kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۰۶۹
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۳
واکنش‌ها به یک اقدام نمایشی

ائتلاف علیه داعش تلاش آمریکا برای تبرئه خود در حمایت از تروریست‌هاست

مسئولین نظام در واکنش به اقدام نمایشی دولت آمریکا درخصوص تشکیل ائتلاف جهانی علیه داعش، این اقدام را راهکاری برای رهایی از تنفر افکار عمومی جهان نسبت به جنایات آمریکا دانستند.


نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی با حضور در جلسه شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، آخرین تحولات سیاسی، اقتصادی، امنیتی و اجتماعی در حوزه داخلی و بین‌المللی را تشریح کرد.
علی شمخانی تلاش مشکوک و غیرشفاف آمریکا برای ایجاد ائتلاف ضدتروریسم با همراهی برخی کشورهایی که خود از تامین کنندگان اصلی تروریست‌‌ها بوده‌اند را اقدامی در مسیر منحرف کردن افکار عمومی جهانی نسبت به نقش محوری این کشور و حامیان آن در ایجاد، تجهیز و توسعه گروه‌های تروریستی به بهانه سرنگونی حکومت قانونی سوریه عنوان و اظهار کرد: آمریکا با هدف نقض حاکمیت کشور‌ها ضمن فرار به جلو، تداوم یک‌جانبه‌گرایی و دور زدن نهادهای بین‌المللی را در دستور کار خود قرار داده و به دنبال قهرمان‌سازی از این کشور به سبک فیلم‌های هالیوودی برای از بین بردن بحران خود ساخته است.
حجت‌الاسلام سیدرضا اکرمی رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست‌جمهوری با اشاره به تبلیغات آمریکایی‌‌ها برای مبارزه با داعش در منطقه، گفت: این اقدام آمریکا یک مانور تبلیغاتی است. امروز همه فهمیده‌اند داعش ساخته و پرداخته آمریکایی‌هاست. وی خاطرنشان کرد: اگر آمریکا مدعی مبارزه با داعش است، چرا زمانی که آنها در سوریه بحران درست می‌کردند دست به کار نشده بودند و حالا که احساس خطر می‌کنند شعار مبارزه با تروریسم را سر می‌دهند.
حامیان تروریسم
اکرمی ادامه داد: ادعای آمریکا برای مبارزه با داعش قطعا خیر نیست؛ آنها می‌خواهند مجددا پایگاهی در منطقه به خصوص در عراق و سوریه برای خود درست کنند. در این بین خوب است که کشورهای عربی که دست دوستی به سوی آمریکایی‌‌ها دراز می‌کنند از نیت آنها نیز باخبر شوند که سرنوشت خوبی را برای این کشورهای عربی متصور نیست.
علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در حاشیه دیدار با معاون وزیر خارجه مکزیک در جمع خبرنگاران درباره ایجاد ائتلاف ضد داعش و هدف آمریکا از ایجاد چنین ائتلافی اظهار داشت: در رابطه با داعش و گروه‌های تروریستی نظیر این گروه، آنچه می‌دانیم این است که این گروه‌های تروریستی با کمک و طراحی آمریکا و متحدینش در غرب و در منطقه به وجود آمد و آنها این گروه‌های تروریستی را به وجود آوردند، همانطور که آمریکا القاعده را بوجود
 آورد.
وی ادامه داد: بعد از اینکه از آن طریق موفق نشدند حکومت‌های قانونی این منطقه مانند سوریه و عراق را سرنگون کند، اکنون درست در جهت عکس شعار می‌دهند در حالی که هدفشان یکی است و آن این است که به بهانه مبارزه با داعش در کشورهایی مانند عراق و سوریه دخالت کنند.
منصور حقیقت‌پور، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی درباره آینده این ائتلاف گفت: ترکیه عقب نشسته است  قطر هم عقب خواهد نشست و این ائتلاف بسیار زودتر از زمانی که تصور می‌شود فروخواهد نشست.
ائتلاف
شکست خورده
غضنفر رکن آبادی سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در لبنان نیز خاطرنشان کرد: خاطرنشان کرد: تنفری که از داعش وجود دارد به حامیان آن هم تسری پیدا کرده است و آمریکا برای ر‌ها شدن از این تنفر عمومی، ائتلاف 40گانه را مطرح کرده و این طرح راه به جایی نخواهد
 برد.
مهدی دواتگری عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تشکیل ائتلاف جهانی علیه داعش به سرپرستی آمریکا گفت: آمریکا به دنبال حذف داعش نیست و هدف آن از مقابله با داعش در واقع مدیریت و کنترل آن است.
به گزارش خبرگزاری ها، رئیس جمهورکشورمان در اجلاس شانگهای در واکنش به تشکیل ائتلاف جهانی علیه داعش توسط آمریکا گفت: تصور اینکه فقط بمباران مشکل تروریسم را حل می‌کند، ساده‌اندیشی است.