kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۸۰۸
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۸

اخبار ویژه

60 مدیر را برکنار کرده‌ام اما می‌گویند کم است
وزیر صنعت می‌گوید 60 مدیر را جابه‌جا کرده اما همچنان برای عزل و نصب بیشتر تحت فشار است.
نعمت‌زاده در مصاحبه با تجارت فردا می‌گوید: من دوره‌های قبل وقتی که مسئولیتی را پذیرفته‌ام، شاید 5، 6 نفر در کل کشور را جابجا می‌کردم اما الان بیش از 60 نفر در سطوح مدیریت‌های بالا و معاونان و مدیران را جابه‌جا کرده‌‌ام. باز هم هر روز از ما درخواست می‌شود که چرا فلان مدیر یا معاون هنوز تغییر نیافته است و می‌گویم بابا قرار نیست که ما با مردم این طوری عمل کنیم. داریم تقویتشان می‌کنیم و کمکشان می‌کنیم. می‌آیند می‌گویند آقا ببین این فلان‌چیز را علیه این دولت امضا کرده است. خب، می‌گوییم نفهمیده است و ما گذشت کرده‌ایم. اگر واقعا خودش فهمیده است که اشتباه کرده است بگذارید کارش را بکند. می‌گویند نه نمی‌شود و باز هم زیر بار نمی‌روند.

سومین تغییر نام فراکسیونی که بیش از 10 عضو ندارد!
فراکسیون نافرجام حامیان دولت برای سومین بار اسم عوض کرد.
پیش از این قرار بود نام فراکسیون مذکور اعتدال یا صدای ملت باشد اما به دنبال اختلافاتی که میان علی مطهری و برخی طرفداران تشکیل فراکسیون مذکور پیش آمده، گویا عنوان «فدای ملت» به عنوان سومین نام مطرح شده است. عابد فتاحی در مصاحبه با تابناک گفت: ما روز چهارشنبه (استیضاح) انتظار داشتیم که با اشاره دکتر لاریجانی که خط و مشی معتدل دارد، استیضاح رأی نیاورد. ولی احساس می‌کنیم در بدنه رهروان در انتخابات اخیر یک نوع شرایط خاصی به وجود آمده است. یعنی تعدادی از نمایندگان که احساس می‌شد در بدنه رهروان هستند، به نفع طرف مقابل رأی دادند.
فتاحی می‌گوید: به این خاطر تصمیم گرفتیم یک فراکسیون جدید در شرایطی که مسائل جناحی مطرح می‌شود؛ فقط با توجه به منافع ملی و حفظ ارزش‌های نظام تشکیل دهیم. در ابتدا قرار بود اسم این فراکسیون «اعتدال» باشد. بعداً یک سری از افراد ما را متهم به وکیل‌الدوله کردند. در حالی که مطلقاً این گونه نیست.
وی اضافه کرد؛ بعد از این ماجراها بعضی از دوستان اسم جدید «فدای ملت» را برای این فراکسیون مطرح کردند که این بعد از اسامی مختلفی که مطرح شده است، انتخاب شد. البته ما به دنبال اسم نیستیم. چیزی که برای ما خیلی اهمیت دارد این است فراکسیونی تشکیل بدهیم که از کارهای جناحی و سیاسی خارج شویم. ما در این فراکسیون این رویه که به هر قیمتی اقدامات این دولت یا دولت گذشته را زیر سؤال ببریم را درست نمی‌دانیم. ما معتقدیم در بعضی جاها دولت تنهاست و باید در بعضی از مواقع که حرکت دولت درست است از دولت حمایت شود.
فتاحی گفت؛ تا الان بین 70 تا 80 نفر به ما چراغ سبز نشان دادند و احتمالاً عضو این فراکسیون شوند. اما هنوز تعداد افراد قطعی نیست. ممکن است در طول زمان تعداد افراد کم یا زیادتر شود.
گفتنی است علی مطهری اخیراً اعلام کرد که تشکیل فراکسیون جدید را فرصت‌طلبی سیاسی می‌داند و با آن مخالف است.
از سوی دیگر کمال‌الدین پیرمؤذن (حامی سابق تشکیل فراکسیون اعتدال) در مصاحبه با آریاگفت: اخیراً دیده‌ام روزنامه کیهان با ذهنیت منفی مانور می‌دهد که بنده و آقایان پزشکیان و محجوب وکیل‌الدوله هستیم و به دنبال تشکیل فراکسیون اعتدالیم ما خدا را شاکریم که نماینده ملت و وکیل‌الدوله هستیم نه وکیل روزنامه کیهان.
وی افزود: «ما تا پایان کار مجلس نهم به هیچ وجه فراکسیون اعتدال، ندای ملت یا صدای ملت تشکیل نخواهیم داد.» چرا که بنده با دولتی‌ها هماهنگ هستم و می‌دانم دولت هم موافق تشکیل چنین فراکسیونی نیست.
در همین حال رضا اسداللهی از اعضای شورای مرکزی فراکسیون رهروان در مصاحبه با روزنامه اعتماد تصریح کرد: و البته در این تشکیل فراکسیون جدید مثل آقای مطهری و نوری و سبحانی‌فر و دیگرانی از این طیف گفتند که، چنین قصدی نداریم و ضرورتی برای تشکیل این فراکسیون نیست.
وی در پاسخ این سؤال که «ولی به هر حال طی روزهای اخیر برخی دیگر از اعضای فراکسیون رهروان از تشکیل یک مجموعه فراکسیونی جدید سخن می‌گفتند. آیا اینها هم الان با مجموعه رهروان همراه شده‌اند؟» تصریح کرد: تعداد این افراد از ده نفر هم تجاوز نمی‌کند و نکته مهم این است که آنها بدون یک سری مهره‌های تأثیرگذار مثل آقای مطهری نخواهند توانست پروژه خود را جلو ببرند.
از سوی دیگر عیسی سحرخیز از عناصر افراطی که زمانی مدیرکل مطبوعات داخلی در دولت اصلاحات بود، ضمن نوشته‌ای در سایت روزنت خواستار تعجیل در تشکیل فراکسیون اعتدال شد.

پارازیت برای انحراف اذهان از عهدشکنی آمریکا
روزنامه زنجیره‌ای شرق، تحریم‌های جدید آمریکا علیه ملت ایران را تنها «پارازیتی روی موج مذاکره» توصیف کرد!
این روزنامه در مطلبی با همین عنوان «پارازیتی روی موج مذاکره» نوشت: اعلام فهرست جدیدی از تحریم‌ها توسط ایالات متحده بر ضد برخی مؤسسات و اشخاص ایرانی که طرف مقابل، آنها را مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران و ناقض قطعنامه‌های تحریم شورای امنیت سازمان ملل می‌داند، در این مقطع اتفاق خوشایندی نیست. ایران، بارها اعلام کرده تحت «فشار» مذاکره نمی‌کند و در شرایطی که پس از توافق شش‌ماهه «ژنو»، تمدید چهارماهه مذاکرات ایران و «5+1» اتفاق افتاد، انتظار آن بود که طرفین در مسیر تازه‌ای گام بردارند اما تحریم‌های اعلام شده، ناقض روح مذاکرات و مانع اعتمادسازی هسته‌ای و همانند پارازیتی روی موج مذاکره است.
زیباکلام در این نوشته ادامه می‌دهد: این تحریم‌های ناروا، خبر مسرت‌بخشی هم برای مخالفان افراطی مذاکرات در ایران و هم برای تندروهای آمریکاست. تندروهای ایرانی، بدون در نظر گرفتن جزئیات و کم و کیف موضوع، حمله به توافق‌های «ژنو» و «وین» را آغاز خواهند کرد زیرا احساس می‌کنند، فرصت مناسبی به دست آمده و می‌توان دولت روحانی را به باد انتقاد گرفت.
وی ادامه می‌دهد: ‌در عین حال، به یک نکته دیگر هم ظرف روزهای آینده اشاره خواهند کرد که عبارت است از بی‌حاصل بودن امید داشتن به گشایش فضای دیپلماسی و اینکه دولت یازدهم از ابتدا هم در اعتماد به قول و قرارهای طرف غربی دچار خطای استراتژیک شده اما این یک روی سکه است. روی دیگر سکه، عبارت است از اینکه فهرست تحریمی جدید، به معنای اعمال تحریم‌های تازه نیست و از منظر حقوقی، ادامه اجرای مصوبات قبلی علیه ایران است که طبق آن، اشخاص حقیقی و حقوقی که به ایران برای عبور از تحریم‌ها- مستقیم یا غیرمستقیم- یاری رسانند؛ مشمول تحریم خواهند شد.
شرق همچنین در توجیه اقدام خصمانه دولت آمریکا نوشت: در عین حال، از این نکته هم نباید غافل شد که به همان نسبت که روحانی و تیم مذاکره‌کننده در داخل کشور خودمان زیر هجوم منتقدان هستند در آمریکا هم رئیس‌جمهور و وزیر خارجه، مشکل مشابهی دارند. بر همین اساس دولت اوباما با توجه به وضعیت منطقه خاورمیانه، نگران ایجاد اختلال در مذاکرات با ایران است. در خصوص چه باید کرد؟ باید در وهله اول، واکنش‌های پخته و سنجیده نظیر آنچه روز گذشته از سوی رئیس‌جمهور و سخنگوی وزارت خارجه نشان داده شد، در دستور کار قرار گیرد. نباید همه‌چیز را پایان‌یافته تلقی کرد. این؛ دقیقا رویکردی است که مخالفان تندرو مذاکرات در هر دو سو می‌خواهند. بنابراین اگر چه با اینگونه کارهای غیرضرور در این مقطع، کار برای تیم مذاکره‌کننده ایرانی دشوارتر خواهد شد اما باید در چارچوب منافع ملی، همچنان استوار و قاطع به مذاکرات ادامه داد.
آقای زیباکلام صورت مسئله را چنان تصویر کرده که گویا هر دو طرف ایرانی آمریکایی خواستار مذاکره و تعامل و حل مسئله‌اند و طرف سومی این وسط پارازیت می‌اندازد(!) حال آن که این پارازیت‌ها اتفاقا به شکل تعمدی و زنجیره‌ای از سوی دولت آقای اوباما انجام می‌شود و اوباما خود جزء تندروهاست. ثانیا بعد از یک سال معلوم نشد روح مذاکرات و توافق ژنو چه چیز خنثی و بی‌خاصیتی است که هر کاری با آن بشود، مباح و مجاز است و به حامیان چشم و گوش‌بسته (بخوانید ایدئولوژیک) مذاکره برنمی‌خورد.
ثالثا معلوم نیست چرا روزنامه شرق (امثال آقای زیباکلام) اصرار دارند «جنایت‌های زشت» آمریکا- تعبیر آقای روحانی درباره تحریم‌ها- را مدام مانند تریبون رسانه‌‌های آمریکایی‌ها ماله بکشند و توجیه کنند و به جای تندی و اعتراض به دولت آمریکا، به منتقدان فحش بدهند یا آنها را با تندروهای موهوم در آمریکا برابر کنند؟ آیا این بزک‌کردن سیمای زشت سیاست آمریکا از سر مأموریت است یا لجبازی با واقعیت‌ها و شرم اعتراف به اشتباه؟
رابعا رژیم مستکبر آمریکا تا کجا اجازه دارد  به اسم فهرست قدیمی تحریم‌ها، تحریم‌های جدید اعمال کند و رفوگران وطنی نیز حمل به صحت کنند؟ یک سؤال مهم از طیف خوش‌بین به آمریکا - یا دارای مأموریت ترویج خوش‌خیالی نسبت به کاخ سفید- این است که مگر شماها به اسم لغو تحریم‌ها در شیپور مذاکره ندمیدید؟‌ اکنون چگونه می‌توانید گسترش تحریم‌ها را درز بگیرید یا توجیه کنید؟‌ با فرض اینکه شما هیچ غیرتی درباره برنامه هسته‌ای ندارید آیا حق نداریم بپرسیم که تکلیف تحریم‌های فزاینده چه می‌شود؟!

مشکلات فوق تصور مقامات وزارت خارجه در مذاکره آمریکا
وزیر خارجه و معاون پس از حدود 9 ماه مذاکره با آمریکایی‌ها به درک بهتری از ماهیت زیاده‌خواهانه واشنگتن رسیده‌اند.
دکتر ظریف در جریان کنفرانس مطبوعاتی با همتای فنلاندی خود با اشاره به تحریم‌های جدید آمریکا گفت: چنانچه رفتار آمریکایی‌ها برای استفاده از تهدید و زور تحت تأثیر تحریم ادامه یابد، ما هم اقدامات فنی را در چارچوب توافق صورت می‌دهیم که خوشایند آنها نیست.
وی گفت: ما تا الان خویشتنداری کرده‌ایم اما اگر ببینیم این روند ادامه دارد و از خویشتنداری ما سوء استفاده می‌شود در زمان  مناسب اقدام متقابل انجام می‌دهیم.
وی افزود: متأسفانه گرایشی در بین دولتمردان ایالات متحده آمریکا است که فکر می‌کنند با فشار و تحریم می‌توانند دیدگاه‌هایشان را به پیش ببرند و این تلاش آنها برای پاسخ دادن به فشارهای گروه‌های داخلی آمریکا است اما این روش و دیدگاه خطرناک، غیرسازنده است و لااقل با روح توافق ژنو مغایرت دارد و در برخی موارد می‌تواند این اقدامات مغایر با تعهدات ایالات متحده براساس توافق ژنو باشد.
در همین حال عباس عراقچی معاون ظریف در مصاحبه با شبکه المیادین گفت: مسائل و مشکلات مطرح در مذاکرات فراتر از چیزی است که ما تصور می‌کردیم. همچنان فاصله نسبتاً زیادی در مواضع دوطرف وجود دارد.
معاون وزیر امور خارجه افزود: در ژنو گفته شد ایران به غنی‌سازی اورانیوم ادامه خواهد داد، اما میزان و حجم آن براساس نیاز عملی ایران تعیین خواهد شد. این مسئله انکار ناپذیر است و نیاز ما صنعتی است و ما باید به سطح تولید صنعتی سوخت برسیم.

اقدام موذیانه دولت نروژ در اخراج دانشجویان ایرانی
نروژ که اخیراً رفتار نامتعارفی را در برابر دانشجویان ایرانی در پیش گرفته است، یک دانشجوی دیگر را نیز از این کشور اخراج کرد.
«حمیده کفاش» دانشجوی ایرانی که یکسال قبل در دانشگاه علوم و فناوری نروژ پذیرفته و مشغول به تحصیل شد، در پی رد درخواست تمدید روادید وی، به ناگزیر باید تا پیش از 15 سپتامبر این کشور را ترک کند.
براساس این گزارش، سنگ‌اندازی دولت نروژ در برابر تحصیل دانشجویان ایرانی در این کشور، به ویژه دانشجویان مقاطع فوق لیسانس و دکترا در دانشگاه علوم و فناوری نروژ را نگران کرده است.
آژانس اطلاعات نروژ PST مدعی است که دانشجویان ایرانی این دانشگاه که تعدادشان افزون بر یکصد نفر است، می‌توانند از آموخته‌های خود در ساخت سلاح هسته‌ای استفاده کنند.
خبرگزاری نروژ NTB اعلام کرد که مدیریت و اساتید دانشگاه علوم و فناوری نروژ چرایی اخراج دانشجویان ایرانی این دانشگاه را درک نمی‌کنند.
براساس این گزارش، حدود 130 نفر ماه ژوئن در حمایت از دانشجویان ایرانی در شهر ساحلی «تراندهیم» Trondheim در مرکز نروژ تظاهرات کردند و شهرهای، اسلو، برگن، استاوانگر، و نارویک نیز شاهد برپایی تجمعات مشابه دیگری بودند.
اوایل امسال پلیس امنیت ملی نروژ 64 دانشجوی ایرانی مشغول به تحصیل در رشته‌های هسته‌ای و فناوری‌های نوین را از این کشور اخراج کرد.