kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۰۳۰
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۴

واشنگتن پست: آمریکا و غرب در حمایت از داعش مرتکب اشتباه بزرگی شدند

یک روزنامه آمریکایی با اشاره به قدرت گرفتن گروه‌های تروریستی در خاورمیانه نوشت، محاسبات غرب در سوریه اشتباه بود پوتین درست می‌گفت.
به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه واشنگتن پست در گزارشی به تغییرات میدانی در سوریه و به قدرت رسیدن گروه‌های تروریستی در خاورمیانه اشاره کرد و نوشت، هشدارهای ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در سال گذشته درست از آب درآمد و به واقعیت پیوست.
این روزنامه افزود، نگرانی‌هایی که اکنون مقامات آمریکایی و اروپایی درباره به قدرت رسیدن گروه‌های تروریستی به ویژه داعش ابراز می‌کنند به خاطر اشتباهاتی است که در محاسبات خود داشته‌اند و هشدار‌های روسیه و کشورهای دیگر را جدی نگرفتند.
پوتین نسبت به ادامه تسلیح مخالفان سوریه هشدار داده و گفته بود آنچه در سوریه می‌گذرد نه یک انقلاب بلکه مبارزه مسلحانه‌ای است که گروه‌های افراط‌گرا از سراسر جهان با سرازیر شدن به سوریه برای مقابله با بشار اسد در پیش گرفته‌اند.
رئیس‌جمهور روسیه همچنین هشدار داده بود که مزدوران کشورهای عربی و صدها تبعه‌ای که از کشورهای غربی و حتی روسیه به سوریه رفته و می‌جنگند مایه نگرانی عمیق هستند و باید امیدوار بود که به کشورهایشان بازنگردند.
در ادامه گزارش واشنگتن پست آمده: این همان نگرانی است که مقامات غربی اکنون علنا ابراز می‌کنند.
در بخش دیگری از این گزارش می‌خوانیم: مقامات آمریکایی تصور می‌کردند که تغییر نظام در سوریه امری قطعی و غیرقابل اجتناب است اما آن محاسبه به طرزی اندوهبار غلط از آب درآمد.
این روزنامه آمریکایی همچنین نوشت، آمریکا برای مقابله با گروه داعش با شکاف اطلاعاتی روبه‌رو است و نمی‌تواند برای حمله به این گروه تروریستی در سوریه به ناوگان هواپیماهای بدون سرنشین خود تکیه کند.
واشنگتن‌پست تصریح کرد، برقراری مذاکرات میان مخالفان و دولت سوریه شاید روزنه امیدی برای پایان دادن به بحران در سوریه و مقابله با گروه‌های تروریستی باشد.
اعتراف به اشتباه در بحران سوریه مدتی است از سوی مقامات و رسانه‌‌های غربی مرتب تکرار می‌شود. اگرچه نگرانی از گسترش تهدیدات تکفیری‌های داعش علت این اعتراف عنوان شد، اما برخی معتقدند جنایات گسترده تروریست‌ها باعث شده آبرویی برای غربی‌ها که تا همین دیروز از آنها حمایت می‌کردند باقی نماند. در واقع غرب برای تبرئه خود از جنایات داعش در حال ردگم‌کنی است!
همزمان با اعتراف مقام‌های غربی به اشتباه محاسباتی در بحران سوریه و تلاش برای همکاری و هماهنگی با نظام بشار اسد برای مقابله با گروه‌های تروریستی خبر می رسد، ارتش سوریه در حوزه‌های میدانی نیز به پیروزی‌های چشمگیری دست یافته است.
منطقه غوطه ‌شرقی دمشق زیر آتش سوریه قرار دارد و نیروهای ارتش موفق شدند بر یک نقطه استراتژیک در نزدیکی شهرک «عین ترما» تسلط پیدا کنند.
ارتش سوریه همچنین طی عملیاتی در لاذقیه ضمن به هلاکت رساندن تعدادی از تروریست‌های وابسته به جبهه النصره، ادوات متعلق به آنها را منهدم کرد.
50 نفر از تروریست‌های تکفیری در کمین ارتش در درعا کشته شدند و چندین تن از سرکردگان آنها به هلاکت رسیده یا مجروح شدند.
این در حالی است که ساکنان منطقه صیدا واقع در جولان سوریه با برگزاری تظاهرات اعتراضی علیه شورای محلی مخالفان دمشق آنها را به تجاوز به حقوق همه افراد متهم کردند.
ارتش اسرائيل نیز مدعی شلیک پنج گلوله خمپاره از خاک سوریه به سمت جولان اشغالی شد.