kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۰۲۵
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۰
‌انقلاب یمن وارد فاز جدید شد

تشییع میلیونی پیکرشهدا در صنعا علی‌رغم سرکوب‌های خونین

با وجود سرکوب‌های خونین ارتش یمن در هفته گذشته، انقلابیون با حضور میلیونی شهدای انقلاب را تشییع کردند.


همزمان با مراسم تشییع جنازه شهدای انقلاب یمن در صنعا، میلیون‌ها نفر در استان‌های دیگر این کشور تظاهرات برپا کردند.
انقلابیون یمنی با تجمع میلیونی خود در صنعا مراسم تشییع باشکوهی برای شهدای روزهای گذشته برگزار کردند.  در واقع نتیجه کشتار مردم یمن به وسیله ارتش این کشور چیزی جز تظاهرات میلیونی مردم در مراسم تشییع جنازه روز جمعه نبود و این امر انقلاب را وارد فاز جدیدی کرد. استمرار تظاهرات میلیونی مردم نشان‌دهنده پابرجا بودن انقلاب است. همان‌طور که در استان‌های دیگر نیز مردم به خیابان‌ها آمدند. در استان‌های تعز و صعده نیز الحوثی‌ها با برگزاری تظاهرات گسترده بر سرنگونی دولت یمن و محقق شدن خواسته‌های خود تاکید کردند.
تظاهرکنندگان در استان‌های المکلا و مراب نیز خواستار گرفتن انتقام خون شهدای اعتراضات خود علیه دولت فاسد یمن شدند.
در همین حال ارتش و نیروهای امنیتی یمن همچنان به مواضع الحوثی‌ها در استان‌های عمران و الجوف حمله می‌کنند. به گزارش خبرگزاری فارس تداوم حملات ارتش یمن علیه مواضع الحوثی‌ها در استان الجوف طی روزهای پنج‌شنبه و جمعه به کشته شدن بیش از 100 نفر از اعضای الحوثی از جمله شماری از رهبران این گروه منجر شده است.
درگیری الحوثی‌ها با نیروهای ارتش و سلفی از چند ماه پیش و از استان عمران آغاز شد. درگیری در استان الجوف که نیم میلیون نفر جمعیت دارد نیز از 4 ماه پیش به طور منقطع بین ارتش و الحوثی‌ها جریان دارد و طی یک هفته اخیر این درگیری‌ها تشدید شده است. همچنین در روزهای گذشته اخبار ضد و نقیضی از توافق الحوثی‌ها با دولت یمن منتشر شده است که سخنگوی جنبش انصارالله هرگونه توافق با دولت یمن را رد کرد.
 به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمد عبدالسلام اعلام کرد که هیچ توافقی با مسئولان یمنی تاکنون امضا نشده است. از سوی دیگر انقلابیون الحوثی بر تداوم تظاهرات همچنان تاکید دارند. مدتی است سلفی‌ها و اعضای گروه تروریستی القاعده با پیوستن به مخالفان انقلابیون، علیه مردم یمن حملات تروریستی انجام می‌دهند.
اما در کنار اخبار ضد و نقیض در مورد توافق دولت و الحوثی‌ها و انکار آن از سوی انقلابیون، شبکه خبری المنار از شروع مجدد گفت‌وگوها بین دولت یمن و جنبش انصارالله طی روزهای آینده زیر نظر سازمان ملل خبر داد. همچنین خبرگزاری ایسنا دیروز به نقل از یک منبع دیپلمات در سازمان ملل اعلام کرد با وجود شکست مذاکرات بین دولت یمن و الحوثی‌ها، طرفین توافق کردند تا دور جدید مذاکرات با نظارت مستقیم جمال بن عمر، فرستاده سازمان ملل به یمن ظرف دو روز آتی برگزار شود.
از طرف دیگر و با وجود دخالت‌های عربستان و آمریکا در امور داخلی یمن، خطیب جمعه حمدان در این کشور تاکید کرد، مردم یمن حاضر نیستند در برابر آمریکا سر خم کنند. به گزارش واحد مرکزی خبر، امام جمعه حمدان گفت: کسانی که به خسته شدن انقلابیون امیدوارند، ناکام خواهند ماند زیرا مردم یمن خواسته‌های مشروعی دارند که بر تحقق آنها اصرار خواهند کرد.
نمازگزاران یمنی در تایید سخنان خطیب جمعه، فریاد «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» سر دادند.
همچنین در ادامه برخورد نیروهای امنیتی صنعا در پایتخت یمن با انقلابیون درگیری‌هایی در نزدیکی ساختمان تلویزیون یمن در صنعا روی داد. برخی خبرها نیز از پیوستن شماری از یگان‌های ارتش یمن به صفوف انقلابیون حکایت  دارند. در روزهای گذشته دولت یمن سعی داشته است با پخش شایعه توافق الحوثی‌ها با دولت در صف انقلابیون شکاف ایجاد کند. در حالی که مقامات جنبش انصارالله اعلام کرده‌اند تا رسیدن به سه خواسته اصلی شامل سرنگونی دولت فاسد صنعا، لغو دستور آزادسازی حامل‌های سوخت و اجرای نتایج کنفرانس گفت‌وگوهای ملی توافقی در کار نخواهد بود.
هم‌ اکنون ارتجاع منطقه و سلفی‌ها با دولت فاسد یمن مقابل انقلابیون این کشور قرار گرفته‌اند.
به اعتقاد ناظران، انقلابیون یمن با مشاهده شکست انقلاب‌های مردمی در مصر و سایر کشورهای عربی، هم اکنون به شیوه‌ای متفاوت و با تعیین رهبر برای خود، اعتراضات جاری را ادامه می‌دهند و به همین خاطر، پیروزی آنها حتمی به نظر می‌رسد.