kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۴۰۹۹
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۲
حریرچی: نمی‌توانم اسامی را بیان کنم!

چه کسانی در ستاد کرونا افسار ویروس وحشی را رها کردند؟!




سرویس اجتماعی-
در حالی که انتقاد‌های زیادی درخصوص تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا در ایام نوروز به ویژه آزاد گذاشتن مسافرت‌ها مطرح است، معاون کل وزارت بهداشت گفت: برخی در ستاد کرونا مانع شدند تا از فرصت طلایی عید برای خاموش کردن شعله‌‌های کرونا استفاده کنیم.
با اوج گیری و جولان شدید کرونا در روزهای اخیر و پس از تعطیلات نوروز، انتقادات زیادی از تصمیات ستاد ملی کرونا به ویژه آزاد گذاشتن سفرهای نوروزی مطرح شده است.
سال گذشته تعطیلات سراسری نوروز و همچنین ممنوعیت سفرهای نوروزی باعث کاهش چشمگیر مبتلایان و تلفات کرونا شد اما علیرغم وجود این تجربه، امسال و در زمان اوج گیری کرونای انگلیسی با وجود هشدارها و درخواست‌های مکرر کارشناسان، وزارت بهداشت و رسانه‌ها برای ممنوعیت سفر، در اقدامی عجیب با چراغ سبز ستاد ملی کرونا سفرهای نوروزی با گستردگی و بدون ممانعت انجام شد.
رونق سفرهای نوروزی در کنار بازارگردی قبل از عید و تجمعات و دید و بازدیدهای نوروزی باعث شده این روزها شاهد اوج گیری مجدد تعداد مبتلایان روزانه به کرونا و فوتی‌ها باشیم. در شرایطی که در روزهای پایانی سال قبل تعداد فوتی‌های روزانه زیر 100 نفر و تعداد مبتلایان روزانه 6 تا 7 هزار بود اکنون تعداد فوتی‌ها به حدود 200 نفر و تعداد مبتلایان به حدود 21 هزار نفر رسیده است. از سوی دیگر در آخرین اعلام ستاد ملی کرونا در 25 اسفندماه گذشته تعداد شهرهای قرمز کرونایی در کشور 9 شهر و تعداد شهرهای نارنجی 31 مورد بود اما اکنون تمام مراکز استان‌ها و در مجموع 257 شهرستان در وضعیت قرمز و 129 شهرستان در وضعیت نارنجی قرار دارند و به عبارتی 85 درصد شهرهای کشور قرمز و نارنجی هستند.
سخنگوی وزارت بهداشت دیروز گفت: از 17 تا ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۰ هزار و ۹۵۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۳۱۹ نفر از آنها بستری شدند. در طول این مدت، ۱۹۳ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند.
جولان کرونا در بیمارستان‌ها تا 2ماه آینده
در همین زمینه رئیس ‌بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری دیروز با بیان اینکه قرمز شدن تهران مسئله غیرقابل پیش‌بینی نبود، گفت: متاسفانه در شلوغی‌های بازار در آخر سال، مهمانی‌ها و دورهمی‌ها و برگزاری مراسم‌های مختلف انتقال بیماری صورت گرفت.
دکتر پیام طبرسی با اشاره به پیامدهای منفی عدم جلوگیری از مسافرت‌های نوروزی و عدم اعمال محدودیت‌ها در شیوع بیماری، یادآور شد: اگر در دو هفته تعطیلات نوروز محدودیت ایجاد می‌شد مطمئنا وضعیت ما بهتر از شرایط کنونی بود.
این متخصص عفونی با بیان اینکه حداقل تا دو ماه آینده
آی سی یوها و بیمارستان‌ها پرخواهد بود و متأسفانه مرگ و میرها افزایش خواهد یافت، پیش‌بینی کرد که شاهد افزایش میزان
مرگ و میرها خواهیم بود.
برخی در ستاد ملی کرونا
مانع خاموش کردن شعله‌های کرونا شدند!
دیروز اما معاون کل وزارت بهداشت در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به اینکه خواسته ما ممنوعیت مسافرت بود گفت: تاکید وزارت بهداشت این بود که از فرصت طلایی نوروز برای کاهش آمار کرونا استفاده کنیم و مانند سال گذشته که همه جا تعطیل بود امسال نیز همانگونه شود و جلوی مسافرت‌ها گرفته شود و با طرح شهید سلیمانی شعله‌های کرونا را خاموش کنیم.
ایرج حریرچی تاکید کرد: برخی در ستاد ملی کرونا مانع شدند تا از فرصت طلایی عید برای خاموش کردن شعله‌های کرونا استفاده کنیم.
حریرچی در پاسخ به این سؤال که چه کسانی با تعطیلی سفرها در نوروز ۱۴۰۰ مخالفت کردند، گفت: نمی‌توانم اسامی این افراد را بگویم.
وی با اشاره به اینکه تعداد شهرهای قرمز نسبت به دو سه روز گذشته سه برابر شده است، افزود: شیب ابتلا به کرونا در کشور موشکی شده است و پیش‌بینی می‌کنیم موج چهارم بدتر از موج‌های قبلی باشد. معاون کل وزارت بهداشت گفت: با توجه به اینکه 10 تا 15 درصد موارد بستری فوت می‌کنند پیش‌بینی کانال 300 نفر برای فوتی‌های وجود دارد.
حریرچی اظهار داشت: اکنون به هیچ مقام مسئولی واکسن کرونا تزریق نشده است، حتی ما که با گروه‌های درمانی ارتباط داریم واکسن تزریق نکرده و از سهم خود استفاده نکرده‌ایم.
وی افزود: موقعی که واکسن آنفلوآنزا وارد داروخانه‌ها شد به رهبر انقلاب برای تزریق واکسن پیشنهاد شد، ایشان فرمودند مگر همه زدند که پاسخ داده شد خیر‌، ایشان نیز فرمودند من هم نمی‌زنم.الان هم که از ایشان سؤال شد آیا واکسن کرونا می‌زنید؟ ایشان تاکید کردند؛ منتظر واکسن داخلی هستم.
رئیس‌جمهور به عنوان رئیس‌ستاد کرونا شفاف ‌سازی کند
اظهارات معاون کل وزارت بهداشت مبنی بر اینکه «برخی در ستاد ملی کرونا مانع شدند تا از فرصت طلایی عید برای خاموش کردن شعله‌های کرونا استفاده کنیم» و انتقادات مطرح شده در روزهای اخیر از تصمیمات نوروزی ستاد کرونا می‌طلبد تا اکنون رئیس‌جمهور کشورمان به عنوان رئیس‌ستاد ملی مقابله با کرونا برای مردم شفاف ‌سازی کنند که چه کسانی در این ستاد با درخواست کارشناسی و منطقی و هشدارهای مطرح شده درخصوص لزوم ممنوعیت سفرهای نوروزی مخالفت و مانع اتخاذ یک تصمیم مناسب شدند؟
چرا باید ستاد کرونا با اصرار بر یک تصمیم اشتباه و بی‌توجهی به نظرات کارشناسی زمینه‌ساز افزایش روند بیماری که با تلاش کادر درمان در حال کنترل قابل قبول نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر قرار داشت شوند تا امروز شاهد جان باختن روزانه قریب 200 هموطن و داغدار شدن خانواده‌‌های زیادی باشیم؟
بی توجهی به یک نکته ظریف
رهبر معظم انقلاب 15 اسفندماه گذشته در جریان درختکاری درخصوص مدیریت کرونا به نکاتی اشاره فرمودند که می‌توان از آن به زمینه‌سازی از سوی ایشان برای دعوت مردم به تبعیت از تصمیمات ستاد کرونا که یکی از آنها تصمیم به ممنوعیت سفر پیش‌بینی می‌شد نام برد. رهبر انقلاب فرمودند: «سال گذشته مسئولین راجع به کرونا -که مثل امروزی در اوایل کرونا بود- هشدار دادند و گفتند، بنده هم یک کلمه‌ای در همین روز محیط ‌زیست خطاب به مردم عزیزمان عرض کردم که خوشبختانه حرف دلسوزان اثر کرد و مردم در ایّام عید کاملاً ملاحظه کردند و بلای بزرگی را که در آن ایّام می‌توانست متوجّه کشور بشود از سر دور کردند. امسال من احساس می‌کنم که خطر از سال گذشته بیشتر است؛ امسال خطر را بهتر می‌شناسیم، بیشتر می‌شناسیم و می‌دانیم که متأسفانه خطر در کشور فراگیر شده؛ سال گذشته به این‌اندازه نبود؛ بنابراین امسال هم بایستی همه رعایت کنند. هر چه ستاد ملّی کرونا گفت [باید رعایت شود]؛ اگر سفر را ممنوع کردند، [مردم] سفر نروند؛ هر چه را لازم دانستند انجام بدهند. بنده که مثل سال گذشته قطعاً سفر نخواهم رفت؛ و هر چه ستاد ملّی در این زمینه بگوید [رعایت می‌کنم].»
وقتی رهبر انقلاب می‌فرمایند شرایط امسال نسبت به سال قبل بدتر است و اگر ستاد کرونا سفر را ممنوع کردند لازم است همه رعایت کنند و من نیز به مسافرت نمی‌روم یعنی اینکه ممنوعیت سفرهای نوروزی با توجه به هشدارهای مکرر مسئولان و کارشناسان و وزارت بهداشت قابل پیش‌بینی‌ترین تصمیم ستاد کرونا خواهد بود و عمل به آن برای همه لازم است.
حال باید جناب رئیس‌جمهور به عنوان رئیس‌ستاد کرونا، ستادی که محوریت آن با دولت است پاسخ دهند که تصمیم عجیب ستاد برای آزاد گذاشتن مسافرت‌ها بر اساس کدام کار کارشناسی و با چه توجیه و اعتبار منطقی گرفته شد؟
قبل از نوروز زمزمه‌هایی از سوی مسئولان گردشگری کشور مبنی بر لزوم انجام مسافرت‌ها برای جلوگیری از ضرر و زیان فعالان این صنعت در کشور و درخواست از ستاد برای همراهی در این زمینه به گوش می‌رسید حال اگر هدف از آزاد بودن سفرها جبران ضرر و زیان صنعت گردشگری و رونق به این صنعت بود، حال که با جهش دوباره کرونا و ایجاد محدودیت‌های و تعطیلی اجباری بسیاری از اصناف و مشاغل این ضرر و زیان شامل بخش‌های زیادی از جامعه می‌شود!
اجازه به اعزام تورهای مسافرتی در نوروز به کشورهای امارات و ترکیه‌ای که خود با بدترین شرایط کرونایی دست به‌گریبان است در کنار تعطیلی مسافرت به عتبات عالیت از دیگر تصمیمات متناقض ستاد کرونا بود. جالب اینکه پس از پایان تعطیلات و درخواست وزیر بهداشت برای بستن یک هفته‌ای مرزها با ترکیه پس از چند روز بالاخره با لغو تورها به ترکیه موافقت شد و البته دیروز هم خبر آمد که رئیس‌جمهور مخالف لغو پروازها با ترکیه علیرغم قرمز بودن وضعیت اکثر بخش‌های آن کشور هستند.
پیش‌بینی موج چهارم کرونا به جای پیشگیری!
شیوه مدیریت قابل انتقاد ستاد کرونا با محوریت دولت را می‌توان در اظهارات روز سه‌شنبه سخنگوی دولت به وضوح مشاهده کرد. ربیعی در بخشی از نشست خبری خود درخصوص سفرهای نوروزی با وجود پیش‌بینی موج چهارم کرونا گفت: «موج چهارم کرونا یک مسئله مهم در همه کشورها است و الگوی موج چهارم در اکثر کشورهای جهان به صورت مشابه عمل کرده است. بنابراین موج چهارم به صورت فراگیر در بسیاری از کشورها رخ داده است. باتوجه به طرح هوشمند پویا و مصوبه ستاد ملی کرونا هر زمان مناطقی قرمز و یا نارنجی شوند اقدامات لازم از پیش تعیین شده به سرعت عملیاتی خواهد شد. بنابراین آمادگی لازم وجود داشته و برنامه‌ریزی لازم صورت گرفته است.»
سؤال اینجاست که چون موج کرونا در کشورهای دیگر نیز وجود دارد ما نیز مجبور بوده ایم خود را به سطح آنها برسانیم یا می‌شد با‌اندکی تدبیر و توجه به نظرات کارشناسی از جمله هشدارهای مسئولان سلامت در خود دولت از شرایط فعلی پیشگیری کرد؟ آیا نمی‌شد با قدری تدبیر از جلوی رشد تلفات یا خسارت‌های تعطیلی اجباری بسیاری از مشاغل و واحدهای صنفی و تحمیل هزینه‌های‌ هنگفت انسانی و اقتصادی را
گرفت؟
لزوم ورود مجلس و سازمان‌های نظارتی
به تصمیمات ستاد کرونا
حال که تصمیمات ستاد کرونا در کنار برخی بی‌توجهی‌ها از سوی عده‌ای از مردم باعث افزایش روند بیماری و ابتلا و تلفات کرونا شده است، انتظار از مجلس و دستگاه‌های نظارتی این است که به مسئله ورود پیدا کنند تا مشخص شود چه کسانی با بی‌توجهی به هشدارها و نظرات کارشناسی با تصمیمات اشتباه خود زمینه مشکلات این روزها و داغدار شدن خانواده‌های زیادی را فراهم نموده‌اند؟
وزیر بهداشت: برخی می‌خواهند مرگ‌ مردم را
ابزار سیاسی و جبران ورشکستگی ‌خود کنند
وزیر بهداشت دیروز در نامه‌ای خطاب به رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی نوشت:« اینجانب با شناختی که از قدرت سرایت، بیماریزایی و مرگ و میر ویروس جدید داشتم با مکاتبات عدیده از بخش‌های مختلف درخواست کردم تا موضوع را جدی بگیرند و بتوانیم در حد امکان ویروس را در استان خوزستان زمین‌گیر کنیم تقاضا کردم راه‌ها را از مناطق آلوده به دیگر نقاط از زمین و هوا و دریا سد کنیم و نگذاریم منابع آلوده به یکی از سهمگین‌ترین عوامل بیماری زا جابجا شوند. »
در بخش دیگری از این نامه آمده است:«آنها که کرونا و مرگ مردم این سرزمین را ابزار سیاسی می‌کنند تا بتوانند ورشکستگی گذشته را شاید جبران و در ماههای پیش رو آب رفته به جوی را بازگردانند و برای فروپاشی نظام سلامت و تسلیم در مقابل بیماری شعار ترغیب به استعفای این تیم را سر می‌دهند نیز بدانند که این گروه پایدارتر از آن است که فکر می‌کنند و ایستاده‌اند تا پایان این راه، تا متقاعد کردن دیگران به همراهی، تا عرضه زودرس واکسن ایرانی، تا مهار کامل بیماری در این سرزمین سرافراز، تا آشفته کردن خواب همه کسانی که منتظرند درماندگی این کشور را به‌جای سربلندی نظاره کنند.»