خبرگزاری انگلیسی«رویترز» طی گزارشی نوشت: سناریوی «خیزش مخفی ایران به سوی ساخت سلاح اتمی» کمتر در دید بازرسان سازمان ملل متحد قرار گرفته است.
این منبع خبری ادامه داد:  کارشناسان غربی بر اساس سناریوی خیزش بر این باورند که ایران قادر بوده تا در خفا تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم را برای ساخت بمب اتمی ایجاد کند و این مکان‌‌ها پیشتر از دید بازرسان آژانس بین‌المللی هسته‌ای مخفی باقی مانده و هم اکنون نیز بازرسان فوق در حالی امکان رویت ‌اینها را یافته‌اند که تهران مکان تاسیسات خود را اعلام کرده است.
رویترز در ادامه سناریونویسی خود به نقل از کارشناسان اتمی نوشت: هرگونه مصالحه دیپلماتیک با ایران باید متضمن این مسئله باشد که امکان نظارت گسترده از این کشور پهناور و جزایر و کوهستان‌های دورافتاده آن برای بازرسان مهیا شود.
این خبرگزاری به نقل از کلسی داون‌پورت کارشناس گروه کنترل تسلیحات اتمی مستقر در آمریکا نیز طی تحلیلی مدعی شد: لازم است تا ایران شفاف‌تر با جهان در زمینه امیال هسته‌ای خود برخورد نماید. به همین دلیل باید امکان نظارت گسترده‌تر به تمامی چرخه‌های هسته‌ای ایران همچون سانتریفیوژ‌ها و اورانیوم طبیعی که ممکن است در عملیات مخفیانه مورد استفاده قرار گیرند، برقرار شود!
دیدار ظریف با اشتون
و کری در نیویورک
خبرهای رسیده از نیویورک نیز حاکی است وزرای خارجه ایران، آمریکا و کاترین اشتون عصر پنجشنبه به وقت محلی در نیویورک دیدار و گفت‌وگو کردند و این دیدار عصر دیروز جمعه نیز ادامه یافت.
نشست سه‌جانبه محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، جان کری وزیر خارجه آمریکا و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عصر پنجشنبه به وقت محلی در نیویورک برگزار شد.
نشست مذکور با هدف ارزیابی روند مذاکرات هسته‌ای و پیشرفت‌های حاصل شده طی ده روز گذشته و بررسی نحوه ادامه مذاکرات انجام شد.
رایزنی‌های هسته‌ای ظریف
 با همتای آلمانی
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه شصت و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد با «اشتاین مایر» وزیر خارجه آلمان دیدار کرد و طی آن روند مذاکرات هسته‌ای و برخی محور‌ها و موضوعات مطرح در جلسات کارشناسی را مورد تبادل‌نظر قرار دادند.
ظریف در این دیدار خاطرنشان کرد:‌ ما در ارائه و بررسی راه‌حل و رسیدن به توافق جامع کاملا جدی و مصمم هستیم و امروز فرصت کم‌نظیری پیش روی غرب برای حل این بحران ساختگى وجود دارد.
وزیر خارجه آلمان نیز با اعلام اینکه برلین از رسیدن به توافق جامع حمایت می‌کند، گفت: برای حل و فصل مسائل منطقه‌ای مشارکت ایران تاثیر‌گذار است.
از سوی دیگر «رویترز» به نقل از «فرنک والتر اشتاین مایر» وزیر خارجه آلمان که در نیویورک به سر می‌برد گزارش داد: قدرت‌های جهانی تاکنون تا این حد به حصول توافق با ایران نزدیک نشده‌ بودند اما مرحله پایانی مذاکرات سخت‌ترین مرحله است.
وزیر خارجه آلمان در این باره افزود: تاکنون این‌قدر به حصول توافق نزدیک نشده بودیم اما مرحله پایانی گفت‌وگو‌هایی که در مقابل ما قرار دارند شاید مشکل‌ترین مرحله باشند. هم‌اکنون زمان خاتمه دادن به این بحران فرا رسیده است و من امیدوارم که ایران با توجه به موقعیت جهان و خاورمیانه بداند که شکست مذاکرات فعلی جایز نیست.
مصمم هستیم موضوع هسته‌ای با موضوعات دیگر همراه نشود
وزرای خارجه ایران و یونان نیز طی دیداری ضمن مرور کلی مناسبات دو کشور افزایش تماس و تبادل نظر پیرامون موضوعات متعدد منطقه‌ای را مورد توافق قرار دادند.
ظریف در این ملاقات همچنین با اشاره به اینکه مصمم هستیم مذاکرات هسته‌ای با هیچ موضوع دیگری همراه نشود، دیدگاه و مواضع صریح و روشن ایران در خصوص شرايط دستیابی به راه حل جامع در مذاکرات هسته‌ای را تشریح کرد.
خبر دیگر این که ظریف و «فدریکا موگرینی» وزرای خارجه ایران و ایتالیا روز پنجشنبه در نیویورک و در حاشیه شصت و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد دیدار و  درباره موضوعات مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو و تبادل‌نظر کردند.
ثبات و امنیت در عراق، تروریسم و افراطی‌گری، جنایات گروه تروریستی - تکفیری داعش و روند مذاکرات هسته‌ای در این دیدار مورد گفت‌وگو و تبادل‌نظر قرار گرفت.
وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار با تأکید بر حق طبیعی ملت ایران برای بهره‌مندی از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای، دیدگاه‌های کشورمان در خصوص شرایط دستیابی به راه‌حل جامع در مذاکرات هسته‌ای را بیان کرد.
خانم موگرینی وزیر خارجه ایتالیا که اخیراً به سمت مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تعیین شده و تا قبل از سال آینده میلادی در سمت جدید به طور رسمی مشغول به کار می‌شود، با اشاره به نقش ایران در کمک به ثبات منطقه و از جمله طی ماه‌های اخیر در عراق، تبادل‌نظر و مشورت با ایران در خصوص شرایط و بحران‌های منطقه‌ای را مهم خواند.
مذاکرات به نقطه نفسگیری رسیده است
سید عباس عراقچی عضو  ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان نیز روز پنجشنبه درباره مذاکرات جاری در نیویورک گفت: مذاکرات هسته‌ای به نقطه نفسگیری رسیده است و وارد بسیاری از جزئیات شده‌ایم ولی هنوز در مسائل کلیدی نتوانسته‌ایم به راه‌حل‌های مورد قبول دست یابیم، البته راه‌حل‌هایی پیشنهاد شده ولی هنوز کارایی لازم را نداشته است و فکر می‌کنیم با استفاده از خلاقیت‌های فکری راه‌حل‌هایی پیدا کنیم.
عراقچی تاکید کرد: به هیچ‌وجه از حقوق هسته‌ای و خطوط قرمز عدول نمی‌کنیم و اگر با حفظ حقوق هسته‌ای و خطوط قرمز بشود راه‌حل‌هایی یافت که نگرانی‌‌ها را رفع کند، آمادگی آن را داریم.
عراقچی احتمال حضور رئیس‌جمهور کشورمان در مذاکرات با 1+5 را منتفی دانست و گفت: خیلی بعید می‌دانم این کار انجام شود، به نقطه‌ای نیز نرسیده‌ایم که چنین اقدامی لازم و مفید باشد و برنامه‌ای هم برای آن نداریم.
عراقچی همچنین در مصاحبه با واحد مرکزی خبر گفت:  فعلا تمرکز بر استفاده کامل از فرصت باقی مانده یعنی تا سوم آذر است زیرا شرایط و مقدماتی فراهم شده است، تفاهم مقدماتی وجود دارد که بر اساس اصولی که در آن قرار دارد باید تفاهم دیگری صورت گیرد. وی افزود: البته ناامید نیستیم و تلاش ها ادامه دارد، نظریه ها و گزینه های مختلفی از سوی ما، طرف مقابل و یا حتی کسانی از خارج مذاکرات مطرح می شود  که البته کمک کننده است، ما همه این گزینه ها را مد نظر داریم و در مذاکرات درباره آنها بحث می کنیم ولی هیچ یک از این گزینه ها هنوز نتوانسته پایه ای برای یک توافق در مسائل کلیدی باشد در نتیجه هیچ یک از اعداد و ارقامی که در رسانه ها گفته می شود مورد تایید نیست ضمن آنکه بعضی ها مسائلی را با اهداف سیاسی خاصی مطرح می کنند که این امر نیز باید در نظر گرفته شود. وی در پاسخ به این سئوال که اگر به جمع بندی دست نیافتید چه خواهد شد، تصریح کرد: همانطوری‌که می دانید هنوز دو ماه تا مهلت تعیین شده سوم آذر ماه (بیست چهارم نوامبر) وجود دارد و هنوز در باره اینکه اگر توافقی صورت نگیرد چه خواهد شد برنامه ای در نظر گرفته  نشده است.
عراقچی در پایان تصریح کرد: اگر تا سوم آذر توافقی حاصل نشود، طبعا شرایط تغییر خواهد کرد و آن زمان است که باید تصمیم گرفته شود که روند چگونه ادامه یابد.
ریابکوف: ایران و ۱+۵ هنوز درباره مسائل مهم به توافق نرسیده‌اند
خبر دیگر این که معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد در مورد هیچیک از مسائل کلیدی توافقنامه جامع نهایی هنوز بین ایران و گروه ۱+۵ توافقی حاصل نشده و بدین ترتیب فعلاً مذاکرات به سطح وزرای خارجه طرفین ارتقا نخواهد یافت.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری «ایتارتاس»، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه و طرف مذاکره‌کننده روسی در مذاکرات هسته‌ای در نیویورک چهارشنبه‌شب در جمع خبرنگاران اعلام کرد که نمایندگان «1+5» و ایران هنوز در خصوص هیچ یک از مسائل مهم مربوط به توافقنامه نهایی مذاکرات به توافق نرسیده‌اند. ریابکوف با تاکید بر اینکه زمان آن رسیده که این مسائل حل و فصل شود، یادآور شد که با توجه به این واقعیت در شرایط کنونی دلیلی برای برگزاری نشست در سطح وزرای امور خارجه طرفین وجود ندارد. وی افزود: «نشست وزرای خارجه بستگی به آن دارد که چارچوب کلی تصمیمات در خصوص مسائل مهم مندرج در سند نهایی مورد توافق قرار گرفته باشد که متاسفانه چنین چیزی هنوز رخ نداده است».
لغو نشست ایران و ۱+۵ در نیویورک
خبر دیگر این که وزیر امور خارجه فرانسه از اینکه  پیشرفت چشمگیری در مذاکرات نیویورک به وجود نیامده است ، ابراز تاسف کرد و از لغو برگزاری نشست ایران و ۱+۵ خبر داد. این در شرایطی است که وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه ایالات متحده و از اعضای ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا، روز پنجشنبه در گفتگو با صدای آمریکا از پیشرفت در گفتگوهای هسته‌ای با ایران خبر داد.
بر همین اساس مایکل مان ، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از برگزاری نشست سه جانبه بین محمد جواد ظریف و جان کری، وزرای خارجه ایران و آمریکا و کاترین اشتون خبر داد. وی در صفحه توئیتری خود اعلام کرد که این نشست قرار است ساعت ۱۷ به وقت نیویورک (1 و 30 دقیقه بامداد به وقت تهران) برگزار شود.
آخرین خبر
مذاکره کننده ارشد آمریکا در مصاحبه با شبکه بی بی سی گفت: هنوز نمی‌دانیم که توافق هسته‌ای حاصل خواهد شد یا نه اما تصمیمات سخت برای هر دو طرف به ویژه ایران باقی‌مانده است. وندی شرمن معاون وزیر خارجه و رئیس هیئت مذاکره کننده آمریکا در گفتگو با بی بی سی با تکرار ادعاهای گذشته مقامات آمریکا تاکید کرد : به نظر من مذاکرات پیشرفت داشته ولی هنوز یک رشته تصمیمات اساسی برای کشورها به ویژه ایران باقی مانده که باید اتخاذ شوند. به همین دلیل هنوز نمی‌دانیم که توافق خواهد شد یا نه.
وی درباره مذاکرات تازه در نیویورک نیز با لحن طلبکارانه اظهار داشت: من می‌دانم که آقای روحانی توانایی این را دارد که برای حصول توافق تصمیمات شجاعانه‌ای بگیرد. همه کشورهای 1+5 این فرصت را داشتنند که با آقای ظریف نیز دیدار داشته باشند و این پیام را به ایران بدهند که می‌خواهیم که از صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران مطمئن بشویم و آماده هستیم در این راه هر کمکی لازم باشد انجام دهیم. و ایران را از این انزوا خارج کنیم!