kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۴۰۷۳
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۰

ثروت 5 تریلیون دلاری کرونا برای ثروتمندان 5 کشور دنیا

علی‌رغم شیوع کرونا و گسترش فقر در میان مردم جهان، سال جاری رکورد تازه‌ای برای ثروتمندترین‌های جهان ثبت شد، به طوری‌ که 5 تریلیون دلار بر ثروت آنها افزوده شد و شمار میلیاردرهای جهان‌، که اکثر آنان در پنج کشور جهان قرار دارند، به رقم بی‌سابقه‌ای رسید.



علی‌رغم شیوع کرونا و رکود رشد اقتصاد منفی و کاهش درآمد سرانه اغلب قریب به اتفاق مردم جهان، امسال، سال ثبت رکورد برای ثروتمندترین‌های جهان بود، به طوری‌ که پنج تریلیون دلار افزایش ثروت را برای آنها به ارمغان آورد و تعداد بی‌سابقه‌ای بر میلیاردرهای جهان افزوده شد. در واقع، در سیستم سرمایه‌داری حاکم بر جهان در شرایطی که در بحران اقتصادی فقرا فقیرتر شدند و طبقه متوسط در اغلب کشورهای جهان تحت فشار شدید اقتصادی قرار گرفت، ثروت ثروتمندان با شتاب عجیبی افزایش یافت. آمریکا با 724، چین با 698، هند با 140، آلمان با 136 و روسیه با 117 ثروتمند، بیشترین سهم را از کیک ثروت دارند.
تعداد میلیاردرهای فهرست سالانه فوربس به رقم بی‌سابقه 2755 نفر رسیده، که 660 نفر از سال پیش بیشتر است. ثروت این افراد به 131 تریلیون دلار می‌رسد که هشت تریلیون دلار از سال 2020 بیشتر شده است. 493 تازه وارد به فهرست میلیاردرهای فوربس اضافه شده‌اند. یعنی، تقریبا هر 17 ساعت یک میلیاردر، که 210 نفر از چین و 98 نفر از آمریکا هستند.می توان ثروتمندترین تازه‌وارد فهرست فوربس را «مریم ادلسون»، پزشک اسرائیلی، همسر «شلدون ادلسون»، امپراتور کازینوها در جهان دانست، که پس از مرگ همسرش، ثروت او را به ارث برد. شلدون ادلسون، یهودی‌تبار بود و تا پایان عمر، ده‌ها میلیون دلار به سازمان‌های عمدتاً یهودی در سراسر جهان، کمک مالی کرده است. به گزارش فارس، همچنین گفته می‌شود، ترامپ تحت تأثیر ادلسون، از برجام خارج شده و انتقال پایتخت اسرائیل از تل‌آویو به
بیت ‌المقدس نیز به خواست او انجام شده‌ است.
«جف بزوس»، مدیرعامل شرکت آمازون، ثروتمندترین فرد جهان با ثروت 177 میلیارد دلاری، طی جهار سال اخیر، نخستین فرد ثروتمند جهان بوده است. ثروت او به علت افزایش ارزش سهم آمازون نسبت به سال گذشته 64 میلیارد دلار افزایش یافته است. وی با پیشی گرفتن از «بیل گیتس»، از سال 2017 میلادی، تبدیل به ثروتمندترین مرد جهان شده است.
گفتنی است، شیوع سرسام آور کرونا در جهان، اکثریتی را دچار مشکل، اما اقلیتی را ثروتمند یا ثروتمندتر کرده است. این بیماری اگر آن طور که برخی می‌گویند، بیماری دست‌ساز بشر است، با این ثروت آفرینی خود برای یک اقلیت‌، شاید کارکرد خود را انجام داده است.