kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۷۲۸
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۲
در جمع مردم اردبیل

روحانی: دولت به رای نمایندگان احترام می‌گذارد

رئیس‌جمهور تاکید کرد: قبلا اعلام شد در پایان سال93 تورم به 25 درصد خواهد رسید و امروز اعلام می‌کنم که این رقم به زیر 20 درصد می‌رسد.

اردبیل- خبرنگار کیهان:

 حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در هفتمین سفر استانی دولت به استان اردبیل در اجتماع مردم این شهر با تاکید بر اینکه امروز روز احیای اخلاق است، گفت: امروز در کشورمان شاهد ادب و احترام بخش‌های مختلف مردم با یکدیگر هستیم و لحن رسانه‌ها و روزنامه‌ها با گذشته متفاوت شده و گروه‌های سیاسی نسبت به یکدیگر با لحن آرام‌تری سخن می‌گویند و قوای سه‌گانه در کنار یکدیگر تعامل بیشتری دارند و بزرگان جامعه مورد احترام می‌باشند.
وی با تاکید بر اهتمام دولت برای احیای اخلاق در جامعه به استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اشاره کرد و افزود: دولت به رأی مجلس شورای اسلامی در خصوص استیضاح وزیر علوم احترام می‌گذارد، اما به نمایندگان محترم مجلس اعلام می‌کنم در دنیای پرآشوب امروز هر چقدر وحدت و اتحاد سه قوه بیشتر باشد، دشمنان ما ناراحت و دوستان ما در جهان خوشحال‌تر خواهند شد.
رئیس‌جمهور تصریح کرد: از عده محدودی که هنوز از اخلاق گذشته دست برنداشته‌اند، خواهش می‌کنم آنها هم افراط را کنار بگذارند چرا که ما همه برادر، ایرانی و مسلمانیم و همگی عاشق خاندان رسالت هستیم و باید ادب، احترام، اخوت و مروت را از پیامبر بزرگ اسلام و خاندان رسالت بیاموزیم تا روز به روز صمیمی‌تر شویم.
روحانی با اشاره به اینکه شرایط کنونی منطقه بی‌ثبات و ناآرام است، اظهار داشت: امروز در عراق مردم ظالمانه زیر تیغ جلادانی قرار گرفتند که متاسفانه به دروغ ادعای اسلام می‌کنند اما در عمل مزدور صهیونیست‌ها هستند و میلیون‌ها عراقی اعم از کرد، سنی و شیعه را آواره کرده‌اند.
وی ادامه داد: امروز چشم کمک مردم عراق، سوریه و فلسطین به دست مردم غیور ایران‌زمین است، لذا باید وحدت، اتحاد و همدلی خود را حفظ کنیم.
رئیس‌جمهور با اشاره به وعده دولت مبنی بر تعامل با جهان ابراز داشت: هر کشور و دولتی که با ملت ایران دوست بوده و به حقوق این ملت بزرگ احترام بگذارد، ما هم دست دوستی به سوی او دراز می‌کنیم اما اگر دولتی بخواهد به حقوق ملت ایران و مسلمان‌های منطقه تعرض کند بدیهی است که مردم ایران قاطعانه در برابر متجاوز ایستادگی خواهند کرد و به صورت متحد و یکپارچه و تحت هدایت‌های رهبر معظم انقلاب به رسالت تاریخی خود عمل خواهد نمود.
روحانی با تاکید بر اینکه دولت از حقوق ملت ایران دفاع کرده و دفاع خواهد کرد، گفت: ساختمان تحریم غلط و غیرقانونی را که دشمنان بنا کردند، با همت مردم و هدایت‌های رهبر معظم انقلاب تخریب خواهیم کرد.
وی اظهار داشت: در آغاز فعالیت دولت به مردم اعلام کردم که تا پایان سال 92 تورم را به 35 درصد خواهیم رساند که امروز این کار انجام شده و تورم به 34 درصد یعنی کمتر از معیار و شاخص اعلام شده، رسیده است. روحانی افزود: در ابتدای سال جاری اعلام کردیم که در پایان 93 تورم به 25 درصد خواهد رسید و امروز اعلام می‌کنم که این رقم به زیر 20 درصد می‌رسد. وی با اشاره به اینکه مردم به ویژه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی از لحاظ اشتغال در فشار شدیدی قرار دارند، گفت: دولت موظف است شرایط لازم را برای اشتغال جوانان فراهم کند و امسال به حول و قوه الهی گام‌های اولیه در این زمینه برداشته خواهد شد و در طرح‌هایی که برای استان اردبیل نیز تعیین شده، این موضوع مورد توجه بوده است.
روحانی خاطرنشان کرد: تا پایان آذرماه جاری 7میلیارد دلار از پول ایران را که تحت تحریم قدرت‌های بزرگ بوده، آزاد کرده و آزاد خواهیم کرد.
رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به اقدامات و طرح‌های دولت برای پیشرفت و تعالی استان اردبیل اظهار داشت: مجموعا 67 طرح در سال 93 و 9 طرح در سال 94 برای پیشرفت استان اجرایی خواهد شد و این دولت پیگیری خواهد کرد تا همه آنها عملیاتی شود.
روحانی گفت: آبرسانی به شهر اردبیل یکی دیگر از طرح‌های مهم دولت برای استان اردبیل است و این طرح در سال 95 به بهره‌برداری می‌رسد.
رئیس‌جمهور اضافه کرد: نیروگاه سبلان نیز از طرح‌های مهم دولت است که بخش بخار آن امروز، آغاز خواهد شد و با این طرح 480 مگاوات به برق استان اضافه می‌شود.
روحانی همچنین طرح راه‌آهن میانه به اردبیل را از طرح‌های مهم دولت برای استان اردبیل دانست و تاکید کرد: این طرح به طول 175 کیلومتر به بیش از 700 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که بخشی از آن به صورت ارزی خواهد بود و دولت مصمم است همه امکانات خود را برای تکمیل این طرح که برای توسعه استان بسیار مهم است، به کار گیرد.
همه باید به رای مجلس احترام بگذارند
رئیس جمهور عصر دیروز نیز در جمع علما، فضلا و روحانیون اردبیل با اشاره به استیضاح وزیر علوم گفت: همه باید به رای مجلس احترام بگذارند.
روحانی  در این نشست با تاکید بر اینکه از همه اساتید دانشگاه‌ها، دانشجویان و فرهیختگان انتظار می‌رود در این فضا با آرامش و اخلاق‌مداری حرکت کنند، گفت: اصل استیضاح یک وزیر، حق قانونی مجلس است و نظر نمایندگان برای ما محترم محسوب می‌شود. رئیس جمهور با بیان اینکه حفظ آرامش در سطح دانشگاه‌های کشور برای ما مهم است، افزود: بنده به دکتر نجفی سرپرست وزارت علوم تاکید کردم که مسیر حفظ آرامش و تاکید بر مسایل فرهنگی و اخلاقی در دانشگاه‌ها باید ادامه  یابد.
وی با اشاره به اینکه تعامل دولت و مجلس و این دو با دستگاه قضا و این سه با مقام معظم رهبری و این چهار با مردم بسیار مهم و اساسی است افزود: نباید این‌گونه القاء شود که در سایه استیضاح بین قوا فاصله افتاده است.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه اهداف بسیار مهمی در پیش رو داریم و نباید دشمن را در این شرایط حساس منطقه‌ تحریک کنیم، افزود: به هیچ وجه اینگونه مسایل بین ارکان نظام فاصله نمی‌اندازد.
رئیس جمهور بیان کرد: در مدت چهار سال مسئولیتی که عهده‌دار هستیم و افتخار خادمی مردم را داریم همه تلاش ما بر این بوده که تورم را کنترل و رکود را از بین ببریم که اقتصاددانان جهان نیز معترف هستند که پیروزی در این دو عرصه کاری بسیار ارزشمند بوده است.
تیم هسته‌ای را شخصا هدایت می‌کنم
رئیس جمهور  در جمع کارآفرینان و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی استان اردبیل نیز یکی از اصولی که دولت به جد در عرصه سیاست خارجی دنبال می‌کند را تعامل سازنده با همه کشورها به غیر از رژیم صهیونیستی دانست و گفت: حتی آماده هستیم با آمریکا نیز ارتباط برقرار کنیم به شرط آنکه این کشور رفتار خصمانه خود را با نظام جمهوری اسلامی کنار بگذارد چرا که به جای تخاصم باید بر پایه تعامل تاکید کرد.
روحانی  مساله هسته‌ای را در کنار تحریم‌های ظالمانه غرب مورد اشاره قرار داد و گفت: پایه تحریم سست شده است به طوری که امروز در بخش کشتی‌رانی ، بیمه ، خودرو ، پتروشیمی و خرید قطعات هواپیما تحریم دشمنان شکسته شده است و وضعیت با یک‌سال پیش متفاوت است.
رئیس جمهور گفت: ما آن‌چه سهم‌مان در بحث هسته‌ای است در قالب مذاکرات به جد دنبال می‌کنیم و با به‌کارگیری بهترین کارشناسان و دیپلمات‌های کارکشته روند مذاکرات را به پیش می‌بریم به طوری که بنده شخصا تیم مذاکرات را هدایت می‌کنم و کاملا در جریان روند مذاکرات هسته‌ای می‌باشم.
رئیس دولت یازدهم افزود: البته حواسمان جمع است تا روی منافع ملی مردم و کشور مذاکره نکنیم و بنده همان‌طور که قول دادم هم سانتریفیوژ‌ها می‌چرخند و هم چرخ زندگانی مردم.