kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۶۲۲
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۸

روحانی: برنامه ای برای ملاقات با اوباما ندارم اما هر چیزی ممکن است! اوباما: من هم برنامه‌ای ندارم اما استقبال می‌کنم!

روسای جمهور ایران و آمریکا می‌گویند برنامه‌ای برای ملاقات با یکدیگر در نیویورک ندارند اما روحانی می‌گوید هر چیزی ممکن است و اوباما نیز از این دیدار استقبال می‌کند!


به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی« ان بی سی» آمریکا، با اشاره به اینکه مبارزه با گروه‌های تروریستی در منطقه باید توسط مردم و دولت‌های منطقه انجام گیرد، گفت: برای مبارزه با تروریسم باید به ریشه‌های مسئله پرداخت اگر در منطقه ما مشکلی وجود دارد مردم و دولت‌های منطقه خیلی بیشتر از دیگران مشکل را حس می‌کنند و ریشه‌های آن را می‌شناسند تا دیگرانی که هزاران کیلومتر با این منطقه فاصله دارند و تجربه سالیان دراز هم نشان داده که در مبارزه با تروریسم موفقیتی نداشته‌اند.
وی اضافه کرد: از ارتفاع ۱۰ هزار پایی و ۱۵ هزار پایی با هواپیمای با خلبان و یا بدون خلبان هدفی را درست و یا نادرست بمباران کردن، راه حل درستی برای مبارزه با تروریسم نیست. در افغانستان و پاکستان و مناطق دیگر این بمباران‌‌ها مشکلی را نتوانست حل کند البته ممکن است جایی و در شرایطی نیاز به بمباران هم باشد اما این مسئله باید با اجازه مردم و دولت آن کشور انجام شود بدون هماهنگی با دولت و رضایت مردم آن کشور این کار مبارزه با تروریسم نیست و نام دیگری دارد که به آن تجاوز می‌گویند.
بهترین کار برای مقابله با داعش
 کمک به دولت‌های منطقه  است
روحانی افزود: بهترین کار برای مقابله با داعش این است که به مردم و دولت‌های منطقه کمک کرد و باید مردم عراق و نیروهای مسلح عراق با این تروریست‌ها بجنگند و همه در این راه به ارتش و مردم عراق کمک کنند در سوریه هم اگر قصد و نیت کمک وجود دارد باید به نیروهایی که متعلق به آن کشور است و با گروه‌های تروریستی می‌جنگند، کمک شود.
رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره عدم حضور ایران در اجلاسی که به نام ائتلاف علیه تروریسم تشکیل شده، تاکید کرد: تاکنون ائتلاف‌های متعدد را تشکیل دادند بعد از مدتی هم ناچار شدند بدون اینکه به نتیجه‌ای برسند از منطقه خارج شوند. ما در برابر تروریسم به وظیفه انسانی خود عمل می‌کنیم و نسبت به همسایگان خود احساس مسئولیت می‌کنیم .
ائتلاف ضد داعش کمی مضحک است
روحانی با تاکید بر اینکه دولت ایران یک دولت مسئول است و نسبت به مردم منطقه احساس مسئولیت و احترام می‌کند، گفت: این ائتلاف کمی مضحک است چون در داخل این ائتلاف کسانی هستند که این گروه‌های تروریستی را بوجود آوردند و در داخل این ائتلاف کشورهایی هستند که پول این گروه‌‌ها را تامین می‌کردند و هنوز هم می‌کنند و در داخل این ائتلاف کسانی هستند که حمایت‌های سیاسی و حتی تسلیحاتی از این گروه‌های تروریستی کردند با این شرایط چه کسی باور می‌کند آنهایی که اینها را به وجود آوردند و کمک و هدایت کردند و اطلاعات و تجهیزات به آنها دادند امروز بخواهند مبارز واقعی علیه آنها باشند؟ ما تردید و شک فراوانی نسبت به نیت آنها داریم اما در کنار ملت عراق و سوریه، فلسطین، لبنان و افغانستان برای مبارزه با تروریسم خواهیم بود.
رئیس‌جمهور درباره توجه به نقش ایران در مبارزه با تروریسم تصریح کرد: ایران یک کشور مسئولی است که سال‌هاست در حال مبارزه با تروریسم می‌باشد و ایران کشوری است که در واقع قربانی تروریسم است. بنابراین مردم ایران و دولت ایران علیه تروریسم به وظیفه خود عمل می‌کند.
فتوای مرجعیت در عراق جلوی داعش را گرفت
روحانی با اشاره به اینکه ما هیچ‌وقت حمایت‌های خود را از مردم عراق یا دیگر ملت‌ها دریغ نکردیم، افزود: همه می‌دانند آن کسی که در عراق توانست در برابر داعش بایستد هواپیما و بمب نبود فتوای مرجعیت بزرگ اسلامی در عراق بود که با یک فتوا توانست جلوی داعش را بگیرد لذا نیاز به فتوا داریم، نیاز به نیرویی داریم که ملت‌ها را بسیج بکند، نیاز به کلامی داریم که آن کلام بتواند میلیون‌ها انسان را به حرکت دربیاورد و نیاز به سخنی داریم که آن سخن مورد اعتماد مردم باشد. ما در عراق دیدیم یک مرجع تقلید بنام آیت‌الله سیستانی چگونه با فتوا شرایط عراق را کاملا دگرگون کرد.رئیس‌جمهور درباره مشاوره و حضور برخی فرماندهان نظامی ایران در عراق، گفت: هر کمکی که دولت عراق از ما بخواهد بر علیه تروریسم انجام می‌دهیم و آن را رسما اعلام کردیم. در اولین روزهایی که گروه‌هایی تروریستی وارد موصل شدند با آقای مالکی صحبت کردم و گفتم ما از هر نظر آماده‌ایم به دولت و مردم عراق در برابر تروریست‌‌ها کمک کنیم. ممکن است فرماندهان نظامی ما هم به عراق رفت‌و‌آمد داشته و مشاوره هم بدهند. هر کمکی از دست ما برآید برای اینکه تروریسم در این منطقه ریشه‌کن بشود انجام می‌دهیم، البته در چارچوب خواست مردم منطقه، دولت‌های منطقه و مقررات بین‌المللی.
عتبات مقدسه در عراق خط قرمز ماست
روحانی درباره اینکه آیا ایران در عراق نیروی‌زمینی دارد، اظهارداشت: ما نیروی زمینی در عراق نداریم نیازی نبوده، نه ارتش عراق از ما درخواست کرد، نه مردم عراق و فکر نمی‌کنم مردم عراق و دولت و ارتش عراق نیاز داشته باشند و از ما درخواست نیرو بکنند. تاکنون چنین درخواستی مطرح نشده است.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه عتبات مقدسه یعنی شهرهای مذهبی همه شیعیان و مسلمانان جهان و بغداد اگر در خطر باشد این خط قرمز ما است، تصریح کرد: برای اینکه این شهر‌ها به اشغال تروریست‌‌ها درنیایند از هر توانی استفاده خواهیم کرد و نخواهیم گذاشت بغداد به دست تروریست‌ها بیافتد و یا شهرهای مقدسی مثل کربلا و نجف در اشغال تروریست‌‌ها قرار بگیرد.
وی در باره احتمال حمایت ایران از اعزام نیروی‌زمینی آمریکا به عراق، اظهار داشت: ما که حتما حمایت نمی‌کنیم و این کار را کار ناصحیحی می‌دانیم برای اینکه تجربه گذشته نشان داده که این نیرو‌ها کارایی لازم را ندارند وقتی هم که در عراق بودند هر روز انفجار در عراق رخ می‌داد و فلوجه را نتوانستند از تروریست‌‌ها پس بگیرند. بنابراین وقتی نتوانستند شهر فلوجه را از تروریست‌‌ها پس بگیرند حالا چطور می‌خواهند با یک نیروی کم شمار، کار بزرگ زمینی انجام بدهند.
در خصوص مبارزه با تروریسم
 نیازی نمی‌بینیم با آمریکا مذاکره کنیم
روحانی در پاسخ به سوالی درباره گفت‌وگوی ایران و آمریکا درحاشیه مذاکرات هسته‌ای درباره داعش گفت: مذاکرات اصلی ما با آمریکا و یا با هر یک از کشورهای ۱+۵ برای موضوع هسته‌ای است اما در حاشیه آن ممکن است هر گفت‌وگویی انجام بگیرد اما در خصوص مبارزه با تروریسم نه نیازی می‌بینیم با آمریکا مذاکره کنیم و نه نیازی می‌بینیم با آنها همکاری داشته باشیم اما بدنبال فعالیت درچارچوب خواست مردم و دولت عراق هستیم.
رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات هسته‌ای و موانع اصلی این مذاکرات تاکید کرد: از طرف ایران این تصمیم جدی است که ما مذاکرت را ادامه بدهیم و این اراده قاطع در طرف ایران وجود دارد که مسائل هسته‌ای را با مذاکره به حل و فصل نهایی برساند. ما راهی جز مذاکره نمی‌دانیم و نمی‌بینیم و برخلاف بعضی‌‌ها که می‌گویند روی میز ما خیلی چیز‌ها قرار دارد و خیلی شلوغ است میز ما شلوغ نیست و روی میز ما فقط صفحه‌های منطق و مذاکره و استدلال و تعامل وجود دارد.
رئیس شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: ما معتقدیم در مسئله هسته‌ای راه روشن است ما همچنان معتقدیم که با مذاکره، مسائل حل‌و‌فصل خواهد شد و تردید نداریم که مسائل با مذاکره حل می‌شود ممکن است نسبت به زمان آن بحث باشد که امروز یا فردا اما در این که تنها راه حل مسئله هسته‌ای مذاکره است و با مذاکره به حل‌و‌فصل نهایی خواهد رسید هیچ تردیدی نداریم آن چه بحث است آن است که در چه زمانی ما به توافق نهایی خواهیم رسید.
دولت انتقادکنندگان را تشویق می‌کند
وی افزود: دولت من فراجناحی و فراحزبی است از همه احزاب و از همه جناح ‌ها در این دولت حضور دارند. فضای امروز دانشگاه‌های ما از گذشته بهتر است. همه سازمان‌های مردم نهاد در ایران فعالیت بسیار خوبی دارند و لایحه‌ای برای حقوق آنها در حال آماده شدن است که تقدیم مجلس می‌کنیم.
روحانی گفت: امروز در انتقاد از دولت نه تنها کسی با مانعی مواجه نمی‌شود بلکه بنده و همه اعضای دولت انتقادکنندگان را تشویق می‌کنیم حتی بعضی از سخنانی که منصفانه هم نیست نسبت به آن عکس‌العملی نشان نمی‌دهیم ما از هیچ رسانه‌ای شکایت نکردیم، ما از هیچ سخنرانی شکایت نکردیم و کاملا افتخار می‌کنیم که در کشور ما همه نظرات خودشان را آزادانه بیان می‌کنند.
برنامه‌ای برای دیدار با اوباما ندارم
رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره ملاقات با اوباما درصورت سفر به نیویورک گفت: فعلا در برنامه من چیزی به عنوان ملاقات با رئیس‌جمهور اوباما وجود ندارد. در دنیای سیاست همه چیز امکان‌پذیر است اما در عین حال موضوع آمریکا یک موضوع خاصی است، شرایط خاصی دارد و بین ایران و آمریکا سالیان دراز تخاصم و تنش وجود داشته است.
روحانی خاطرنشان کرد: اراده دولت من بر این است که سطح تخاصم و تنش را پایین بیاوریم و شرایط را برای اینکه دو ملت بتوانند به هم نزدیک‌تر شوند، فراهم کنیم، به اعتقاد من ملت ایران یک ملت بسیار بزرگ با سابقه تمدن بسیار عظیم است و امروز مردم آمریکا هم مردمی فعال در صحنه علمی، فرهنگی و اقتصادی هستند رابطه نزدیک این دو ملت می‌تواند خیلی از مشکلات را حل بکند. رابطه نزدیک‌تر می‌تواند راه‌های جدیدی را پیش روی سیاستمداران آمریکا بگذارد به هر حال معتقدم به آینده باید بیشتر نگاه کنیم تا گذشته.
وی در پاسخ به این سوال که می‌توانید پیش‌بینی کنید رئیس‌جمهور آمریکا به ایران سفر کند، اظهار داشت: به هر حال این عدم رابطه و شرایط ایران و آمریکا تا قیامت که نخواهد بود. به هر حال زمانی دریک شرایط مناسبی، در دوره این دولت یا دولت بعدی ویا بعد از آن، مسئله ایران و آمریکا حل خواهد شد و این‌گونه نیست که ۱۰۰ سال دیگر هم همین‌طور باشد.
روحانی در خاتمه تاکید کرد: در شرایطی که منافع ایران بر این قرار بگیرد که شرایط روابط با آمریکا عوض شود، آن روز هر دولتی در ایران سرکار باشد قاعدتا بر مبنای منافع کشورتصمیم می‌گیرد.
رویترز: اوباما برنامه‌ای برای دیدار با روحانی ندارد اما استقبال می‌کند!
به گزارش رویترز، یک مقام آمریکایی که نامش فاش نشده است تصریح کرد که جان کری وزیر خارجه آمریکا احتمالا دیدار دو‌جانبه‌ای را با محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در شهر نیویورک خواهد داشت و دو طرف در خصوص مسئله هسته‌ای تهران و سایر مسائل گفت‌وگو و رایزنی خواهند کرد.
بر اساس این گزارش این مقام آمریکایی افزود: در شرایط کنونی هیچ نشستی بین اوباما و روحانی برنامه‌ریزی نشده است. رئیس‌جمهور آمریکا برای برگزاری چنین نشستی به خوبی شناخته شده است و از آن استقبال می‌کند ولی این انتخاب واقعا با ایران است.سال گذشته اوباما و روحانی که تازه به ریاست جمهوری ایران برگزیده شده بود تماس تلفنی تاریخی پس از برگزاری نشست مجمع عمومی سازمان ملل داشتند. گرچه روحانی و اوباما در آن زمان در نیویورک بودند ولی ملاقاتی نداشتند.همچنین این مقام آمریکایی تاکید کرد که احتمال برگزاری نشست وزرای خارجه ایران و ۶ قدرت جهانی در مذاکرات هسته‌ای در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل وجود دارد. در آستانه مذاکرات هسته‌ای، ویلیام برنز معاون وزیر خارجه و وندی شرمن معاون امور سیاسی وزیر خارجه آمریکا روز پنج شنبه با مقام‌های ایرانی دیدار و گفت‌وگو کردند.