kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۴۰۷۲
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۰
احتمال بروز شکاف در داعش با انتشار این خبر

ایندیپندنت از همکاری کامل رهبر داعش با آمریکا خبر داد

یک روزنامه انگلیسی فاش کرد، رهبر فعلی داعش زمانی که در زندان آمریکایی‌ها به سر می‌برد، به دیگر سرکرده‌های این گروه تروریستی خیانت کرد و هر نوع اطلاعاتی که بازجوهای آمریکایی از او در‌باره داعش و رهبرانش می‌خواستند، در اختیار آنها قرار می‌داد.




«ایندیپندنت» فاش کرد، «محمد سعید عبدالرحمان المولی»، معروف به «ابو ابراهیم القرشی»، زمانی که در زندان آمریکایی به سر می‌برد، همه جور اطلاعات در بارۀ هم قطاران خود و داعش را در اختیار بازجوهای آمریکایی قرار ‌داد و حتی نیروهای غربی را قادر ساخت علیه افراد دارای «ارزش بالا» دست به عملیات بزنند و آنها را بکشند و یا دستگیر کنند.
به گزارش ایسنا، ایندیپندنت افزود، همکاری سرکرده جدید داعش با بازجوهای آمریکایی به قدری گسترده بوده است که دیگر زندانیان لقب «خلیفه قناری» را به او داده بودند. منظور از قناری، کسی است که به دیگران اطلاعات می‌دهد.
ایندیپندنت افزود، المولی سال 2008 در زندان آمریکایی موسوم به «کمپ بوکا» در جنوب عراق به سر می‌برد.
«ابو جاسم ابو قسوره»، که در آن زمان معاون رهبر هسته اولیه داعش در عراق بوده است، جزو آنهایی بود که المولی اطلاعات مربوط به وی را در اختیار آمریکایی‌ها قرار ‌داده بود. ابوقسوره یک شبه نظامی سوئدی-مراکشی بود و در اسکاندیناوی به جذب نیروهای داوطلب برای جنگ در عراق می‌پرداخت. او بعدا طی درگیری با آمریکایی‌ها در شهر موصل کشته شد.
مرگ ابوقسوره، به المولی کمک کرد به اوج سلسله مراتب داعش برسد و جانشین « ابوبکر بغدادی»،‌رهبر سابق گروه تروریستی داعش، بشود.
المولی که ۴۴ سال سن دارد و متاهل و صاحب یک پسر است. او ۱۸ ماه را به عنوان سرباز وظیفه، در ارتش «صدام» دیکتاتور سابق عراق خدمت کرده است. المولی سپس، به اتهام شرکت در فعالیت‌های تروریستی، در زمان حضور اشغالگران آمریکایی و انگلیسی بازداشت شد. المولی سال ۲۰۰۹ به پاس خبرچینی‌های خود، آزاد شد و سریعا به القاعده پیوست.
به گفته کارشناسان، انتشار گزارش فوق توسط ایندیپندنت، احتمالا باعث بروز شکاف داخلی در داعش خواهد شد.