kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۹۹۶
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۱
در ادامه پیروزی‌های اخیر ارتش عراق صورت گرفت

فرار دسته‌جمعی تروریست‌های داعش از صلاح‌الدین و کرکوک

در ادامه فرار دسته‌جمعی تروریست‌های داعش از مواضع خود در شمال عراق، مناطق گسترده‌ای در استان‌های «صلاح‌الدین» و «کرکوک» به دست نیروهای مسلح عراق افتاد.


به گزارش واحد مرکزی خبر، دیروز ارتش عراق به راحتی توانست بر بخش گسترده‌ای از استان صلاح‌الدین مسلط شود. علت این پیشروی آسان، فرار گروهی تروریست‌ها بود. «خالد جسام» عضو کمیسیون امنیتی استان صلاح‌الدین گفت: ده‌ها تروریست‌ بدون هیچ مقاومتی صلاح‌الدین را ترک کردند و به سمت مناطق شمالی گریختند و در «شرقاط» و «بیجی» جمع شدند.
 وی افزود: تاخیر در آزادسازی برخی مناطق به دلیل دقت عمل نیروهای مسلح و نیروهای مردمی است، زیرا هدف این است که این مناطق با کمترین خسارت به شهروندان آزاد شود.
تروریست‌ها همچنین، قبل از آنکه نیروهای دولتی از راه برسند، 9 روستا را در جنوب استان کرکوک تخلیه و به سمت کوه‌های «حمرین» عقب‌نشینی کردند. بدین ترتیب و به گفته «قاسم عطا» سخنگوی نیروهای مسلح عراق، ارتش دیروز به راحتی توانست بر راه مواصلاتی بغداد، بعقوبه، طوزخورماتو و کرکوک مسلط شود. نیروهای امنیتی همچنین، موفق شدند آخرین مناطق تحت اشغال داعش را در ناحیه «العظیم» پاکسازی کنند.
در پیروزی‌های اخیر ارتش عراق، نیروهای پیشمرگ منطقه خودمختار کردستان عراق نیز نقش پررنگی داشته‌اند.
در همین حال، «حسن السنید» نماینده پارلمان عراق و عضو «ائتلاف دولت قانون» اعلام کرد، پس از درهم شکسته شدن محاصره آمرلی، شمارش معکوس برای نابودی داعش در عراق آغاز شده است.
«فواد معصوم» رئیس جمهوری عراق نیز عملیات نیروهای مسلح این کشور در آمرلی را قهرمانانه توصیف کرد. وی از ارتش، پیشمرگان، نیروهای مردمی و عشایر که در عملیات آمرلی نقش داشته‌اند، قدردانی کرد.
«نوری مالکی» اما با حضور در جمع مردم آمرلی، مقاومت مردم این شهر را ستود و از ارتش نیز به خاطر درهم شکستن محاصره آمرلی قدردانی کرد.
ساکنان آمرلی که شیعه و ترکمن هستند، مدت 80 روز در محاصره تروریست‌های داعش بودند، اما در مقابل آنها تسلیم نشدند. این محاصره یکشنبه گذشته شکسته شد.
دیروز تروریست‌های داعش طبق معمول، مردم غیرنظامی را با انفجار بمب هدف قرار دادند. به دنبال این انفجار که در منطقه «البیاع» بغداد روی داد، 10 نفر شهید و 20 تن دیگر زخمی شدند. انفجار مشابهی نیز در منطقه «حی‌العامل» بغداد روی داد که جان دو نفر را گرفت و 21 زخمی بر جای گذاشت.
تروریست‌های داعش همچنین، آب را به روی اهالی 23 روستا در جنوب منطقه «المقدادیه» استان «دیاله» بستند.
سایر رویدادها
* یک مقام حقوق‌بشر سازمان ملل، اقدامات داعش در عراق را «جنایت جنگی» خواند.
* نخست‌وزیر فرانسه در راس هیئتی، دیروز وارد بغداد شد و با مقامات عراقی دیدار و گفت‌وگو کرد.
* کویت ضمن محکوم کردن اقدامات داعش در عراق، برای ارائه کمک به دولت بغداد اعلام آمادگی کرد.