kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۵۰۴۸
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۷
حسین راغفر:

واردات بی‌رویه کالا‌های لوکس از موانع تولید است

استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا گفت: موانع دسترسی به تسهیلات بانکی، واردات بی‌رویه و افزایش قیمت ارز از مهم‌ترین موانع جهش تولید در کشور ما به شمار می‌رود.



به گزارش خبرگزاری تسنیم، حسین راغفر درباره موانع جهش تولید در کشور تصریح کرد: تولیدکنندگان در کشور، برای دستیابی به نقدینگی، با بن‌بست‌های زیادی روبه‌رو هستند. بانک‌ها به راحتی به تولیدکنندگان تسهیلات نمی‌دهند، زیرا روند تولید در کشور ما طولانی است.
وی ادامه داد: سود تسهیلات بانکی نیز برای تولیدکنندگان بسیار بالا بوده و تولید‌کننده‌ها هم ترجیح می‌دهند به جای اینکه تسهیلات بانکی را در تولید استفاده کنند به بازارهایی، چون سکه و ارز که سود بیشتری دارد، وارد کنند.
این استاد اقتصاد ادامه داد: تولیدکننده‌ها در روند طولانی تولید وقتی به محصول مورد نظر می‌رسند با مانع بزرگی چون واردات بی‌رویه روبرو هستند که بسیاری از آنها را دچار ورشکستگی می‌کند. ضمن اینکه واردات بی‌رویه کالا‌های لوکس توسط بعضی از افراد که عموماً دارای رانت قدرت و ثروت هستند سبب شده تولید در کشور ما بی‌رمق شود. تسهیلات بانکی هم به وارد‌کننده‌ها راحت‌تر داده می‌شود، زیرا آنها به راحتی پول دریافتی را به سود می‌رسانند.
 راغفر درخصوص افزایش بی‌سابقه نرخ ارز که یکی دیگر از موانع مهم تولید به شمار می‌رود گفت: افزایش بی‌سابقه ارز مهم‌ترین محرک تورم در کشور بوده و به دلیل سیاست‌های دولت، کاهش پیدا نمی‌کند. افزایش قیمت ارز و همچنین خروج بی‌رویه ارز از کشور، سبب ایجاد تورم طی چند سال آینده در کشور خواهد شد و یکی از موانع مهم بر سر راه تولید خواهد بود.
وی ادامه داد: تصویب مقررات دست و پا گیر نیز سبب می‌شود تولید در کشور ما با مشکلات عمده روبه‌رو بوده و به کندی پیش برود. بعضی از مسائل سیاسی نیز مثل تحریم‌ها باید از بین برود تا شرایط امن برای افزایش تولید در کشور فراهم شود.