kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۵۶
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۰

شگرد لو رفته افراطیون پس از ضرب شست مجلس به فتنه‌گران (خبر ویژه)

تحریک دولت به تقابل با مجلس و عدم تمکین از خواست نمایندگان برای اصلاح وزارت علوم، در دستور کار طیف‌های افراطی یا حامیان فتنه قرار گرفته است. این طیف‌ها که خود را بازنده اصلی برکناری فرجی دانا از وزارت علوم می‌دانند، فاز دوم را با استتار خیانت‌های فتنه‌گران در وزارت علوم و تبدیل ماجرا به تقابل دولت و مجلس کلید زده‌اند.
«سعید- ش» از اعضای حزب منحله مشارکت  ضمن نوشته‌ای در فیس‌بوک تصریح کرد: روحانی پس از استیضاح دو راه پیش رو دارد «1- چرخش به سمت مجلس و تمکین به خواست آنان برای پیشبرد امور 2- شتاب دادن به برنامه‌های اصلاحی بدون درنظر گرفتن خواست‌های مجلس... انتخاب محمدعلی نجفی به عنوان چهره‌ای بانفوذ در میان اصلاح‌طلبان که روی خط قرمز تندروهای مجلس حرکت می‌کنند حاوی این پیام است که آقای روحانی راهبرد دوم را برگزیده است.
در همین حال مرتضی بانک معاون کل سرپرست نهاد ریاست جمهوری در دیدار با نمایندگان تشکل‌های دانشجویی دانشگاه آزاد در اظهار نظری ضد موازین قانونی گفت با انتصاب نجفی، مسیر فرجی دانا ادامه می‌یابد.
این در حالی است که نمایندگان مجلس فرجی دانا را نه به خاطر مسائل شخصی بلکه به اعتبار عملکرد غلط و مسیر غیرقانونی استیضاح و برکنار کرده‌اند.
بانک با اشاره به انتصاب محمدعلی نجفی اظهار داشت: با این انتصاب و با توجه به سوابق ارزشمند نجفی، مسیر فرجی دانا در دانشگاه‌ها ادامه یافته و فرصتی که در دانشگاه‌ها ایجاد شده بود، مسدود و محدود نخواهد شد.
معنای این سخن آن است که اظهارات رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه دولت به تصمیم نمایندگان مجلس احترام می‌گذارد، از محدوده گفتار فراتر نمی‌رود و دولت در عمل مایل است به مجلس که در راس امور است دهن‌کجی و بی‌احترامی کند.
از سوی دیگر وبسایت شبکه دولتی انگلیس در تحلیلی نوشت: «انتصاب سریع محمدعلی نجفی، به عنوان سرپرست وزارت علوم، نمی‌تواند چندان کمکی به پیش‌بینی حرکت بعدی حسن روحانی کند زیرا ممکن است در نهایت، آقای روحانی همان‌گونه که پیشتر سرپرست وزارت علوم را به عنوان نامزد وزارت به مجلس معرفی نکرد، این بار نیز فرد دیگری را نامزد وزارت علوم کند. از سوی دیگر هرچند محمدعلی نجفی در مجموع از نظر سیاسی بیش از آنکه به اصلاح‌طلبان نزدیک باشد، در طیف راست میانه، حزب کارگزاران سازندگی و جریانی که امروز خود را راست مدرن می‌خواند جای می‌گیرد؛ با این همه نباید از یاد برد که اکثریت اصولگرای مجلس، در زمان تشکیل کابینه دولت یازدهم به آقای نجفی رای نداد تا به عنوان وزیر آموزش و پرورش بار دیگر بر صندلی وزارت بنشیند. بنابراین، معرفی دوباره او به عنوان نامزد وزارت و این بار برای سمتی که حتی حساسیت بیشتری نسبت به آن وجود دارد، با رویکرد کنونی حسن روحانی دور از ذهن به نظر می‌رسد مگر آنکه او مصمم شده باشد که رویکرد و عملکرد خود در عرصه‌های داخلی را به شکلی قابل توجه تغییر دهد.»
بی‌بی‌سی در ادامه آرزو کرد روحانی درگیر ماجرا شود؛ این آرزو البته آرزوی طیف کلی‌تری است که معتقدند با درگیر کردن رئیس‌جمهور در چالش با مجلس می‌توان صورت مسئله اصلی یعنی تحرکات سازمان فتنه در وزارت علوم و بازسازی رادیکالیسم و تشنج را مغفول گذاشت.
با وجود عملیات روانی گسترده افراطیون برای جبران ضربه سنگینی که روز چهارشنبه از بصیرت مجلس خورده‌اند، سایت جرس در تحلیلی تاکید کرد: در بازخوردهای استیضاح پیش و پس از آن مطرح می‌شد اگر این استیضاح رای بیاورد هیچ اتفاقی نمی‌افتد و «ما» پیروز میدان هستیم. حتی افرادی آرزو کردند استیضاح رای بیاورد تا یک چهره نمادین به چهره‌های اصلاحات اضافه شود. اینگونه تحلیل کردن نشانه ترس از روبه‌رو  شدن با واقعیت و مصادره به مطلوب واقعه پیش از وقوع دارد. غیر از نیاز به تحلیل متناسب با واقعیت، روبه‌رو شدن با واقعیت نیازمند شجاعت اخلاقی است و اینگونه مصادره به مطلوب کردن نشان از ترس عمیق در رودررو شدن با واقعیت دارد.