kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۷۹۹
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۶

مشکلات فوق تصور مقامات وزارت خارجه در مذاکره آمریکا (خبر ویژه)

وزیر خارجه و معاون پس از حدود 9 ماه مذاکره با آمریکایی‌ها به درک بهتری از ماهیت زیاده‌خواهانه واشنگتن رسیده‌اند.
دکتر ظریف در جریان کنفرانس مطبوعاتی با همتای فنلاندی خود با اشاره به تحریم‌های جدید آمریکا گفت: چنانچه رفتار آمریکایی‌ها برای استفاده از تهدید و زور تحت تأثیر تحریم ادامه یابد، ما هم اقدامات فنی را در چارچوب توافق صورت می‌دهیم که خوشایند آنها نیست.
وی گفت: ما تا الان خویشتنداری کرده‌ایم اما اگر ببینیم این روند ادامه دارد و از خویشتنداری ما سوء استفاده می‌شود در زمان  مناسب اقدام متقابل انجام می‌دهیم.
وی افزود: متأسفانه گرایشی در بین دولتمردان ایالات متحده آمریکا است که فکر می‌کنند با فشار و تحریم می‌توانند دیدگاه‌هایشان را به پیش ببرند و این تلاش آنها برای پاسخ دادن به فشارهای گروه‌های داخلی آمریکا است اما این روش و دیدگاه خطرناک، غیرسازنده است و لااقل با روح توافق ژنو مغایرت دارد و در برخی موارد می‌تواند این اقدامات مغایر با تعهدات ایالات متحده براساس توافق ژنو باشد.
در همین حال عباس عراقچی معاون ظریف در مصاحبه با شبکه المیادین گفت: مسائل و مشکلات مطرح در مذاکرات فراتر از چیزی است که ما تصور می‌کردیم. همچنان فاصله نسبتاً زیادی در مواضع دوطرف وجود دارد.
معاون وزیر امور خارجه افزود: در ژنو گفته شد ایران به غنی‌سازی اورانیوم ادامه خواهد داد، اما میزان و حجم آن براساس نیاز عملی ایران تعیین خواهد شد. این مسئله انکار ناپذیر است و نیاز ما صنعتی است و ما باید به سطح تولید صنعتی سوخت برسیم.