kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۳۵۵
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۷

با ایجاد 5 پایگاه انقلابیون یمن در اطراف صنعاآرایش نظامی گرفتند

انقلابیون یمن با تشکیل پایگاه‌های نظامی در اطراف صنعا، فشارها علیه دولت این کشور را تشدید کردند.


الحوثی‌ها از زمان شروع تظاهرات ضد دولتی همواره بر مسالمت‌آمیز بودن اعتراض‌ها تاکید داشتند. حمله نیروهای امنیتی در هفته گذشته که بسیاری از انقلابیون را شهید کرد و به «سه‌شنبه خونین» معروف شد مردم را خشمگین کرد و آنها یکصدا با هم اعلام کردند: «تظاهرات تا ابد مسالمت‌آمیز نخواهد بود.»
در واقع سرسختی عبدربه منصور هادی در برابر مطالبات مردمی کار را به جایی رسانده است که یک جنبش اعتراضی و انقلابی که کاملا مسالمت‌آمیز به دنبال سه خواسته اصلی یعنی برکناری دولت، بازنگری در قیمت مشتقات نفتی و اجرای تصمیمات گفت‌وگوهای ملی بوده است اکنون یک قدم به برخورد نظامی نزدیک شده است، چرا که خبر می‌رسد اردوگاه‌های نظامی الحوثی‌ها در اطراف پایتخت یمن برپا شده است.
به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی الجزیره، الحوثی‌ها پنجمین پادگان مسلح را در اطراف صنعا پایتخت یمن ایجاد کردند و با این اقدام محاصره پایتخت را شدت بخشیدند. الحوثی‌ها این اردوگاه نظامی جدید را در نزدیکی ورودی شمال غربی صنعا برای فشار آوردن بر عبدربه منصور هادی رئیس‌جمهور یمن جهت برآورده ساختن خواسته‌های خود ایجاد کرده‌اند.
برپایی این اردوگاه جدید در کنار سایر اردوگاه‌ها و همچنین خیمه زدن انقلابیون در اطراف وزارت کشور و موسسات اصلی کار را برای دولت صنعا سخت‌تر کرده است.
به دنبال این تحرکات رئیس‌جمهور یمن اعلام کرد قصد دارد بار دیگر به تلاش‌ها برای از سرگیری مذاکرات ادامه دهد.
روز دوشنبه جنبش انصارالله به دلیل تغییر نمایندگان دولت در مذاکرات و دخالت‌ کشورهای خارجی، مذاکرات را به حالت تعلیق درآورد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم عبدربه منصور هادی در همین ارتباط در حال تماس با مقامات الحوثی با هدف از سرگیری مذاکرات است.
همچنین یک منبع در دفتر جمال بن عمر فرستاده سازمان ملل به یمن که میانجیگر مذاکرات بین دو طرف است گفت: تلاش‌ها برای دستیابی به توافق بین دولت و الحوثی‌ها همچنان ادامه دارد.
از سوی دیگر جنبش انصارالله، از سرگیری مذاکرات را مشروط به اجرای تحقیقات درباره حمله اخیر به تظاهرکنندگان در خیابان فرودگاه در نزدیک مقر نخست‌وزیری در شهر صنعا کرد.
خبر دیگر اینکه دیدبان حقوق بشر قتل معترضان یمنی را «لکه ننگی» در پرونده رئیس‌جمهور این کشور دانست. جو استورک معاون مدیر اجرایی بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در سازمان دیدبان حقوق بشر گفت: تیراندازی سربازان یمنی با گلوله جنگی به تظاهرات مسالمت‌آمیز، ما را به یاد کشتن تظاهرکنندگان در جریان تلاش دولت سابق برای خاموش کردن شعله انتفاضه سال 2011 یمن می‌اندازد.
با اعلام جنبش انصارالله مبنی بر تعلیق مذاکرات، مردم انقلابی یمن بر ادامه اعتراضات و تظاهرات تا تحقق همه خواسته‌ها تاکید کردند.
اما در روزهای اخیر موج پیوستن نظامیان و روسای قبایل به الحوثی‌ها شدت بیشتری گرفته است. در همین ارتباط خبرگزاری ایرنا از پیوستن نیروهای قبایل بنی‌حشیش به معترضان خبر داد. بر پایه این گزارش روز دوشنبه تعداد زیادی از افراد قبایل منطقه بنی حشیش به همراه یک محموله مواد غذایی وارد اردوگاه بنی‌الحارث در شمال صنعا شدند.
اعضای این کاروان با حضور در این اردوگاه حمایت و همبستگی کامل خود را از متحصنین انصارالله اعلام و به دولت یمن در مورد هرگونه برخورد با معترضان هشدار دادند.از درگیری انصارالله با تکفیری‌ها در استان الجوف نیز خبر می‌رسد، شدت درگیری‌ها به حدی است که 25 کشته برجای گذاشته است. هنوز اطلاعات بیشتری در این مورد منتشر نشده است.
سیر تحولات یمن با توجه به فراگیر شدن انقلاب مردمی این کشور وارد فاز «سخت» شده است و در صورتی که دولت یمن همچنان در برابر مطالبات انقلابیون ایستادگی کند امکان برخورد نظامی بین طرفین بیشتر می‌شود.