kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۴۸۸
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۵

افزایش پلکانی آب‌بها برای مشترکان پرمصرف تهرانی

معاون اول رئیس‌جمهور بحران آب در کشور را موضوعی جدی و حائز اهمیت توصیف و بر لزوم مشارکت همه آحاد جامعه در صرفه‌جویی از منابع آب تاکید کرد.


اسحاق جهانگیری در جلسه شورای عالی آب با بیان اینکه حساسیت موضوع کمبود آب در سال جاری دوچندان شده گفت: در این موضوع هر چه زمان را از دست بدهیم، وضع بدتر می‌شود؛ لذا علاوه بر اقدامات فوری، نیازمند تهیه برنامه‌های کوتاه و بلندمدت هستیم، بر این اساس موضوع آب باید در برنامه ششم توسعه به عنوان یک موضوع محوری مطرح باشد و توسعه سایر بخش‌ها منوط به تامین آب و استفاده صحیح و بهره‌وری از این منابع گردد.
معاون اول رئیس‌جمهور همچنین صدور مجوز از سوی رهبر معظم انقلاب برای برداشت 10 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی به عنوان تسهیلات برای طرح‌های آب و خاک کشور را فرصتی طلایی برای وزارت نیرو دانست و افزود: دستگاه‌های اجرایی مرتبط با طرح‌های آب و خاک و بخصوص وزارت نیرو باید با برنامه‌ریزی مناسب بتوانند از این اعتبارات به بهترین وجه استفاده کنند.
در این جلسه مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور از افت بارش و کاهش شدید منابع آبی سدهای اطراف تهران خبر داد و با اشاره به تشدید بحران در صورت عدم بارش‌های مناسب در فصل پاییز، بر لزوم صرفه‌جویی جدی از سوی مردم تاکید کرد.
در این نشست همچنین معاون امور آب و آبفای وزارت نیرو گزارشی از وضعیت منابع آب‌های زیرزمینی کشور ارائه کرد و با بیان اینکه در طول سالیان گذشته نسبت به منابع آب زیرزمینی غفلت شده، خواستار احیا و توجه ویژه به آب‌ها و سفره‌های زیرزمینی شد.
وی از بحران در منابع آبی زیرزمینی به عنوان بحرانی خاموش یاد کرد و با اشاره به میزان برداشت‌های غیرمجاز و بیش از حد از این منابع، بر ضرورت ایجاد نگرشی کلان برای مدیریت منابع آب‌های زیرزمینی کشور تاکید کرد.
در ادامه جلسه نماینده وزارت نیرو به ارائه گزارشی در خصوص برنامه احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی کشور پرداخت که موضوعاتی همچون نقش آب زیرزمینی در تامین نیازهای کشور، وضعیت موجود منابع آب زیرزمینی، تبعات ادامه وضع موجود و الزامات قانونی حفاظت از منابع آب از محورهای اصلی این گزارش بود.
در گزارش وزارت نیرو همچنین ضمن اشاره به اقدامات انجام شده در سال‌های اخیر و نتایج حاصل از این اقدامات، توضیحاتی در خصوص آسیب‌شناسی و دلایل عمده بروز مشکلات فعلی بیان گردید.
وزارت نیرو همچنین پیشنهاداتی را در 13 بند برای احیا و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی، برخورد با برداشت‌های غیرمجاز و مازاد از منابع آب، نصب کنتورهای هوشمند و کنترل برداشت از چاه‌ها، آب‌خیزداری و آب‌خوانداری و در کل اقدام برای صیانت و حفاظت از منابع آبی و نجات کشور از وضعیت بحران آب ارائه کرد که پس از گفت‌وگو و بحث و تبادل نظر، بخشی از آنها با اصلاحاتی به تصویب رسید.
قیمت آب
 پلکانی افزایش می‌یابد
وزیر نیرو با تایید تصویب 30 میلیارد تومان اعتبار ویژه برای طرح آبرسانی فوری به تهران گفت: قیمت پلکانی آب را در تهران به شدت افزایش می‌دهیم و جدول جدید را به زودی منتشر و اعلام می‌کنیم.
حمید چیت‌چیان در حاشیه جلسه دیروز دولت، با اشاره به اینکه برای جلوگیری از افزایش مصرف آب در تهران اقدامات ویژه‌ای انجام خواهیم داد گفت: دستگاه‌هایی نصب خواهیم کرد که اگر مصرف آب خانواری بالا رفت آب مشترک قطع شود.
وی که روز گذشته هم اعلام کرده بود دنبال اخذ مجوز قانونی برای قطع آب مشترکان پرمصرف هستیم خاطرنشان کرد: تهرانی‌ها 2 برابر متوسط کل آب کشور را مصرف می‌کنند.
چیت‌چیان با بیان اینکه سرانه آب در تهران حدود سه درصد افزایش داشته است ادامه داد: آب مورد نیاز تهران از سه سامانه تامین می‌شود؛ سدهای لار و لتیان، سد طالقان و کرج و سامانه چاه‌های جنوب شهر تهران منابع تامین آب تهران هستند که با توجه به کاهش بارندگی تهران درصد برداشت آب از چاه‌ها بیشتر شده است.
چیت‌چیان با بیان اینکه سرمایه‌گذاری‌های زیادی برای تامین منابع آب انجام شده است، گفت: وزارت نیرو کارهای خوبی جهت تامین آب انجام داده اما شرایط طبیعی فعلی ما را در تنگنا قرار داده و در اطراف تهران ظرفیت بیشتری برای انتقال آب نیست و تنها راه، مدیریت مصرف آب است.
وزیر نیرو ادامه داد: تهرانی‌ها باید خودشان را با وضعیت کنونی هماهنگ کنند. تنها اقدامی که متصور است انتقال آب از سد ماملو است که سامانه انتقال آب از این سد در حال اجرا و تکمیل کردن است و تصفیه‌خانه‌های مربوطه در حال آماده شدن هستند.
این مقام مسئول به دیگر تصمیمات مطرح شده در هیئت دولت اشاره کرد و گفت: در هیئت دولت مقرر شد آب مشترکین پرمصرف به صورت موقت قطع شود و در ادامه تجهیزاتی نصب کنیم که اجازه ندهند بیش از حد مقرر آب مصرف شود.
چیت‌چیان دومین اقدام را در نظر گرفتن نظام تعرفه پلکانی برای آب در شهر تهران دانست و گفت: برای پله‌های مصرف بالا قیمت آب افزایش پیدا می‌کند تا کسانی که اسراف می‌کنند به دلیل انگیزه اقتصادی خود را محدود کنند. جزئیات و جدول‌های تعرفه‌های پلکانی آب را در اوایل هفته آینده اعلام می‌کنیم.
سد لار نفس‌های آخر را می‌کشد
سد لار آخرین نفس‌های خود را در پایان تابستان می‌کشد به گونه‌ای که تا خارج شدن آب از مدار تنها یک گام 18 میلیون مترمکعبی باقی است.
مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به این‌که در حال حاضر سد لار حدود 30 میلیون مترمکعب آب دارد، گفت: 12 میلیون مترمکعب باید در سد حفظ شود و 18 میلیون مترمکعب آب از مخزن قابل تامین است. سهم سامانه شرق در تامین آب 35 درصد است و به همین دلیل باید با حساسیت موضوع را بررسی کنیم.
حمیدرضا جانباز با اشاره به این که برای مدیریت نیاز سامانه شرق تهران بخشی از آب از غرب به شرق منتقل می‌شود گفت: حفر 70 حلقه چاه در دستور کار قرار گرفته است.
وی با تاکید بر این‌که باید در رفتارمان تغییر ایجاد کنیم، گفت: کاهش در مصرف آب یک الزام است. در ایران سرانه مصرف به ازای هر نفر در شبانه‌روز 250 لیتر است، در حالی که در بسیاری از کشورهای دنیا سرانه مصرفی آب هر نفر کمتر از 150 لیتر است.
مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به این‌که در استان کرمان در راستای مدیریت مصرف با همکاری استاندار از همیاران آب استفاده می‌شود، گفت: همیاران آب به مشترکین پرمصرف هشدار می‌دهند تا مصرف آب را مدیریت کنند.
جانباز همچنین تصریح کرد: در بسیاری از استان‌ها همیاران آب در حال شکل‌گیری هستند و به مدیریت مصرف کمک می‌کنند.
وی با اشاره به این‌که وزیر نیرو با توجه به وضعیت خاص آب شرب تهران گزارش مربوطه را به هیئت وزیران ارائه کرده است گفت: برای تکمیل سامانه سد ماملو صد میلیارد تومان اعتبار مصوب شده که تخصیص یابد که 30 میلیارد تومان آن به حساب ما واریز شد.
مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در مورد اقدامات صورت گرفته برای مدیریت مصرف از جمله تعیین جریمه مشترکین پرمصرف گفت: در نظر گرفتن جریمه به طور جدی در دستور کار وزارت نیرو و دولت است؛ طرح آن را یک ماه پیش به دولت تقدیم کردیم. در شرایط سخت خشکسالی به صلاح نیست که مشترکینی چند برابر الگوی مصرف آب مصرف کنند.جانباز تاکید کرد: برای مشترکین پرمصرف باید جریمه در نظر گرفته شود و در صورت تکرار عدم مدیریت مصرف انشعاب آنها قطع شود. البته قطع آب مشترکین پرمصرف آخرین راهکار است.
وی با تاکید بر این‌که سعی داریم مشترکین را به سمتی هدایت کنیم که الگوی مصرف را رعایت کنند گفت: در شرایط کنونی لازم است که مصرف آب مدیریت شود.جانباز در مورد ورود فاضلاب‌های بالادست سد ماملو به این سد گفت: به دلیل عقب‌ماندگی در اجرای طرح‌های فاضلاب با این مشکل مواجه‌ایم و برخی منابع آب تحت تاثیر این موضوع قرار می‌گیرند.مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ادامه داد: درصددیم تا با تامین اعتبارات و استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی به اجرای طرح‌های فاضلاب سرعت دهیم.