kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۲۶۶
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۶

پس از قبایل و نظامیان یمن پارلمان نیز به مخالفان پیوست

با پیوستن پارلمان یمن به انقلابیون الحوثی، کار برای دولت صنعا سخت‌تر شد.

 سرویس خارجی-

اوضاع یمن روز به روز پیچیده‌تر می‌شود. پس از شکست ماموریت کمیته ویژه عبدربه منصور هادی رئیس‌جمهور این کشور در صعده، خبرهایی از پیوستن شماری از نظامیان و روسای قبایل به الحوثی‌ها شنیده شد. این اقدام انقلابی الحوثی‌ها را وارد مرحله «فراگیری» کرده است. افزون بر این، دیروز خبری منتشر شد که شاید یکی ازتعیین‌کننده‌ترین اتفاقات در اعتراض‌های اخیر باشد. خبرگزاری فارس به نقل از «یمن استریت» خبر درخواست پارلمان یمن برای برکناری دولت را منتشر کرد. پارلمان یمن روز یکشنبه با حضور اکثریت نمایندگان در مورد برکناری دولت صنعا به اجماع رسید و در نامه‌ای به رئیس‌جمهور اعلام کرد: تمام فراکسیون‌های پارلمانی یمن به نمایندگی از تمام گروه‌های سیاسی، احزاب و افراد مستقل بر ضرورت ایجاد تغییر در دولت با توجه به ناکارآمدی آن به ویژه در حل مشکل سوخت، دفاع از خطوط نفتی و برقی و به دلیل افزایش اختلالات امنیتی و معیشتی شهروندان تاکید دارند. در این نامه که رئیس پارلمان نیز آن را امضا کرده است از رئیس‌جمهور خواسته شده که هرچه سریع‌تر تصمیمی شجاعانه بگیرد و دولت را برکنار کند.
این خبر خوشی برای مردم انقلابی این کشور است. عبدالملک الحوثی رهبر الحوثی‌ها نیز در پاسخ به نامه رئیس‌جمهور هفت شرط برای پایان تظاهرات را اعلام کرد. تاکید بر استعفای دولت کنونی و تشکیل دولتی تکنوکرات و انتخاب نخست‌وزیر مستقل و شایسته به همراه بازنگری در تصمیمات گرفته شده در مورد یارانه سوخت از جمله مهمترین شروط اعلام شده الحوثی‌ها هستند. تظاهرکنندگان الحوثی نیز دیروز دامنه تظاهرات ضد دولتی خود را در صنعا پایتخت کشور گسترش دادند. در همین راستا هزاران تن از مردم شهرهای استان صعده از جمله حیدان، ساقین، الملاحیط و رازح با برگزاری تظاهراتی بزرگ همبستگی کامل خود را با انقلابیون مستقر در بوستان الثوره در صنعا اعلام کردند. مردم در حالی خواستار دخالت نکردن 10 کشور ناظر بر طرح ابتکاری شورای همکاری خلیج فارس (عقب‌نشینی انقلابیون الحوثی) شدند که خبرهایی از دخالت و فشار برخی از کشورها بر مقامات یمن برای مقابله جدی با تظاهرکنندگان منتشر شده است.
در این میان عربستان سعودی از طریق شبکه العربیه به صورت مستمر با وخیم توصیف کردن اوضاع یمن سعی در منحرف کردن افکار عمومی را دارد. عبدربه منصور هادی که خود با طرح همین کشورها به قدرت رسیده است شاید نتواند چندان در مقابل این فشارها مقاومت کند. اما مسئله مهم این است که تمام گروه‌ها باید تلاش خود را به کار ببرند تا تجربه جنگ دولت با الحوثی‌ها در زمان علی عبدالله صالح دیکتاتور سابق یمن تکرار نشود.
بعد از دستور عبدربه منصور هادی به ارتش برای آماده‌باش، تدابیر امنیتی لحظه به لحظه در صنعا شدیدتر می‌شود و هر لحظه بیم برخوردی شدید می‌رود.