kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۴۱۸۸
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۶

گلایه مردم از طرح حذف دفترچه بیمه تأمین اجتماعی

طرح حذف دفترچه بیمه تأمین اجتماعی که طی 50 روز گذشته در مراکز درمانی آغاز شده باعث سردرگمی و گلایه مردم شده است.



حدود50 روز از اجرای طرح حذف دفترچه‌های بیمه تأمین اجتماعی در مراکز درمانی و بیمارستانی می‌گذرد اما بسیاری از بیمه‌شدگان این سازمان هر روز با چالش‌ها و مشکلات بیشتری روبه‌رو می‌شوند به طوری که بسیاری از مراکز درمانی و داروخانه‌ها در مناطق مختلف با نصب از «ارائه خدمات بدون دفترچه بیمه معذوریم» به گونه‌ای مخالفت خود را از اجرای این طرح اعلام کرده‌اند.
همچنین بسیاری از درمانگاه‌ها نیز طی یک ماه و نیم گذشته اقدام به پذیرش بیماران به صورت آزاد کرده‌اند و همین مسئله گلایه‌های بیمه شدگان را در پی داشته است.
یکی از بیمه شدگان تامین اجتماعی در همین رابطه در تماس با گروه اقتصادی کیهان ابراز داشت: طی هفته‌های اخیر به دو بیمارستان و چند درمانگاه و داروخانه مراجعه کرده‌ام اما چون برگه‌های دفترچه تامین اجتماعی تمام شده و این سازمان هم اعلام کرده با اجرای طرح حذف دفترچه‌های تامین اجتماعی دیگر دفترچه جدید صادر نمی‌شود لذا مجبور شدم تمامی هزینه‌های درمانی را به صورت آزاد پرداخت کنم.
وی افزود: چرا مسئولان تامین اجتماعی قبل از اجرای طرح فوق ابتدا زیرساخت‌های این طرح را آماده نکردند تا الان خیل عظیمی از مردم به مشکل نخورند؟ آیا در شرایط فعلی که مردم با انبوه مشکلات اقتصادی روبه‌رو هستند شایسته است که مسئولان تامین اجتماعی هم با این طرح ناپخته بر دایره مشکلاتشان بیفزایند؟
در همین رابطه خبرنگار ما با یکی از مسئولان یکی از نواحی تامین اجتماعی تماس گرفت که وی ضمن تایید بروز مشکلات برای بخشی از مردم به جهت اجرای حذف دفترچه گفت: البته بیمارستان‌ها و مراکز درمانی که ملکیت آنها برای تامین اجتماعی است مشکلی در این باره ندارند اما در سایر بیمارستان‌ها، داروخانه‌ها و درمانگاه‌ها که در ملکیت سازمان نیستند این مشکل وجود دارد.
این مسئول برای پیگیری بیشتر، شماره تماس مسئول روابط عمومی تامین اجتماعی مرکز را به خبرنگار ما داد که وی پاسخگو نبود.
گفتنی است پیش از این خبرگزاری تسنیم نوشته بود: گلایه بیمه‌شدگان از اجرای این طرح به جایی رسیده است که پیگیری آنها از طریق سامانه 1420 نیز به در بسته خورده است و کسی در این بخش نمی‌تواند گره‌ای از مشکلات باز کند اما بازهم مسئولان تأمین اجتماعی اذعان می‌کنند که مشکلی در فرایند طرح وجود ندارد.
مصطفی سالاری مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی نیز با ‌اشاره به اینکه تمامی اجزای نظام درمانی کشور براساس ماده 74 قانون برنامه ششم توسعه و بند ز تبصره 17 قانون بودجه سال جاری کشور مکلف به استقرار نسخه الکترونیک و حذف کامل دفترچه‌های کاغذی هستند، گفت: سازمان تأمین اجتماعی به منظور همکاری حداکثری با مراکز درمانی طرف قرارداد صدور دفترچه‌های جدید را متوقف کرده است اما دفترچه‌های موجود در دست مردم معتبر است و امکان استفاده از سرنسخه پزشکان نیز وجود دارد و سازمان تأمین اجتماعی تعهدات قانونی را درباره این نسخه‌ها قبول می‌کند.
سالاری با تأکید بر اجرای این برنامه، عنوان کرد: توقف صدور دفترچه‌های کاغذی تکلیف قانونی است که با همکاری خوب مراکز درمانی طرف قرارداد درحال انجام است. در کنار اجرای طرح توقف صدور دفترچه‌ها، هزینه درمان بیمه‌شدگان شهرهای فاقد بیمارستان تأمین اجتماعی در مراکز دولتی به طور کامل پرداخت می‌شود.