kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۴۱۱۸
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۵

اخبار ویژه



ارائه اطلاعات گمراه‌کننده درباره FATF
معاون حقوقی رئیس‌جمهور برخلاف واقعیت‌های موجود می‌گوید با حق تحفظ می‌توان عضو معاهدات مربوط به FATF شد.
خانم لعیا جنیدی در جمع خبرنگاران گفت: بنا بر دستور رئیس‌جمهور ما در هر دو معاهده CFT و پالرمو، در قالب ماده‌ای الحاقی تحفظی جدید قید می‌کنیم؛ کنوانسیون مشخصاً ارائه تحفظ را منع نکرده است.
وی ادامه داد: برای اقدامات بانکی و روابط مالی بین‌المللی تصویب این معاهدات بسیار لازم است. روابط بین‌المللی بانکی ما هستند که مبنای توفیق ما در فعالیت‌های تجاری و اقتصادی هستند و صادرات ما را تسهیل می‌کنند و عایدات ناشی از صادرات ما را می‌توانند افزایش دهند و برای جهش تولید ضرورت دارد بر همین اساس آقای رئیس جمهور درخواست کردند که این موضوع در دستور کار قرار بگیرد و ما برای ملاحظه مجمع تشخیص راهکار پیدا کنیم.
جنیدی اضافه کرد: در همین راستا ما تحفظی را مکتوب کردیم و گفتیم ما به هر معاهده‌ای که ملحق می‌شویم،‌ در آن ماده الحاق قید می‌کنیم که اقداماتی که ایران و اتباع ایران برای کاهش آثار تحریم‌های یکجانبه انجام می‌دهند، مربوط به امنیت ملی ایران، منافع اساسی مردم ایران و مصالح بنیادین ماست به همین دلیل با الحاق به این معاهدات هیچ تعهدی را نپذیرفتیم که ممنوعیت یا محدودیتی از نظر اتخاذ به این اقدامات برای کاهش آثار تحریم ایجاد کند و هیچ تعهدی را از این منظر نپذیرفتیم.
وی افزود: در رابطه با اینکه با این تحفظ عضویت ما را می‌پذیرند یا خیر، باید گفت که اکثر کشورهای دنیا به این معاهدات ملحق شدند و بسیاری از این کشورها تحفظ گذاشتند و تحفظ‌شان نیز محدود به این مواردی نیست که کنوانسیون مشخص کرده باشد یعنی کنوانسیون مشخصا ارائه تحفظ را منع نکرده است.
اظهارات معاون حقوقی رئیس‌جمهور از چند جهت مردود و مغلوط است. نخست اینکه مقامات FATF  بارها تصریح کرده‌اند شرط‌گذاری ایران و حق تحفظ را به نحوی که چهارچوب‌های مد نظر آنها را نقض کند، نمی‌پذیرند. ثانیاً آنها هرگز حتی در لفظ تعهد و تضمین نداده‌اند که در صورت همکاری و تمکین ایران، تحریم‌ها برداشته می‌شود. برعکس، اجرای 39 بند از 41 بند اکشن پلن مدنظر FATF که سال 95 به شکل مخفیانه و غیرقانونی، از سوی وزیر وقت اقتصاد پذیرفته و به اجرا گذاشته شد، نه تنها از تحریم‌ها نکاست، بلکه تحریم‌ها در این دوره افزایش داشته است. علت هم روشن است، تحریم‌ها سیاسی و حاصل غرض‌ورزی آمریکاست و آمریکا صرفاً نگاه ابزاری به FATF که خود آن را پایه گذاشته دارد. به همین دلیل، رازداری اطلاعات ایران در FATF هم حرف بی‌معنایی است.
رابعاً عضویت در FATF منوط به چراغ سبز اعضای این کارگروه است؛ یعنی اعضای بدنامی مثل آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی هستند که باید در این باره تصمیم بگیرند و حتی پذیرش تمام تعهدات FATF نیز، کمترین مسیری برای عضویت در FATF باز نمی‌کند. به همین دلیل هم باید از امثال خانم جنیدی پرسید اطلاعات و مشورت‌های خود را از طریق کدام محافل می‌گیرند که تا این حد، نادرست و خلاف واقع است.

سومین سفر جانشین حاج قاسم به عراق
رسانه‌های عراقی می‌گویند: سردار اسماعیل قاآنی فرمانده سپاه قدس ایران برای سومین بار از زمان انتصاب به این سمت، به عراق سفر کرده و به رایزنی با شخصیت‌های بلندپایه و سران احزاب و جریان‌های سیاسی پرداخت.
رسانه‌های عراقی نوشتند دیدار سردار قاآنی با مقامات عراق در پی حملات تقریبا روزمره به منافع آمریکا در عراق صورت می‌گیرد، این دیدار همچنین در شرایطی انجام می‌شود که تهران هم‌اکنون در حال مذاکرات هسته‌ای در وین است.
این سفر دو روزه، دوشنبه گذشته انجام شد و ضمن آن، سردار قاآنی با رهبران گروه‌های مسلح و شخصیت‌های سیاسی دیدار و گفت‌وگو داشت؛ این سفر احتمالا مربوط به جلسه گفت‌وگوی ایالات متحده با عراق است و مصوبه پارلمان عراق درباره لزوم خروج اشغالگران آمریکایی هم مرتبط می‌شود.
شمار دیگری از رسانه‌های عراقی با انتشار مطالب مشابه نوشتند؛ جلسه قاآنی و سران جناح‌های مسلح عراق حاوی یک پیام صریح و مشخص در این زمان بود.
برخی از این رسانه‌ها منبع خبر حضور سردار قاآنی در عراق را شبکه ماهواره‌ای العالم متعلق به صداوسیمای ایران اعلام کردند.
شفق‌نیوز رسانه نزدیک به حزب بارزانی نیز خبر سفر سردار قاآنی به عراق را بازتاب داد.
از نگاه رسانه‌های عراقی؛ حضور سردار قاآنی در عراق مشخصا حاوی دو پیام است: اولا ایران به‌دنبال خروج آمریکا از عراق است؛ دوم اینکه قاآنی به گروه‌های عراقی توصیه کرده در گفت‌وگوی راهبردی با آمریکا، از خواسته‌های خود برای اخراج اشغالگران عقب‌نشینی نکنند.

کارنامه دولت خیلی هم عالی + سند
عملکرد برخی دولتمردان با ادعاها و وعده‌های آنها زمین تا آسمان فاصله دارد اما آنها در رفتاری عجیب، عملکرد خود را از «خوب» بلکه «عالی» ارزیابی می‌کنند.
روزنامه وطن امروز در این باره نوشت: اعضاء و نزدیکان دولت در جریان غلو و بزرگ‌نمایی عملکرد روحانی حرف‌هایی می‌زنند که برق از سرآدم می‌پرد که چطور یک مسئول مملکتی ممکن است به خود اجازه دهد چنین توصیفی از وضعیت کشور و مردم داشته باشد. برای مثال اینکه می‌گویند اگر ما نبودیم در کشور قحطی می‌شد! یا اینکه ما نگذاشتیم صف طولانی کالا برای مردم ایجاد شود یا حتی اینکه ما سایه جنگ را از سر کشور برداشتیم. اینها همه حرف‌های عجیب و غریبی است که از یک سو با واقعیات جامعه همخوانی ندارد و از سوی دیگر با عملکرد دولت و نتیجه‌ای که اقدامات آنها داشته است. این موضوعات البته علاوه بر این مسئله است که در میان اظهارنظرهای همین افراد اعتراف‌های بزرگی هست (مانند اظهارنظر جهانگیری در مورد غافلگیر شدن در جریان خروج آمریکا از برجام) که اگر در کنار ادعاهای دیگرشان قرار گیرد تناقضات بزرگی آشکار شده و به اصطلاح دم خروس نمایان می‌شود.
وطن امروز با مرور برخی از این ادبیات عجیب، از قول روحانی، جهانگیری، عباس آخوندی، همتی، ربیعی، کلانتری، ابتکار و... نوشت:
- با تلاش‌های دولت اجازه ندادیم در کشور قحطی به وجود بیاید(!)
- سایه جنگ روی سر این مملکت بود. اگر روند سال 92 ادامه پیدا می‌کرد، الان قحطی تمام ایران را فرا گرفته بود(!)
- اگر مدیریت نمی‌کردیم، دلار بالای 50 هزار تومان و تورم، فراتر از 150 درصد پیش می‌رفت(!)
- اگر گروهی به جز ما سر کار بود، کل ایران در مقابل جنگ اقتصادی از دست می‌رفت(!)
- اگر روحانی نبود، مشخص نبود با وجود تحریم‌ها چه بر سر کشور می‌آمد (!)
- با وجود همه سختی‌ها، در کشور قحطی و صف طولانی کالا به وجود نیامد(!)
- در شرایط مخاطره‌آمیز موجود کسی بهتر از آقای روحانی نمی‌توانست عمل کند و شرایط می‌توانست خیلی بدتر از این باشد(!)
- اگر این دولت نبود، اوضاع صد برابر خراب‌تر از این می‌شد(!)
- عملکرد دولت باعث شد شاهد غارت فروشگاه‌ها نباشیم و عملکرد ما از حافظه مردم پاک نخواهد شد(!)
و...
اما با کوچک‌ترین راستی‌آزمایی‌ای می‌توان نتیجه عملکرد دولت را در این سال‌ها دید و آن را با ادعاهای موجود مطابقت داد.
برای مثال در همین جریان اعطای ارز 4200 تومانی که از دید قریب به اتفاق کارشناسان بزرگ‌ترین اشتباه دولت در اداره کشور بود، ارقام قابل توجهی که برخی تا 18 یا 20 میلیارد دلار هم ذکر می‌کنند دود شد و به هوا رفت و این مردم بودند که متضرر اصلی چنین وضعیتی شدند. برباد دادن چندین تن طلا و این حجم ارز برای مدیریت بازار که البته نتیجه‌بخش هم نبود اساساً مسئله‌ای نیست که به تحریم یا علت خارجی بستگی داشته باشد و دقیقاً به محاسبات درونی دولت برمی‌گردد.
دولت مدعی است که مردم صف‌های طولانی برای تأمین مایحتاج خود ندارند؛ چیزی که البته با اولین مراجعه به سطح شهر نقض می‌شود. صف مرغ، روغن و گوشت دولتی که قبلاً در بازار توزیع می‌شد و... مصادیقی از این مسئله هستند. نهایتاً اینکه اگر به همه اینها آمارهای بانک مرکزی و مرکز آمار را اضافه کنیم به سادگی می‌توانیم بفهمیم دولت روحانی در این 8 سال با کشور چه کرده است. میانگین رشد صفر درصدی، افزایش سرسام‌آور نقدینگی تا مرز سه هزار و 300 هزار میلیارد تومان، سقوط چندصد درصدی ارزش پول ملی، تورم بی‌سابقه و بیش از 50 درصدی، افزایش ضریب جینی و ده‌ها شاخص دیگر حکایت دقیق‌تری ارائه می‌کنند.