kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۸۶۰
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۴
بروجردی:

اگر به غنی‌سازی 20درصد هم نیاز داشته باشیم آن را برطرف می‌کنیم

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه غنی‌سازی بیست درصد نیاز مقطعی ما بود، تاکید کرد: اگر بازهم این نیاز را داشته باشیم آن را برطرف می‌کنیم.


علاء الدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره استیضاح وزیر علوم گفت: به وزیر علوم فرصت یک ماهه داده شد و اگر وضعیت تعدیل می‌شد به اینجا نمی‌کشید، آنها این مساله را دقیقه 90 گفتند که تیر از کمان رها شده بود، ما باید این را ارزش بدانیم، اختلافی نیست، ممکن است از مسیر اصول انقلاب و بر اساس دید مجلس به فردی رای اعتماد داده شود و از او انتظار باشد در همان چارچوب حرکت کند اما زمانی هم ممکن است مجلس رای اعتمادش را پس بگیرد و کار به استیضاح بکشد.
وی درباره احتمال استیضاح وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز گفت: کار ما این نیست که بنشینیم و وزرا را استیضاح کنیم و قرار هم نیست که هر دفعه این اتفاق بیفتد بلکه پایه کار این است که متحد و منسجم با دشمن مقابله کنیم اما از کژی و کاستی هم نباید غافل باشیم.
 وی در ادامه با تاکید بر اینکه ایران توان هسته‌ای خود را از دست نمی‌دهد، گفت: ما مذاکره می‌کنیم تا از این شرایط سخت خارج شویم، قضاوت‌ها در این رابطه نیز بعضا یک سویه است و به همین دلیل است که اینقدر نوسان دارد.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه درباره دستاوردهای هسته‌ای و تاثیر توافق ژنو بر برخی از آنها، گفت: غنی‌سازی بیست درصد نیاز مقطعی ما بود، راکتور تهران یک راکتور کوچک پنج مگاواتی تحقیقاتی است که داروهای 800 هزار بیمار را در سال تولید می‌کند. وی افزود: ما زمانی از آژانس سوخت 20 درصد را برای این راکتور درخواست کردیم اما آنها این سوخت را در اختیار ما قرار ندادند و ما هم نسبت به غنی‌سازی 20 درصد اقدام کردیم، صفحات سوخت ساختیم و آن را در قلب راکتور گذاشتیم و نیازمان برطرف شد، اگر فردا هم این نیاز را داشته باشیم آن را برطرف می‌کنیم بنابراین نیاز مقطعی بود و عبور از نیاز هم دائمی نیست بلکه مقطعی خواهد بود.
بروجردی در پاسخ به سوالی در مورد علت امنیتی شدن پرونده کرسنت و تعیین خط قرمز در این رابطه برای رسانه‌ها، خاطرنشان کرد: این یک پروسه پیچیده حقوقی است زیرا کرسنت شکایتی را در مراجع بین‌المللی مطرح کرده و اگرچه حکم اولیه صادر شده اما این به معنای پایان ماجرا نیست و هر اظهارنظر، مصاحبه، مقاله و موضع‌گیری به یک سند تبدیل می‌شود.