kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۷۴۹
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۲
افخم در واکنش به سرکوب اعتراضات در فرگوسن

دولت آمریکا به کنوانسیون منع اشکال تبعیض نژادی پایبند نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به سرکوب اعتراضات مردمی در فرگوسن آمریکا گفت: ما نظرات صریح خود را نسبت به عدم پایبندی آمریکا به کنوانسیون رعایت اشکال منع تبعیض نژادی اعلام کردیم.


به گزارش فارس، مرضیه افخم در نشست هفتگی با خبرنگاران با اشاره به سالگرد کودتای 28 مرداد گفت: مسئولیت صریح این کودتا در حوزه‌های بین‌المللی و حقوقی متوجه عاملان آن بوده و خشم و بی‌اعتمادی عمیق ملت ایران نسبت به دولت آمریکا ناشی از همین رویکردهای خصمانه، مداخله‌گرایانه و توسل به اهرم‌های غیرقانونی و دخالت در امور داخلی ایران تلقی می‌شود و متاسفانه این رویکرد تداوم داشته و در صحنه‌ها و موضوعات مختلف شاهد این دخالت‌ها برای تغییر روندهای مردمی بودیم و حتی در مورد همه کشورهایی که دارای حکومت‌های مردمی بودند این دخالت‌ها صورت گرفته و دنبال می‌شود.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره ناآرامی‌های اخیر در یمن نیز اظهار داشت: ما از روندهای سیاسی حمایت می‌کنیم و امیدواریم این ساز و کارها پاسخی باشد به مطالبات مشروع مردم در این کشور و در عین حال امیدواریم آینده سیاسی یمن براساس مشارکت و فعالیت همه گروه‌ها و جناح‌ها و احزاب سیاسی باشد و آینده این کشور با مشارکت آنها در یک فضای مسالمت‌آمیز شکل گیرد.
سخنگوی وزارت خارجه در خصوص لغو تحریم‌ها نیز با بیان اینکه در بخش‌هایی که براساس برنامه اقدام مشترک توافق شده، از جمله در حوزه پتروشیمی و بیمه قدم‌هایی در راستای لغو تحریم‌ها برداشته شده و زمانی به توافق جامع برسیم تحریم‌های یکجانبه و تحریم‌های شورای امنیت لغو می‌شود و تیم مذاکره‌کننده ایرانی لغو تمام تحریم‌ها را در توافقنامه جامع هسته‌ای دنبال می‌کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه در بخش دیگری از نشست هفتگی با خبرنگاران گفت: تماس‌ها برای تنظیم قطعی مذاکرات جاری است و گفت‌وگوهایی با 5+1 از طریق سفارتخانه‌های آنها در تهران در حال انجام است.
افخم همچنین در پاسخ به سؤالی درباره واکنش سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره واکنش ایران نسبت به ناآرامی‌ها در فرگوسن اظهار داشت: ما نظرات صریح خود را نسبت به عدم پایبندی آمریکا به کنوانسیون رعایت اشکال منع تبعیض نژادی اعلام کردیم.
وی با بیان اینکه در ایران و کشورهای مختلف شاهد واکنش‌های مردمی بودیم، خاطرنشان کرد: براساس اخبار رسیده یک سیاهپوست دیگر نیز کشته شده و این‌گونه اخبار نشان می‌دهد که مطالبات جدی در این گونه جوامع مطرح است و برای کشوری که داعیه‌دار حقوق بشر است و گزارشاتی را درباره کشورهای مستقل منتشر و آنها را متهم به عدم رعایت حقوق بشر می‌کنند سؤال جدی است که چرا در داخل این جوامع چنین مسائل تلخی رخ می‌دهد.
افخم در پاسخ به این سؤال که چرا وزارت خارجه نسبت به برخی مسائل از جمله تحولات فرگوسن واکنش فوری اتخاذ نکرد و چرا در این زمینه توصیه‌ای را به آمریکایی‌ها نکردید؟ عنوان کرد: به نظر ما آمریکا به عنوان عضو این کنوانسیون باید این کنوانسیون را رعایت کند.
وی افزود: معتقدم مواضع ما به اندازه کافی بوده و واکنشی که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نشان داد بیانگر آن است که توصیه‌های ما را شنیده‌اند.