kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۳۰۲
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۴

بی‌رحمانه نقد کن ولی مشورت نده!(خبر ویژه)

مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور ابراز امیدواری کرد دولت روحانی عاقل‌تر از آن باشد که به مشورت حجاریان عمل کند!


چند ماه از اظهارات عجیب و دیکتاتور‌گونه سعید حجاریان می‌گذرد و هنوز واکنش‌ها به آن ادامه دارد. حجاریان که روزگاری از او با عنوان تئوریسین اصلاحات یاد می‌کردند، در سخنان عجیبی گفته بود: «اگر نمایندگان برخلاف خواسته مردم حرف بزنند و عمل کنند و بعد آن وقت ببینند آیا مردم حوزه‌های انتخابیه‌شان آنها را به شهرشان راه می‌دهند؟ اگر این کار را بکنند مردم آنها را حتی به شهرهایشان راه نمی‌دهند. من معتقدم حتی اگر قرار باشد قانون اساسی عوض شود، باید شرایطی فراهم شود تا مانند بسیاری از کشورها، دولت بتواند مجلس را منحل کرده و انتخابات زودهنگام برگزار کند تا مردم مجددا رای دهند و سیستمی هماهنگ پدید آورند» این سخنان که یادآور ماجراهایی مثل به توپ بستن مجلس و مقابله با نماد مردمسالاری بود واکنشهای زیادی را برانگیخت. عماد افروغ آن را فاشیستی خواند، کاریکاتوریستی او را سوار بر ویلچری که به شکل توپ جنگی طراحی شده بود، در حال حرکت به طرف مجلس نشان! و حتی رضا خاتمی که خود نماد افراطی‌گری است گفته بود نظر حجاریان را نمی‌پسندد و آن را دیکتاتوری فردی قلمداد کرده بود!
اکنون و پس از چند ماه، حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرگزاری دانشجو درباره پیشنهاد حجاریان مبنی بر اینکه دولت باید به گونه‌ای قدرتمند باشد که بتواند مجلس را نیز منحل کند، در پاسخی توام با طعنه و کنایه گفته: «دکتر حجاریان در دوره اول ریاست‌جمهوری آقای خاتمی مشاور رئیس‌جمهور بودند. آقای خاتمی تعبیری داشتند که می‌فرمودند برخی مشاوران به گونه‌ای هستند که با آنها مشورت کنید اما خلاف آن عمل کنید. امیدوارم این دولت عاقل‌تر از آن باشد که به مشورت‌های این چنینی تن دهد. بعضی از مشورت‌ها در سنین بالای شصت سال دیگر قابل پذیرش نیست.»
آشنا که ظاهرا اصرار و تاکید زیادی برای خط‌کشی بین دولت و جریان افراطی اصلاحات دارد، همچنین در گفتگو با اندیشه پویا با بیان اینکه این‌گونه صحبت‌ها به دولت لطمه می‌زند، خاطر نشان کرد: «من ترجیح می‌دهم آقای دکتر حجاریان اپوزیسیون این دولت باشد و نقش‌شان را هم به مثابه یک اپوزیسیون درست ایفا کنند. نقد کنند. حتی دولت را بی‌رحمانه نقد کنند و راه‌حل بدهند. حتما کسی که در ساختار سیاسی ایران تنفس می‌کند مشورت شوخی به دولت نمی‌دهد و نمی‌گوید که مجلس را منحل کنید.»