kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۷۵۳
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۷
در ديدار وزير خارجه فنلاند

روحاني: تحقيق و توسعه و توان دفاعي بخشي از خطوط قرمز ايران است

رئيس جمهور در ديدار با وزير خارجه فنلاند با بيان اين که دور زدن تحريم‌ها امري مطلوب است تاکيد کرد ايران به طور مرتب تحريم‌ها را دور خواهد زد.
به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني رياست جمهوري، «حسن روحاني» رئيس جمهور  روز يکشنبه در ديدار با وزير امور خارجه فنلاند تصريح کرد: ايران هيچ گونه تبعيضي را بر خلاف مقررات بين‌المللي نخواهد پذيرفت و خواهان برخورداري بي کم و کاست از حقوق خود همانند ساير اعضاي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي است.
روحاني گفت: خط قرمز ما ايجاد مانع بر سر تحقيقات و توسعه علمي در زمينه هسته‌اي است و ايران به هيچ وجه در خصوص توان دفاعي اش و از جمله موشک‌هاي دفاعي، مذاکره نخواهد کرد.
روحاني همچنين دور زدن تحريم‌هاي ناعادلانه از سوي کشورها را امري مطلوب توصيف کرد و گفت: ايران هم به طور مرتب تحريم‌ها را دور خواهد زد.
وي با بيان اين که دوران فشار به کشورها از طريق تحريم گذشته است، ادامه داد: کشور ما از ابتدا آماده مذاکره بود، پاي ميز مذاکره آمد و به تفاهمات خوبي هم با کشورهاي اروپايي دست يافت اما ناگاه مساله تحريم‌ها دوباره از سوي آمريکا مطرح شد که کار درستي نبود.
وي افزود: ملت‌هاي منطقه از اتحاديه‌هايي که استقلال خود را حفظ کنند و در برابر فشار قدرت‌هاي بزرگي مانند آمريکا بايستند، استقبال خواهند کرد.
رئيس جمهوري در اين ديدار همچنين با ابراز نگراني از بروز ناامني‌ها به اشکال مختلف در منطقه و اروپا تاکيد کرد: معضلات و اختلافات ميان کشورها بايد از طريق غيرنظامي حل‌و‌فصل شود.
وي همچنين روابط تهران - هلسينکي را در سال‌هاي گذشته مثبت ارزيابي کرد و گفت: دو کشور بايد مناسبات خود را در عرصه‌هاي بين‌المللي و منطقه‌اي و نيز همکاري‌هاي اقتصادي، علمي، فرهنگي و محيط زيست افزايش دهند.
«ارکي تيوميويا »وزير امور خارجه فنلاند نيز در اين ديدار با تأکيد بر اين که در آستانه فصل جديدي در روابط دو کشور و همکاري‌هاي اتحاديه اروپا با ايران هستيم، گفت:  عادي‌سازي روابط ميان اتحاديه اروپا و ايران در مقطع کنوني که دنيا با مسايل جدي و بغرنجي مواجه است، ضروري است
وي ادامه داد: تجار و شرکت‌هاي خصوصي فنلاندي در انتظار حل و فصل موانع قانوني تجارت با ايران هستند.
ظريف : در مقابل تحريم‌هاي جديد فعلا خويشتن‌داري مي‌کنيم !
ظريف نيز در کنفرانس خبري مشترک با وزير خارجه فنلاند  در پاسخ به سؤالي در خصوص اعمال تحريم‌هاي جديد توسط آمريکا عليه کشورمان گفت : از ابتدا اعلام کرديم که اين ديدگاه و روش خطرناک و غيرسازنده است و با روح توافقنامه ژنو مغايرت دارد و مي‌تواند در برخي موارد مغاير تعهدات آمريکا در توافقنامه ژنو باشد.اين اقدامات فضا را براي رسيدن به راه‌حل دشوارتر مي‌کند.
 به گزارش فارس وزيرخارجه کشورمان با ذکر اين نکته که آمريکا مسئوليت عواقب کاري که انجام مي‌دهد برعهده خواهد داشت، تصريح کرد: ايران اين حق را براي خود محفوظ مي‌داند، در قبال اين اقدامات، اگر ضرورت بداند، اقدام مشابه انجام دهد.
رئيس دستگاه ديپلماسي ادامه داد: در برخي موارد با استفاده از برخي ملاحظات فني و برخي ريزه‌کاري‌ها تلاش مي‌شود که اين تحريم‌ها توجيه شود. اگر قرار باشد از ريزه‌کاري‌هاي فني توسط دو طرف استفاده شود، ايران اين امکان را دارد که از ريزه‌کاري‌هاي فني توافق ژنو  که خوشايند طرف مقابل نيست اين استفاده را بکند.
ظريف اضافه کرد: ما اين امکان را داريم که با توجه به نکات فني که در توافقنامه ژنو وجود دارد اقداماتي را صورت دهيم که خوشايند طرف مقابل نباشد و تاکنون در اين زمينه خويشتنداري کرديم، ولي اگر ببينيم که طرف مقابل از خويشتنداري ما سوءاستفاده مي‌کند زمينه‌هايي براي اقدام وجود دارد که در زمان خود صورت خواهد گرفت.
وزيرخارجه گفت:‌ در حالي که ديدگاه‌هاي مختلفي در کشور ما وجود دارد که اين امر مبارکي است، اما هيچ گروه فشاري در ايران نيست که نخواهد ما به راه‌حل برسيم.
تيوميويا وزير خارجه فنلاند نيز در اين نشست خبري مشترک به اوضاع کنوني در عراق و بي‌ثباتي و ناامني در کشور اشاره کرد و گفت:‌من از طرف نخست‌وزير فنلاند براي گفت‌وگو در اين زمينه به تهران آمده ام.
وي همچنين عادي‌سازي روابط بين ايران و اتحاديه اروپا را نه تنها به نفع دو طرف بلکه براي کل دنيا مفيد خواند و افزود: عادي‌سازي روابط مي‌تواند تغييرات مثبت را ايجاد کند.
گفتني است ظريف شنبه شب نيز در ديدار با سانتوس لوپز وزير روابط خارجي نيکاراگوئه که به جمهوري اسلامي ايران سفر کرده بر علاقمندي کشورمان براي گسترش مناسبات با کشورهاي آمريکاي لاتين از جمله نيکاراگوئه تاکيد کرد.