kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۲۵۴
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۵

حجتی:زمانی برای آزمون و خطا در بخش کشاورزی نداریم

وزیر جهاد کشاورزی گفت: دیگر زمانی برای از دست دادن فرصت‌ها و انجام آزمون و خطا در حوزه کشاورزی وجود ندارد.


محمود حجتی اذعان کرد: علی‌رغم همه امکانات، بهره‌وری در بخش کشاورزی بسیار پایین است و ایران در این زمینه چندین دهه از کشورهای توسعه یافته اروپایی عقب‌ماندگی داردو مسیری را که برخی کشورها 40 سال پیش پشت سر گذشته‌اند را امروز تکرار می‌کند.
حجتی تأکید کرد: دیگر زمانی برای از دست دادن فرصت‌ها و انجام آزمون و خطا در حوزه کشاورزی وجود ندارد، بنابراین دولت و فعالان بخش کشاورزی باید دست در دست هم دهند تا مشکلات موجود در این بخش را برطرف کنند.
وی افزود: در دنیایی که کشورها به سرعت در زمینه‌های مختلف از هم پیشی می‌گیرند ایران نباید عقب‌گرد داشته باشد و باید پا به پای سایر کشورها در مسیر توسعه گام بردارد.
وی ادامه داد: هر چند در شرایط فعلی منابع دولت برای سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی محدود است ولی دولت آمادگی دارد با تمام توان در مسیر برآورده کردن تقاضا و انتظارات به جای فعالان بخش کشاورزی حرکت کند. وزیر جهاد کشاورزی که در سومین همایش علوم و تکنولوژی بذر در ایران سخنرانی می‌کرد گفت: تأمین امنیت غذایی مردم از ابتدایی‌ترین وظایف دولت‌ها است.
وی تصریح کرد: هر چند کشاورزی ایران امروز با تهدیدهای زیادی مواجه است ولی باید شرایط تبدیل این تهدیدها به فرصت مهیا شود.
وزیر جهاد کشاورزی یادآور شد: صاحبان علوم می‌توانند مسیر مناسبی برای خروج از روش‌های ناکارآمد در حوزه کشاورزی پیش‌روی مدیران و مسئولان کلان این بخش قرار دهند.
حجتی تصریح کرد: وضعیت امروز کشاورزی کشور برای همه واضح و مشخص است و نقاط ضعف و قوت این حوزه بر هیچ کس پوشیده نیست.
سهم دولت پرداخت شد
رئیس هیأت مدیره و مدیر عامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی از تصویب 63 میلیارد تومان سهم دولت ناشی از فروش شرکت‌های دولتی و تملک دارایی به این صندوق خبر داد.
عبدالکریم رضوی اردکانی دیروز در نشست مطبوعاتی به مناسبت هفته دولت، افزود: منابع این صندوق توسط بخش دولتی و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و کشاورزان تأمین می‌شود که امروز (سه‌شنبه) در مرحله اول 55 میلیارد تومان از محل فروش شرکت مهندسی آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی و مبلغ 8 میلیارد تومان از ردیف تملکی دولت به این صندوق تزریق شده که قرار است دیگر منابع موردنیاز این صندوق در مراحل بعدی تأمین و تخصیص یابد.وی تأمین منابع مالی دولتی این بخش را از طریق فروش اموال و امکانات صندوق، فروش شرکت‌های دولتی و همچنین از بخش ردیف تملکی دولت، امسال 30 میلیارد تومان به این بخش تخصیص می‌یابد که 155 میلیارد تومان آن از محل فروش شرکت‌های دولتی و 8 میلیارد تومان از ردیف تملکی به این بخش پرداخت شده است.رضوی اردکانی تصریح کرد: از ابتدای سال 87 تاکنون یکهزار و 100 میلیارد تومان برای اجرای آبیاری تحت فشار اعتبار تخصیص یافته که 237 میلیارد تومان آن مربوط به سال 92 تا به امروز بوده است.
وی اضافه کرد: دولت یکهزار میلیارد تومان به این بخش تخصیص داده که امسال پیش‌بینی می‌شود مبلغ 500 میلیارد تومان دیگر در اختیار صندوق حمایت از توسعه کشاورزی قرار گیرد که این صندوق عاملیت آن را برعهده خواهد گرفت.
به گفته وی، هم اکنون 84 صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری کشاورزی با سرمایه 772 میلیارد تومان در کل کشور مشغول به فعالیت هستند.