kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۵۰۵۲
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۷

بورس همچنان روی سیر نزولی؛ سرمایه سهامداران روزبه‌روز کمتر می شود

شاخص کل بورس تهران دیروز هم به روند نزولی‌اش ادامه داد تا سرمایه سهامداران بیش از قبل کمتر شود.



 شاخص کل بورس در پایان معاملات روز دوشنبه، با کاهش 8094 واحد به رقم یک میلیون و 216 هزار و 700 واحد رسید. همچنین شاخص کل با معیار هم‌وزن نیز 750 واحد افت کرد و به رقم 431 هزار و 749 واحد رسید.بر این اساس ارزش بازار بورس به بیش از 4 میلیون و 857 هزار میلیارد تومان رسید. همچنین معامله‌گران در فرابورس ایران هم دیروز بیش از 40 هزار و 9 میلیارد تومان داد و ستد کردند که در مجموع بیش از 43 هزار میلیارد تومان در دو بازار معامله شد.
خریداران واحدهای پالایش یکم که پارسال هر واحد را با وعده دولت مبنی بر سود قطعی با تخفیف 10 هزار تومان خریده بودند، دیروز با گذشت حدود 7 ماه هنوز با 28 درصد زیان مواجه بودند و قیمت هر واحد پالایشی در روزدوشنبه 7275 تومان بود. نمادهای پرتراکنش شستا، پالایش نفت اصفهان، ملی مس، فولاد مبارکه، بانک ملت، بانک تجارت و ایران خودرو بودند.
به گزارش فارس،دیروز تعدادی از سهامداران حقیقی مقابل مجلس تجمع کرده و نسبت به ریزش‌های پیاپی بازار بورس و آب شدن سرمایه‌های اندک آنها در بورس اعتراض کردند. سال گذشته همزمان با آزادسازی سهام عدالت و افزایش نرخ دلار، شاخص بورس تا مردادماه هر روز رکورد می‌شکست و این امر در کنار دعوت رئیس جمهور و سایر مقامات از مردم برای سرمایه‌گذاری در بورس باعث حضور میلیونها سهامدار جدید در بازار شد اما از نیمه مرداد که شاخص بورس مرتب کاهش یافت، عده زیادی از این افراد دچار زیان‌های سنگین شدند، گرچه ذات بازار سرمایه همراه با ریسک،‌ نوسان و افزایش و کاهش است، اما دعوت یکباره مردم به بورس بدون افزایش مهارت و آگاهی باعث چنین ریزش‌هایی شد.
امروزه گرچه اکثر کارشناسان می‌گویند، سهام موجود در بازار ارزنده شده و به قیمت کف رسیده است، اما کسی به بازار اطمینان ندارد و خرید در بازار به شدت افت کرده و روند بازار رو به کاهش و نزولی است و جلسه شرکت‌های حقوقی با رئیس سازمان بورس هم دردی را دوا نکرد و بازار همچنان روند ریزشی به خود گرفته است.
معاملات الگوریتمی در بورس آزاد شد
از سوی دیگر، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار در نامه‌ای شرایط انجام معاملات الگوریتمی در بورس را اعلام کرد.
محسن خدابخش در نامه‌ای خطاب به شرکت‌های کارگزاری اعلام کرد: پیرو اطلاعیه مورخ اول مهرماه سال گذشته که در آن عدم امکان انجام معاملات الگوریتمی تأکید شده بود، هم‌اکنون به اطلاع می‌رسد، ارائه خدمات معاملات الگوریتمی توسط مؤسسات دارای مجوز از سازمان بورس به شرط رعایت 8 مورد بلامانع است.این موارد شامل؛ 1- رعایت مفاد الزامات معاملات الگوریتمی پیوست بند 10 صورت جلسه مورخ 7 بهمن 98، همچنین مصوب هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، 2- ارائه زیرساخت نظارتی سامانه مورد استفاده به سازمان بورس و اوراق بهادار شرکت بورس و شرکت فرابورس ایران، 3-  عدم استفاده از الگوریتم‌های ناقض قوانین و مقررات بازار سرمایه و دستورالعمل انضباطی کارگزاران، 4- اخذ تأییدیه قابلیت‌های عملیاتی کسب و کار سامانه معاملات الگوریتمی از شرکت بورس اوراق بهادار، 5- اخذ قابلیت‌های عملیاتی کسب و کار سامانه معاملات الگوریتمی از شرکت فرابورس ایران، 6- اخذ تأییدیه الزامات سامانه معاملات الگوریتمی از شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، 7- اخذ تأییدیه الزامات امنیتی در سطح زیرساخت و سامانه الگوریتمی از مرکز نظارت بر امنیت بازار سرمایه و 8- ارائه لاگ‌ها و گزارش‌های دوره‌ای از عملکرد سیستم به مرکز نظارت بر امنیت اطلاعات بازار سرمایه است.