kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۴۵۸
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۴
اشپیگل:

تجزیه اسکاتلند مقدمه فروپاشی اتحادیه اروپاست

یک هفته‌نامه آلمانی از وحشت اروپا درباره تاثیر «دومینویی» همه‌پرسی استقلال اسکاتلند در سراسر اروپا و فروپاشی این اتحادیه در سایه چنین رویدادی خبر داد.


هفته‌نامه «اشپیگل» در مطلبی نوشت: اروپا با ترس و نگرانی به برگزاری همه‌پرسی استقلال در اسکاتلند می‌نگرد. جدایی اسکاتلند از انگلیس می‌تواند در تمام اروپا گروه‌‌ها را برای گام برداشتن‌های مشابهی و به تقلید از اسکاتلند به وسوسه بیاندازد.
بر اساس این گزارش مقامات اروپایی از این وحشت دارند که استقلال احتمالی اسکاتلند جنبش‌های جدایی‌طلب مشابه در بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا را به جنب و جوش وادارد.
اشپیگل در ادامه نوشت: غیر از منطقه کاتالونیای اسپانیا در مناطق تیرول جنوبی و ونتو در ایتالیا و منطقه باسک اسپانیا نیز درخواست‌های جدایی‌طلبان برای برگزاری همه‌پرسی مشابه اسکاتلند مطرح شده است. در منطقه «فلاندر» بلژیک نیز جدایی‌طلبان فشار بیشتری برای جدایی وارد خواهند کرد.
اشپیگل اضافه کرده است: سرمایه‌گذاران نگرانند که اعضای اتحادیه اروپا که این مناطق برای جدایی از آنها تلاش می‌کنند از جمله اسپانیا، بلژیک یا ایتالیا بدون این مناطق مرفه اقتصادی دیگر نتوانند بدهی‌های بالای خود را پرداخت کنند.
تاثیرات استقلال احتمالی اسکاتلند تنها به اروپا محدود نمانده است. از آمریکا نیز خبر می‌رسد که همه‌پرسی استقلال اسکاتلند موجب تقویت کمپین جدایی ایالت تگزاس از آمریکا شده است.
تسنیم به نقل از رویترز گزارش داد دانیل میلر رهبر جنبش ملی‌گرای تگزاس تاکید کرده است که همه‌پرسی اسکاتلند یک نشانه مثبت برای این جنبش به شمار می‌رود.
وی در ادامه تصریح کرد: اگر اسکاتلند بتواند این کار را انجام دهد، تگزاس نیز می‌تواند آن را انجام دهد.