kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۴۷۷
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۷
وزیر امور خارجه:

مبارزه با داعش نیازمند اشغالگری و ابزار نظامی نیست

ظریف در دیدار با وزیر امور خارجه دانمارک در مشهد گفت: مبارزه با داعش نیاز به یک حرکت بین‌المللی دارد و نیازی به اشغال و ابزار نظامی نیست.


به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محمدجواد ظریف با اشاره به سفر وزیر امور خارجه دانمارک پس از 10 سال به ایران گفت: اولویت روابط ما در منطقه شامل آسیای میانه و قفقاز هم می‌شود که مسائل مشترک زیادی داریم که یکی از مسائل مشترک مبارزه با تندروی‌ها و افراط‌گرایی در منطقه است.
وی به اجلاس شانگهای اشاره کرد و افزود: این اجلاس آخر این هفته در تاجیکستان برگزار می‌شود.
وزیر امور خارجه ابراز کرد: موضوع افراط و تندروی و مسائل افغانستان موضوع مهم منطقه است.
وی با بیان اینکه این سفر دومین سفر رئیس‌جمهور به این منطقه است عنوان کرد: در آینده نزدیک سفر دیگری که در مورد مسائل حقوقی دریای خزر می‌باشد در پیش است.
ظریف در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا شما از حملات آمریکا حمایت می‌کنید عنوان کرد: مبارزه با داعش نیاز به یک حرکت بین‌المللی دارد و همه باید در این زمینه وارد شوند تا مشکل تروریسم حل شود و برای مبارزه با داعش نیازی به اشغال و ابزار نظامی نیست.
وی در ادامه به مسائل هسته‌ای اشاره کرد و افزود: امروز همه دنیا شاهد این هستند که ایران تمام تلاش خود را برای حل مسائل هسته‌ای به کار گرفته و ما کماکان به دنبال این هستیم که از طریق گفت‌وگو به راه حل جامع برسیم.
ظریف با اشاره به جنایات داعش در منطقه گفت: گروه‌هایی همانند داعش و سایر گروه‌های تروریستی به دنبال دموکراسی و امنیت در منطقه نیستند.
وزیر امور خارجه دانمارک در این دیدار از تشکیل ائتلافی علیه داعش در اجلاس ناتو خبر داد.
مارتین لیدگارد تصریح کرد: ایران و دانمارک مسائل و مشکلات مشابهی دارند که یکی از این مسائل بحث افراط‌گرایی در منطقه است که باید حتما با آن مبارزه کرد.
وی در ادامه افزود: اخیرا در اجلاس ناتو ائتلافی علیه داعش تشکیل دادیم که امیدواریم اقدام مثبتی علیه داعش صورت بگیرد.
وی با بیان اینکه این ائتلاف شامل آمریکای غربی، فرانسه و دانمارک بود عنوان کرد: در این ائتلاف دو دیدگاه بررسی شد و قرار شد همگی دیدگاه کلی علیه داعش داشته باشند و همچنین از ابزار بشردوستانه علیه داعش استفاده کنند.
وزیر امور خارجه دانمارک ادامه داد: در این ائتلاف قرار بر این شد جلوی رسیدن پول و تجهیزات به داعش را بگیریم که این کار نیاز به کمک ایران، عربستان و سایر کشورهای منطقه دارد.