kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۸۰۴
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۷
در گفت و گو با المیادین

عراقچی: مشکلات مذاکرات فراتر از آن است که فکر می‌کردیم

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با بیان اینکه میز مذاکرات را رها نخواهیم کرد، گفت: برای مذاکرات آماده‌ایم و در رسیدن به راه‌حل مسالمت‌آمیز جدی هستیم و به هیچ کسی اجازه نمی‌دهیم حقوق هسته‌ای ایران را محدود یا لغو کند.


به گزارش فارس سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی المیادین، در پاسخ به سؤالی درباره مطرح شدن قدرت موشکی ایران در مذاکرات هسته‌ای گفت: مسئله توان موشکی ایران چند بار مطرح شد و ما به طور کامل این مسئله را برای طرف‌های مقابل تشریح کردیم که ما نمی‌توانیم درباره سامانه‌های دفاعی و تجهیزات نظامی و دفاعی خود بحث کنیم و به هیچ کسی اجازه نخواهیم داد وارد این مسئله شود.
معاون ظریف با اشاره به پیشرفت درباره بعضی مسایل در مذاکرات بین ایران و گروه 1+5  تاکید کرد: مسائل و مشکلات مطرح فراتر از چیزی است که ما تصور می‌کردیم و همچنان فاصله نسبتا زیادی در مواضع دو طرف وجود دارد.
معاون وزیر امور خارجه تاکید کرد: موضع ما در مذاکرات مبتنی بر حقوق هسته‌ای ملت ایران است که امکان معامله بر سر آن وجود ندارد. اگر به حقوق هسته‌ای ملت ایران احترام گذاشته شود و طرف مقابل از خواسته‌های غیرمنطقی دوری کند، به اعتقاد من دستیابی به راه حل کار دشواری نخواهد بود.
عراقچی گفت: همه بخش‌های برنامه هسته‌ای ایران و ساختار و اهداف آن صلح‌آمیز است. به همین علت ما هیچ مشکلی با شفافیت، نظارت یا بازرسی بیشتر نداریم. اما اگر کسی بخواهد از این مسئله سوء استفاده کند و تحت عنوان بازرسی به اهداف دیگری برسد و به نام شفافیت به دنبال اطلاعات درباره مسائل و اماکن دیگر باشد، ما در مورد آن حساس و نگران هستیم و در برابر آن خواهیم ایستاد.
عراقچی با بیان اینکه میز مذاکرات را رها نخواهیم کرد، گفت: ما برای مذاکرات آمادگی داریم و در رسیدن به راه حل مسالمت آمیزی برای پرونده هسته‌ای ایران جدی هستیم و به هیچ کسی اجازه نخواهیم داد حقوق هسته‌ای ایران را محدود یا لغو کند.
عراقچی تاکید کرد: ما فقط برای تامین منافع ایران مذاکره می‌کنیم و به دنبال مذاکره با آمریکا برای روابط دوجانبه یا درباره دیگر مسائل نیستیم.
معاون وزیر امورخارجه تاکید کرد: مشکلات قبلی با آمریکا همچنان وجود دارد و مخالفت ما با سیاست‌های استکباری آمریکا در خاورمیانه و حمایت این کشور از رژیم صهیونیستی همچنان مطرح است. ما سیاست‌های آمریکا را درباره بسیاری از مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای رد می‌کنیم و درباره آن هیچ مذاکره‌ای با آمریکایی‌ها نداریم.
معاون وزیر امور خارجه افزود: در ژنو گفته شد ایران به غنی سازی اورانیوم ادامه خواهد داد، اما میزان و حجم آن بر اساس نیاز عملی ایران تعیین خواهد شد. این مسئله انکار ناپذیر است و نیاز ما صنعتی است و ما باید به سطح تولید صنعتی سوخت برسیم.