kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۴۰۷۷
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۱
همزمان با مذاکرات بغداد و واشنگتن

حشدالشعبی: خروج آمریکا اگر در مذاکرات درج نشود مقاومت به سلاح متوسل می‌شود

گروه‌های مقاومت وابسته به «حشدالشعبی» در واکنش به گفت‌و‌گوی راهبردی جاری بغداد – واشنگتن، اعلام کردند که اگر در این مذاکرات، در‌باره خروج نظامیان آمریکایی از عراق صحبت نشود، مقاومت علیه اشغالگران به سلاح متوسل خواهد شد.




هیئت هماهنگ‌کننده گروه‌های مقاومت عراق شامگاه سه‌شنبه درباره گفت‌و‌گوی راهبردی عصر دیروز بغداد – واشنگتن، بیانیه‌ای را صادر کرد. طبق اعلام وزارت خارجه آمریکا، دور جدید گفت‌و‌گوهای راهبردی میان واشنگتن و بغداد، دیروز حول پنج موضوع امنیت، مبارزه با تروریسم، اقتصاد و انرژی، مسائل سیاسی و همکاری‌های آموزشی- فرهنگی آغاز شد. در ارتباط با مدت زمان تداوم این گفت‌و‌گو، خبری نرسیده است. طی یک سال اخیر، سه دور گفت‌و‌گو میان عراق و آمریکا برگزار شده بود.
به گزارش فارس، در این بیانیه گروه‌های مقاومت، که یک روز پیش از گفت‌و‌گوی دیروز منتشر شده، آمده است:‌ «ما در برابر دور یا دورهایی از مذاکرات و گفت‌و‌گو قرار داریم که [قرار است] دولت عراق با دولت اشغالگر آمریکا تحت عنوان «گفت‌و‌گوی راهبردی» وارد آن شود، آن هم افزون بر توافق‌ها و ائتلاف با برخی از کشورهای همسایه، که اقتصاد آنها فروپاشیده است. با توجه به دریافت اطلاعاتی موثق، بیانیه‌ گفت‌و‌گوی فردا، بیانیه‌ای غیرمنسجم و بدون نظارت بر نتایج خواهد بود و در آن هیچ اشاره‌ای به اجرای مصوبه پارلمان درباره بیرون راندن نیروهای آمریکایی اشغال‌کننده خاک عراق نشده است و این مسئله، بالاترین خطر علیه کشور، آینده و حاکمیت [عراق] خواهد بود».
در ادامه بیانیه مذکور آمده است: «نکته شک‌برانگیز آن است که این گفت‌و‌گو، مبتنی بر یک نقشه راه مشخص نیست و علی‌رغم آنکه بیش از یک سال از آغاز آن گذشته، به نتایج مشخص و روشنی نرسیده است».
گروه‌های مقاومت در ادامه، موضع خود را در قبال این گفت‌و‌گو طی هشت بند بیان کردند.
انتخاب شخصیت‌های باصلاحیت، بی‌طرف و میهن‌پرست برای انجام گفت‌و‌گو، عدم حضور افرادی با تابعیت آمریکایی و انگلیسی در گفت‌و‌گو به نمایندگی از عراق، و ترسیم یک نقشه راه مناسب و درج اخراج تمام نیروهای آمریکایی از خاک عراق در این نقشه راه، از جمله موارد مهم مندرج در بندهای این بیانیه است
در بند آخر بیانیه آمده است: گروه‌های مقاومت خود را ملزم می‌دانند که در صورت عدم درج آشکار و صریح زمان خروج کامل نیروهای اشغالگر- چه نیروهای زمینی چه هوایی- با تمام قدرت و صلابت [به دشمن] پاسخ دهند و حملات بزرگ و دقیقی [علیه دشمن] راه بیندازند و در این شرایط، مقاومت از هیچ طرفی درخواست انتظار برای نتیجه گفت‌و‌گو و مباحثات سیاسی را نخواهد پذیرفت... [در این صورت] راه‌حل پایانی و تنها راه‌حل، سلاح مقامت با استمداد از خداوند خواهد بود و این دور نیست.
دیروز همچنین، دیپلمات‌های عراقی به روزنامه لبنانی «الاخبار» گفتند، در دور جدید گفت‌و‌گوهای راهبردی میان بغداد و واشنگتن، علی‌رغم هشدار گروه‌های مقاومت عراق، خروج نیروهای بیگانه از خاک این کشور مطرح نخواهد شد.
حمله به 3 کاروان آمریکایی
منابع عراقی گزارش دادند که سه کاروان حامل تجهیزات لجستیکی برای نظامیان آمریکایی در شهرهای «حله» و «جبله» و منطقه «النیل» استان بابل عراق هدف حمله قرار گرفته‌اند. به گزارش خبرگزاری فارس، مسئولیت هر سه حمله مذکور را گروه «قاصم الجبارین» به عهده گرفت.
آمریکا برای در امان ماندن از حملات مشابه، که طی ماه‌های اخیر هم به طور مکرر رخ داده است، از شرکت‌های بومی عراقی استفاده می‌کند. با این حال، حملات همچنان ادامه دارد. پارلمان عراق 15 دی سال ۹۸‌، در پی اقدام جنایتکارانه آمریکا در ترور سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروهای قدس سپاه پاسداران، و ابومهدی المهندس نائب رئیس‌ سابق سازمان حشد‌الشعبی، طرح اخراج نیروهای بیگانه از خاک عراق را تصویب کرده است.
واکنش عامری
«هادی عامری»، رئیس ‌ائتلاف «فتح»، با انتشار بیانیه‌ای، از هیئت عراقی مذاکره‌کننده با آمریکا خواست، با تحقق بخشیدن به حق حاکمیت ملی، به حضور بیگانگان در عراق پایان دهند. او اعلام کرد: «با آغاز دور سوم مذاکرات عراق و آمریکا، از تیم شجاع و غیور مذاکره‌کننده عراقی، انتظار داریم به طور کامل به حق حاکمیت ملی تحقق بخشند و با تعیین جدول زمان‌بندی روشن و مشخص و کوتاه‌مدت، برای خروج نیرو‌های مسلح خارجی و سیطره مجدد نیرو‌های امنیتی بر پایگاه‌های هوایی عراق در عین الاسد و حریر، به حضور بیگانگان به طور کامل پایان دهند.»