kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۸۸۰
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۹

نگرانی شدید شاه سعودی از قدرت گرفتن الحوثی‌ها در یمن

شاه عربستان در گفت‌وگوی تلفنی با رئیس‌جمهور یمن، نگرانی خود از قدرت گرفتن الحوثی‌ها را اعلام کرد.


عربستان سعودی که سال‌ها حضور الحوثی‌ها در مرزهای جنوبی خود را به عنوان «تهدید» محسوب می‌کند اکنون با تحولات اخیر یمن نگرانی‌هایش بیش از پیش شده است. الحوثی‌ها که پیش از این دوبار نیروهای نظامی آل‌ سعود را شکست داده‌اند اکنون با انقلاب میلیونی خود مقامات عربستان را به تکاپو انداخته‌اند. از سوی دیگر مقامات آل سعود همزمان به دنبال سرکوب الحوثی‌ها به وسیله ارتش یمن نیز هستند. در همین راستا خبر می‌رسد شاه عربستان در تماس تلفنی خود با رئیس‌جمهور یمن بر حمایت کامل ریاض از مقامات یمن تاکید کرد. ملک عبدالله در این گفت‌وگو تصریح کرد که به هیچ‌وجه نباید اجازه داد که امنیت، ثبات و وحدت یمن از بین برود و گروه‌های الحوثی باید بدانند که عربستان با هر تهدیدی علیه یمن مخالف است. وی در ادامه حفظ ثبات یمن را حفظ ثبات عربستان دانست. تلاش عربستان برای سرکوب الحوثی‌ها تنها به اظهارنظرهای مقامات رسمی این کشور محدود نشده و  رسانه‌های این کشور نیز سعی در ملتهب کردن فضای داخلی یمن به ضرر الحوثی‌ها را دارند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از منابع عربستانی، ریاض تلاش دارد با کسب حمایت بین‌المللی جنگی را علیه الحوثی‌ها که در کنار دیگر گروه‌های یمنی فعالیت‌های اعتراضی علیه دولت مرکزی را سازماندهی می‌کنند، آغاز کند. روزنامه عکاظ عربستان طی مقاله‌ای به رویدادها و ناآرامی‌های اخیر در یمن اشاره کرد و نوشت که باید به موضوع نافرمانی الحوثی‌ها در یمن از طریق حمایت منطقه‌ای و بین‌المللی از رئیس‌جمهور این کشور پایان داد.
از سوی دیگر به دنبال فراخوان عبدالملک الحوثی رهبر الحوثی‌ها برای تحصن مردم در میدان تغییر و آغاز نافرمانی مدنی، جمعیت انبوهی در این میدان گرد هم آمدند. عبدالملک الحوثی یکشنبه‌شب طی سخنانی اظهار داشت: همگان در میدان‌های تحصن می‌دانند که جنبش امروز ما صرفا برای تحقق خواسته‌های الحوثی‌ها نیست، بلکه برای عمل کردن خواسته‌های تمامی مردم یمن است.
عبدالملک الحوثی اعلام کرد که از مردم یمن می‌خواهم تا برای تشدید اعتراض‌ها و تحصن خود در مرحله سوم که آخرین مرحله نیز است، آماده شوند. رهبر الحوثی‌ها تاکید کرد که این اقدامات تا پایان هفته جاری ادامه خواهد داشت و هدف اصلی آن سرنگونی دولت فاسد صنعا است.
از سوی دیگر، «فارس السقاف» مشاور رئیس‌جمهور یمن دیروز از تداوم مذاکرات کمیته ریاست جمهوری با جنبش انصار‌الله در خصوص خواسته‌های معترضان خبر داد. السقاف در مورد احتمال وقوع جنگ بین الحوثی‌ها و دولت یمن گفت: اگر جنگی رخ دهد این جنگ ویرانگر و فراگیر خواهد بود و کشور را وارد کوران بحران‌های مسلحانه خواهد کرد.
اما در خبر دیگر، منابع قبیله‌ای در یمن اعلام کردند که 21 یمنی بر اثر وقوع درگیری‌ها میان ارتش و الحوثی‌ها در شمال صنعا پایتخت کشور کشته شدند. این درگیری‌ها در استان‌های الجوف و مآرب رخ داد.