kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۹۵۱
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۸

شکست بزرگ اسرائیل این است که فلسطینی‌ها آموخته‌اند چگونه بجنگند(خبر ویژه)

«مقاومت حماس در جنگ اخیر و 10 برابر شدن کشته‌های نظامی اسرائیل، مقامات تل‌آویو را غافلگیر و شگفت زده کرد.»


روزنامه واشنگتن پست با انتشار این ارزیابی درباره جنگ 50 روزه نوشت: یک فرمانده ارشد در سازمان جاسوسی اسرائیل روزهای گذشته کنفرانس مطبوعاتی با خبرنگاران خارجی در ساختمان وزارت جنگ اسرائیل برگزار کرد که طی آن از اقدامات حیرت‌آور حماس که طی روزهای جنگ اخیر علیه غزه، این رژیم را شگفت‌زده کرده است سخن گفته است.
این ژنرال که خواست نامش فاش نشود به تعداد نظامیان کشته شده و همچنین مهندسی تونل‌های زیرزمینی مقاومت، اماکن شلیک موشک‌های جنبش حماس و غیره پرداخته است.
روزنامه واشنگتن‌پست به نقل از این ژنرال با اشاره به قدرت نظامی جنبش حماس می‌نویسد: موشک‌اندازهای حماس در جنگ اخیر غزه تقریبا بی‌نظیر بوده است.
این مقام صهیونیست در ادامه اظهارات خود در این کنفرانس اعلام کرده حماس نیروهای هجومی خود را از طریق دریا و خشکی آموزش می‌دهد، و هواپیماهای بدون سرنشین در اختیار دارد و دارای تونل‌هایی با مسافت طولانی است که به تمام نقاط می‌رسد.
وی افزود: جنبش حماس در طی عملیات انتقام‌جویانه خود بیش از 10 هزار موشک را به طرف مناطق صهیونیست‌نشین شلیک کرد.
روزنامه واشنگتن‌پست در پایان گزارش خود تاکید کرد که میزان محبوبیت جنبش حماس در میان مردم غزه بعد از جنگ اخیر علیه این منطقه افزایش یافته است.
همچنین رابرت فیسک تحلیلگر و روزنامه‌نگار ارشد انگلیس در تحلیلی خاطرنشان کرد: فلسطینی‌ها در جنگ اخیر به پیروزی استراتژیک رسیدند.
به گزارش فلسطین‌الیوم، فیسک می‌نویسد: فلسطینیان پیروز شدند؛ چرا که آنها همچنان در نوار غزه هستند و جنبش حماس نیز همچنان در این منطقه حضور دارد.
به ظاهر پیروزی چشم‌گیری نبود ولی فلسطینیان این پیروزی را جشن گرفتند. رسانه‌های بین‌المللی نمی‌توانستند، جشن و شادی و نورافشانی را در بالای آسمان سرزمین ویران شده باور کنند.
بدون شک حماس پیروز شده چرا که اسرائیل می‌گفت باید این جنبش را خلع سلاح کرد ولی این اتفاق نیفتاد. اسرائیل می‌گفت که باید حماس را درهم کوبید و نابود و ریشه‌کن کرد ولی این اتفاق نیز نیفتاد.
وی افزود: اسرائیل اعلام کرد که باید تمام تونل‌های مقاومت تخریب شوند، ولی این تونل‌ها نیز تخریب نشد، اسرائیل گفت که باید تمام موشک‌های مقاومت را مصادره کرد ولی اینگونه نشد. اگر اینگونه بود پس چرا 65 نظامی اسرائیلی کشته شدند؟ رهبران سیاسی حماس و جهاد اسلامی که برادران آنها در مذاکرات صلح قاهره شرکت می‌کردند، از مخفیگاه‌های زیرزمینی به اهداف خود رسیدند. موضوع جالب توجه اینکه در اسرائيل شاهد هیچگونه جشن و پیروزی نبودیم. دولت راستگرا و تندروی بنیامین نتانیاهو در نهایت مجبور شد با آتش‌بس موافقت کند.
وی در ادامه مقاله خود نوشت: در جنگ 2008 تنها شش نظامی اسرائیل کشته شدند در حالی‌که در جنگ اخیر شاهد کشته شدن ده برابری نظامیان اسرائیلی بودیم، به عبارت دیگر باید گفت حماس و جهاد اسلامی یاد گرفته‌اند چگونه جنگ کنند. موشک‌های مقاومت علی‌رغم سامانه گنبد آهنین هزاران مایل از اراضی اسرائیل را درنوردید. درگذشته باید در سدیروت زندگی می‌کردی تا متوجه خطر شوی اما در حال حاضر باید مسافرت خود را از فرودگاه بن‌گورین لغو کنی.