kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۴۵۹
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۴

بلوف آمریکا با مصرف داخلی علیه داعش به خاورمیانه لشکرکشی می‌کنیم!

مقامات کاخ سفید با هدف انحراف افکار عمومی داخل آمریکا و اعلام برائت خود از جنایات این گروه تروریستی، ادعا کردند که برای نابودی داعش به خاورمیانه لشکرکشی می‌کنند.


این بار دو تن از بلند‌پایه‌ترین مقامات نظامی آمریکا به سنا رفتند تا جلوی سناتورها و رسانه‌های عمومی نقش بازی کنند و ادعای مضحک لشکرکشی مجدد ایالات متحده به خاورمیانه را به خورد افکار عمومی آمریکا بدهند. این ادعا در حالی صورت می‌گیرد که همه متفق‌القول هستند که واشنگتن درحال حاضر توان این کار را ندارد.
ادعای لشکرکشی در شرایط کنونی فقط می‌تواند مصرف داخلی داشته باشد؛ داعش خبرنگاران آمریکایی و تبعه انگلیسی را یکی یکی جلوی دوربین می‌برد و سر آنها را می‌برد. مردم با مشاهده این صحنه‌ها از طریق گیرنده‌های خود به خشم می‌آیند و به طور طبیعی فکرشان به سمت حامیان داعش می‌رود. اما قبل از اینکه اوضاع بحرانی و انگشت اتهام به سمت سران واشنگتن گرفته شود، کاخ سفید دست به کار می‌شود، ائتلاف ضد داعش تشکیل می‌دهد و اکنون هم ادعای گزاف می‌کند که می‌خواهد به خاورمیانه لشکر بکشد و از این طریق قصد دارد خودش را تبرئه و گذشته‌اش را پاک کند و علاوه بر آن، می‌خواهد تروریست‌های مورد حمایت خود در عراق و سوریه را مجدداً سازماندهی کند.وزیر دفاع و رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در سنای این کشور گفتند، اگر راهبرد «باراک اوباما» برای مقابله با داعش شکست بخورد، ایالات متحده به عراق و سوریه لشکرکشی می‌کند.
«چاک‌ هاگل» وزیر دفاع آمریکا، در «کمیته نیروهای مسلح» سنای آمریکا گفت: در جنگ با داعش هیچگونه هماهنگی با بشاراسد (رئیس‌جمهور سوریه) صورت نخواهد گرفت. وی مدعی شد: همگی متفق‌القول هستیم که باید علیه داعش دست به کار شویم. وزیر دفاع آمریکا گفت: داعش تهدیدی واقعی برای تمام منطقه بوده و از هرج و مرج در سوریه و منطقه سوءاستفاده کرده است.
وی افزود: ما رهبری ائتلاف گسترده بین‌المللی مبارزه با داعش را برعهده خواهیم گرفت. با دولت عراق هماهنگی‌های لازم را به عمل می‌آوریم تا به مراکز غیرنظامی حمله نشود. پس از هاگل ژنرال «مارتین دمپسی» در همین جلسه اعلام کرد که حملات به سوریه به صورت پیاپی و مستمر خواهد بود.
دمپسی افزود: اگر راهبرد ضد داعش «باراک اوباما» (رئیس‌جمهوری آمریکا) شکست بخورد، ممکن است برای مقابله با این گروه تروریستی نیروی زمینی آمریکا به خاورمیانه اعزام شود.
از جمله نکات جالب توجه در سخنان هاگل این بود که او آشکارا فاش کرد،‌ عربستان قصد دارد نیم میلیارد دلار به دست مخالفان مسلح دولت سوریه برساند. دمشق می‌تواند بر اساس این اظهارات، علیه دولت ریاض به سازمان ملل شکایت کند، هرچند این شکایت نیز به احتمال زیاد ثمربخش نخواهد بود!
اظهارات این دو مقام بلندپایه نظامی آمریکایی تحلیل‌ها درباره اینکه «داعش ساخته و پرداخته خود غربی‌هاست و وسیله‌ای برای لشکرکشی غرب به خاورمیانه» قوت می‌بخشد.
هیئت آمریکایی
 با افسران بعثی دیدار کرد
همزمان با حمایت علنی غرب از تروریست‌های ضد دولتی سوریه تحت عنوان «مخالفان میانه‌رو» یک هیئت آمریکایی به صورت مخفیانه با افسران سابق ارتش بعثی عراق در استان الانبار دیدار و گفت‌وگو کردند.
در حالی که همه چیز در منطقه از یک لشکرکشی تازه غرب در خاورمیانه تحت رهبری ایالات متحده حکایت دارد، و افکار عمومی غرب نیز به مدد سر بریدن‌های مشکوک توسط داعش موافق این لشکرکشی است، تحرکات آشکار و پنهان تازه‌ای هم برای آماده‌سازی مخالفان دولت‌های سوریه و عراق آغاز شده است؛ در سوریه، آمریکا قصد دارد تروریست‌های مخالف داعش مثل «ارتش آزاد» را تحت عنوان «مخالفان میانه‌رو» سازماندهی کند، آنها را آموزش دهد و به آنها سلاح و پول کافی برساند.
در همین چارچوب، «چاک هاگل» وزیر دفاع آمریکا در کمیته نیروهای مسلح آشکارا گفت که دولت عربستان مبلغ نیم میلیارد دلار به مخالفان میانه‌رو در خاک سوریه کمک می‌کند. «عمار الواوی» فرمانده ارتش آزاد هم فهرست مطالبات خود را شامل سلاح‌های مدرن و ضدهوایی به اطلاع آمریکا رساند.
«ادرویس» رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا نیز از کاخ سفید خواست هرچه سریعتر آموزش و تجهیز مخالفان دولت سوریه را آغاز کند.
همزمان با این حملات در سوریه و حاکم شدن گفتمان جنگ‌طلبانه بر فضای سیاسی واشنگتن، در داخل عراق نیز تحولات مشکوکی در جریان است، روزنامه لبنانی «المستقبل» به نقل از منابع آگاه در ارتباط با این تحرکات فاش کرد: یک هیئت آمریکایی، در یک مقر نظامی استان «الانبار» عراق با شماری از افسران سابق ارتش بعثی عراق و برخی از اعضای شورای استانداری این استان دیدار کرد. المستقبل بدون اشاره به هویت هیئت آمریکایی افزود، محور گفت‌وگوی طرفین در این دیدار تشکیل «نیروهای گاردملی» بوده است.
روزنامه المستقبل به جریان 14 مارس لبنان (مخالف مقاومت) وابسته است.
اخیرا یک مقام عراقی نیز از تشکیل قریب‌الوقوع گاردملی 200هزار عضوی خبر داده و گفته بود؛ اعضای این گارد از شهروندان اهل تسنن انتخاب می‌شوند و ماموریت آنها نیز تامین امنیت مناطق سنی‌نشین و مرزهای مشترک عراق با اردن، عربستان و سوریه خواهد بود و مستشاران نظامی آمریکایی نیز بر این نیروها نظارت خواهند داشت. در پی انتشار این خبر، «نوری مالکی» معاون رئیس‌جمهور عراق گفت شکل‌گیری این یگان نظامی به تجزیه عراق خواهد انجامید.
در ادامه اجرای سناریوی جدید آمریکا در منطقه و خوابی که «باراک اوباما» برای عراق و سوریه دیده است، «ایاد علاوی» نخست‌وزیر اسبق عراق و از معاونان رئیس‌جمهور فعلی این کشور گفت: حمله هوایی آمریکا علیه داعش در عراق هر چندموثر است، اما کافی نیست و نیروهای ویژه عربی باید برای حل بحران جاری (عراق) وارد عمل شوند. هرچند علاوی نام کشوری را ذکر نکرد، ولی منظور وی عربستان و کشورهای عربی مرتجع و هم‌پیمان آمریکاست.
البته همزمان با این خیز محسوس آمریکا برای بازگشت به عراق، مجلس عراق به دو نامزد مورد حمایت ایالات متحده برای تصدی پست‌های وزارت دفاع و کشور در کابینه جدید رای منفی داد.
سایر رویدادها
*‌وزارت کشور کویت اعلام کرد، نیروهای امنیتی این کشور از ورود 800 تروریست داعش به داخل خاک کویت جلوگیری کردند.
* یک دیپلمات ارشد روس گفت: هدف آمریکا از تشکیل ائتلاف ضد داعش، تسلط این کشور بر جهان است.
* وزیر دفاع فرانسه گفت، این کشور آماده است تحت پوشش بین‌المللی در سوریه مداخله نظامی کند.
* اوباما با ژنرال «جان‌آلن» فرمانده ائتلاف ضد داعش دیدار و گفت‌وگو کرد.