kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۰۶۶
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۰
گزارش خبری کیهان

خبر عملیات ارتش عراق در موصل اردوگاه داعش را به هم ریخت

نوری مالکی گفت، در حالی که ارتش عراق هنوز در مرحله آماده‌سازی خود برای حمله به موصل است، تروریست‌‌های داعش گروه گروه در حال خروج از این شهر هستند.


به گزارش خبرگزاری‌ها، شکست پی در پی تروریست‌ها پس از ماجرای آمرلی همچنان ادامه دارد و در هم شکسته شدن مقاومت داعش در اطراف این شهر توسط ارتش، چنان تاثیر نامطلوبی بر تروریست‌ها گذاشت که مقامات و محافل خبری عراقی از پیروزی‌های بزرگ در آینده نزدیک خبر می‌دهند. تروریست‌ها که زمانی خلافت عراق و شام را در سر می‌پروراندند، اکنون در برخی نقاط عراق دست به مقاومت پراکنده و شکننده می‌زنند، ولی به نظر می‌رسد که تروریست‌ها برای نجات جان خود به سمت کوه‌‌های شمال در حال فرار هستند.
به هر حال، همزمان با آماده شدن ارتش عراق برای اجرای عملیات بزرگ آزادسازی «موصل»، تروریست‌های داعش فرار از این شهر را آغاز کردند.
به گزارش ایسنا، «نوری مالکی» اعلام کرد، تروریست‌های داعش در حال فرار از شهر موصل هستند. به گفته مالکی، در پی شکست داعش در آمرلی و مناطق شرقی استان صلاح‌الدین، تروریست‌ها روحیه خود را از دست داده‌اند. وی گفت، عملیات ارتش برای آزادسازی موصل به زودی آغاز می‌شود.
در همین حال، «هادی العامری»  وزیر حمل‌ونقل دولت عراق گفت: نیروهای مردمی، ارتش و پیشمرگان کرد به زودی از شش محور عملیات بزرگ پاکسازی موصل را آغاز می‌کنند. موصل حدود سه ماه است که در اشغال داعش قرار دارد و «ابوبکر البغدادی» سرکرده این گروه تروریستی در همین شهر اعلام خلافت کرد.در دیگر مناطق شمال عراق از جمله شمال بابل عملیات پاکسازی و پیشروی نیروهای مسلح عراق همچنان ادامه دارد. حدود 400 تروریست وابسته به داعش طی روزهای اخیر از استان صلاح‌الدین فرار کردند و به بخش «الحویجه» استان کرکوک گریختند.
پس از شکست خفت‌بار تروریست‌ها در آمرلی، این گروه فقط دست به مقاومت‌های پراکنده‌ای زد و در حال عقب‌نشینی به مناطق کوهستانی صعب‌العبور است. به همین خاطر، دیروز نیروهای دولتی به راحتی توانستند 35 روستا را در اطراف شهر «طوز خورماتو» از لوث تروریست‌ها پاکسازی کنند و کنترل شهر «انجانه» در استان دیاله را در دست بگیرند.
تروریست‌های داعش نیز دیروز سه مکان مقدس را در موصل تخریب کردند و در حملات خمپاره‌ای خود به شمال بغداد هم دو غیرنظامی را شهید و هفت تن دیگر را زخمی کردند. جنگنده‌های آمریکایی نیز دیروز مواضع داعش را در اطراف سد موصل هدف قرار دادند.
اما منابع اطلاعاتی منطقه خودمختار کردستان عراق خبر دادند، نیروهای ویژه‌ای که شبیه آمریکایی‌ها هستند، در منطقه «زومار» عراق با عناصر داعش می‌جنگند. منابع دولتی عراق در این مورد چیزی نگفتند. از واشنگتن نیز خبر رسید، «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا دستور داد، 350 نظامی آمریکایی به عراق اعزام شوند. نخست‌وزیر استرالیا نیز اعزام نیرو از این کشور به عراق را بعید ندانست.
خبر دیگر اینکه، کمیته بین‌المللی حقوق بشر با هدف تحقیق درباره جنایات داعش به زودی وارد عراق می‌شود.