kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۷۳۱
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۶

عراقچی: مذاکرات در نیویورک به سرانجام نمی‌رسد

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای گفت: خیلی از دوستان فکر می‌کنند که شاید مذاکرات در نیویورک به سرانجام نهایی برسد که حتی از نظر فیزیکی و عملیاتی نیز امکان این موضوع نیست.


به گزارش ایسنا سیدعباس عراقچی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری دوشنبه ‌شب با تشریح روند مذاکرات هسته‌ای گفت:  از نظر محتوایی اختلافات اساسی در مورد موضوعات باقی‌مانده است و آن 30 درصدی که درباره آن تصمیم‌گیری نشده است از نظر کیفی و محتوایی در حقیقت همه متن است.
عراقچی درباره مذاکرات دو جانبه با آمریکایی‌‌ها نیز اظهار داشت: علت این‌که با آمریکایی‌‌ها مذاکرات دوجانبه ما طولانی‌تر است و نمود بیشتری پیدا می‌کند این است که روابط دوجانبه با این کشور نداریم اما با بقیه کشورهای 1+5 کم و بیش روابط دوجانبه داریم، قابل انکار نیست که بخش مهمی از مذاکرات باید با آمریکایی‌‌ها انجام شود زیرا بخش مهمی از تحریم‌‌ها توسط آنها برقرار شده و برداشته شدن این تحریم‌‌ها منوط به مذاکره با آنهاست.
وی گفت: مجموعه این‌‌ها موجب شده است که ظرف دو سه هفته گذشته و روزهای آتی درگیر این مذاکرات دو جانبه بوده و خواهیم بود و آماده می‌شویم که هفته بعد در نیویورک مذاکرات در سطح 1+5 را از سربگیریم البته در آنجا نیز مذاکرات دو جانبه جایگاه خود را خواهد داشت.
عراقچی گفت: خیلی از دوستان فکر می‌کنند که شاید مذاکرات در نیویورک به سرانجام نهایی برسد که حتی از نظر فیزیکی و عملیاتی نیز امکان این موضوع نیست. ما اگر بتوانیم در نیویورک مشکلات را حل کنیم تازه زمان متنابهی را نیاز داریم برای این‌که در خصوص جزئیات و ضمائم مربوط به سند توافق تصمیم بگیریم. ناامید نیستیم و امیدواریم تا 24 نوامبر بتوانیم این مسیر را طی کنیم و به توافق برسیم البته این موضوع منوط به این است که نظرات ما تامین شده باشد.
توافق باید در همه مسائل انجام شود
وی با بیان این‌که «غنی‌ سازی ایران برنامه کاملا صنعتی برای تامین سوخت نیروگاه‌هاست» گفت: توافقی انجام نمی‌شود مگر اینکه در مورد همه مسائل توافق شود. بحث ظرفیت غنی‌سازی جمهوری اسلامی ایران بسیار مهم است و ما این موضوع را در مذاکرات روشن کردیم و همچنان روی این موضع ایستاده‌ایم که غنی‌سازی جمهوری اسلامی ایران برنامه کاملا صنعتی است و باید به اهداف خود برای تامین نیازهای آتی کشور در خصوص تامین سوخت نیروگاه‌هایی که خواهیم داشت به آن برسیم.
عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای تاکید کرد: هرگز نباید تصور کنیم که برنامه غنی‌سازی ما می‌تواند در حد کوچک تحقیقاتی یا یک چیز سمبلیک و دکوری باشد بلکه حتما برنامه صنعتی است و چشم انداز صنعتی شدن باید مدنظر قرار گرفته شود. البته این‌که با چه سرعتی و با چه شکلی به این چشم‌انداز می‌رسیم موضوعی است که می‌تواند در مذاکرات درباره آن بحث شود.
وی گفت :‌ بحث اراک یکی از موضوعات جدی ما است،‌ راکتور اراک با آب سنگین کار می‌کند و به طور طبیعی نگرانی‌هایی در مورد آن وجود دارد و برای کسانی که تمایل به رسیدن به بمب اتمی دارند راکتورهای آب سنگین وسیله مناسبی است البته جمهوری اسلامی ایران چنین تصمیمی ندارد و نخواهد داشت. با توجه به اعتقادات دینی و مذهبی خود و فتوای مقام معظم رهبری و هم با توجه به دکترین‌های امنیتی و دفاعی خود، سلاح هسته‌ای هیچ جایگاهی برای ما ندارد.
همه تحریم‌‌ها باید
 به صورت جامع
 برداشته شود
معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه افزود: طبق توافق ژنو یکی از مولفه‌های توافق نهایی این است که همه تحریم‌‌ها به صورت جامع برداشته شود. اگر این هدف محقق نشود طبعا ما توافقی نخواهیم داشت.