kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۴۱۰۱
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۳

کوتاه از انتخابات



دور جدید حملات مدعیان اصلاحات
به نظارت استصوابی

سرویس سیاسی-
به گزارش کیهان، مدعیان اصلاحات که در آستانه هر انتخابات سراسری در کشور، نوک پیکان حملات خود را به سمت نظارت استصوابی و شورای نگهبان نشانه می‌گیرند، این روزها هم به بهانه ضرورت مشارکت حداکثری مردم در پای صندوق‌های رأی، گستره هجمه‌های رسانه‌ای و تبلیغی خود را معطوف شورای نگهبان کرده‌اند.
چند روز پیش بود که محمد هاشمی، عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگویی بیان کرد: در جریان اصلاح‌طلب بیش از اینکه مسئله «چه کسی کاندیدا شود» مطرح باشد، مسئله «چه کسی احراز صلاحیت می‌شود» مطرح است
همچنین محمد سلامتی، عضو سازمان منحله مجاهدین در گفت‌وگویی اظهار داشت: باید ببینیم که ظرف سال‌های اخیر به مردم این اجازه داده شده که با فراغ بال و آزادی کامل نمایندگان خود را انتخاب کنند؟ به نظرم این گونه نبوده است و نظارت استصوابی مشکل بسیار زیادی در راه انتخاب مردم ایجاد کرده است.
بر همین اساس بود که روزنامه زنجیره‌ای شرق هم در گزارشی نوشت: نظارت استصوابی، محدودیت‌ها را بر سر راه مشارکت و انتخابات قرار داده است.
در این مطلب آمده است: وجود این همه ایرادات حقوقی در بیان شرایط و ویژگی‌های داوطلبان (چه در قانون اساسی و قانون عادی) و نیز مبهم، کلی و وسیع بودن دایره اعمال نظارت استصوابی شورای نگهبان دارای یک اثر مستقیم است و آن، حذف شدن عده زیادی از نخبگان و شایستگان از دور رقابت و بالطبع کاهش مشارکت مردم در پای صندوق‌های رای است.
محمدعلی نمازی، فعال سیاسی اصلاح‌طلبان و عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی نیز روز گذشته در گفت‌وگویی با تاکید بر اینکه عملکرد شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها خیلی‌ها را نگران کرده است، بیان کرد: فقها‌ی شورای نگهبان و حقوق‌دانان باید بدانند که نظر و خواست مقام رهبری و سفارششان چیست؛ اگر قبول دارند سفارش و تاکید ایشان بر مشارکت حداکثری است باید این زمینه را فراهم سازند ولی اگر فراهم نکردند برداشت‌های متفاوتی از این قضیه می‌شود به طور مثال حداقلش این است که گفته می‌شود اینها توجهی به نظر مقام رهبری ندارند وگرنه ایشان سفارش و تاکید کردند.
عضو حزب کارگزاران: عذرخواهی مسئولان از ملت باعث افزایش مشارکت می‌شود
وی اظهار داشت: مهم‌ترین عامل برای حضور در پای صندوق‌های رأی مخصوصا در این شرایط که نارضایتی در مسائل معیشتی، اقتصادی و ‌اشتغال وجود دارد و مردم را بسیار رنج داده است مطرح کردن این گفتمان است که مقامات کشور سعی کنند اولا از مردم بابت کارهایی که باید صورت می‌گرفته و نشده است، از خراب کاری‌هایی که شده و نواقصی که وجود دارد عذر خواهی کنند، ثانیاً اینکه لیست متنوع مورد نظر مردم بیرون بیاید.
نمازی گفت: امید دارم مسئولین هر کدام با توجه به تناسب اختیار، مسئولیت و نقشی که در اداره کشور دارند باتوجه به اینکه مقام معظم رهبری بارها تاکید کردند، از مردم دلجویی کنند و دست به معرفی کاندیداهای مورد نظر مردم بدهند و اگر این کار را نکنند لطمه به مشروعیت، مقبولیت و مناسبات و روابط بین نهادها می‌زنند.
اگر شورای نگهبان همه مسائل را برای ملت باز کند
 علیه اصلاح‌طلبان شورش می‌شود!

پیرو همین اظهارات کذایی و تبلیغی است که اسدالله بادامچیان، دبیرکل حزب موتلفه اسلامی در گفت‌وگویی وقتی که صحبت از شورای نگهبان می‌شود تمام قد از عملکرد شورای نگهبان دفاع می‌کند و خطاب به اصلاح‌طلبان هم می‌گوید«باید قدردان شورای نگهبان باشید.»
وی دیروز در مصاحبه با سایت خبرانلاین گفت: ما همواره شاهد حضور هر تیپ کاندیدایی بودیم، بعضی از دوستان اصلاح‌طلب می‌گویند که شورای نگهبان همه ما را رها کند و بگذارد بیاییم. این در حالی است که آنها بارها به مجلس آمدند و توسط شورای نگهبان تایید شده‌اند، در انتخابات ریاست‌جمهوری توسط شورای نگهبان تایید شده‌اند و به مجلس و جاهای دیگر رفته‌اند اما در مجلس و بخش‌های دیگر متاسفانه کارهایی کردند که شورای نگهبان نمی‌تواند آنها را قانونا تایید و احراز صلاحیت کند. به هر حال شورای نگهبان نمی‌آید این مسائل را برای ملت باز کند اگر باز کند شورش عمومی علیه اینها می‌شود.
تاکنون چه کسانی رسماً در انتخابات ۱۴۰۰
 اعلام نامزدی کردند؟

با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در روز ۲۸ خرداد، به تدریج افرادی مختلفی رسما اعلام کرده‌اند که قصد حضور در این انتخابات را دارند. هر چند چهره‌های اصلی که انتظار حضورشان در انتخابات می‌رود، فعلا سکوت کرده‌اند.
به گزارش ایسنا، حسین دهقان، وزیر دفاع دولت یازدهم/ عزت الله ضرغامی، رئیس‌سابق صداوسیما / علی مطهری، نماینده ادوار مجلس/ محسن رهامی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده ادوار مجلس/ محمد غرضی، وزیر پست و تلگراف و نفت و نماینده ادوار مجلس/ محمد عباسی، وزیر دولت نهم و دهم/ سعید محمد، رئیس‌قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا و سیدعباس نبوی، مدیر مؤسسه تمدن و توسعه اسلامی از جمله فعالان سیاسی و نمایندگان سابق مجلس شورای اسلامی هستند که برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری رسما اعلام آمادگی کرده‌اند.
شرط علی لاریجانی برای کاندیداتوری
در انتخابات
۱۴۰۰
یک فعال سیاسی اصولگرا مدعی شد علی لاریجانی نامزدی‌اش در انتخابات پیش رو را به عدم حضور آیت‌الله رئیسی وابسته کرده است.
 سیدحسین نقوی حسینی، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی و عضو جمعیت ایثارگران درباره کاندیداتوری علی لاریجانی گفت: «یک نقل قولی از آقای لاریجانی شنیدم که ایشان جایی مطرح کرده و گفته «اگر آیت‌الله رئیسی بیاید دیگر نیازی به کاندیداتوری من نیست.» با این اوصاف اگر آیت‌الله رئیسی نامزد شود به نظرم تکلیف انتخابات ریاست‌جمهوری روشن است.»
قاضی‌زاده هاشمی: کاندیدای
انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شوم

نایب‌رئیس‌مجلس یازدهم که روز دوشنبه برای انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام آمادگی کرده بود امروز چهارشنبه در حاشیه صحن علنی مجلس به خبرنگاران گفت:    ریاست‌جمهوری فقط اداره داخلی یک کشور نیست و فرد ثبت‌نام‌کننده باید اداره محیط داخلی و بیرونی کشور، سیاست داخلی و خارجی، امنیت، اقتصاد، فرهنگ و مسائل اجتماعی را بشناسد.
قاضی زاده هاشمی درباره اینکه درصورت ثبت‌نام آیت‌الله رئیسی برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ آیا از ادامه راه انصراف خواهد داد یا خیر؟ گفت: در این باره جوابی ندارم بدهم. زیرا انسان بر اساس اگرها تصمیم‌گیری نمی‌کند.
برنامه‌های قاضی‌زاده برای دوره ۴ ساله ریاست‌جمهوری
«دولت مردم»، «دولت اعتماد» و «نظام شایستگی»

وی در پاسخ به اینکه در صورت ثبت‌نام و تایید صلاحیت وی توسط شورای نگهبان، چه برنامه‌ای برای دوره ۴ ساله ریاست‌جمهوری دارید، گفت: برنامه‌هایی تبیین شده زیاد است که در این مجال نمی‌گنجد. ولی مواضعی داریم به نام فصل پروانگی، برنامه راهبردی ۲۰ ساله به نام دولت مردم و برنامه چهار ساله دیگری به نام دولت اعتماد و برنامه نظام شایستگی در نظر گرفته شده که روش انتخاب مدیران است که هر کدام موارد از این برنامه‌ها بحث‌های لازم خود را می‌طلبد.
علی مطهری: به احتمال بالای ۵۰ درصد
تأیید صلاحیت می‌شوم

نماینده سابق مجلس و کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ هم در شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس حرف‌های جنجالی را مطرح کرد که در شبکه‌های اجتماعی دستمایه طنز و تمسخر قرار گرفت.
نماینده سابق مجلس که در انتخابات اخیر (اسفند 98) رد صلاحیت شد، با بیان اینکه به احتمال بالای ۵۰ درصد تأیید صلاحیت می‌شوم، گفت: نامزد پوششی لاریجانی نیستم.
مطهری با بیان اینکه بهتر است یک فرد معتدل رئیس‌جمهوری شود، گفت: ما باید با آمریکا و اروپا و کشورهای عربی ارتباط برقرار کنیم.