kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۴۰۷۱
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۹

گزارش گاردین از وضعیت وخیم آب آشامیدنی میلیون‌ها آمریکایی

بر اساس تحقیقات یک روزنامه انگلیسی، میلیون‌ها آمریکایی برای دسترسی به آب آشامیدنی، شدیدا مشکل دارند و لاتینی تبارهای این کشور بیش از دیگران، از آب آشامیدنی آلوده استفاده می‌کنند.




بر اساس اظهارات سیاستمداران و گزارش رسانه‌های آمریکایی، زیر ساخت‌های این کشور دچار فروپاشی شده‌اند. چند روز پیش برنی سندرز سناتور دموکرات، در گفت‌و‌گو با سی ان ان، با اذعان به این مسئله گفته بود:«هر آمریکایی این موضوع را درک می‌کند که زیر ساخت‌های ما، جاده‌های ما و پل‌های ما، سیستم‌های آبرسانی ما و طرح‌های فاضلاب، دچار از هم پاشیدگی شده‌اند».پایگاه اینترنتی روزنامه انگلیسی گاردین نیز در گزارشی، با اذعان به وضعیت وخیم بهداشتی آب شرب مردم آمریکا نوشت‌، کیفیت آب شرب میلیون‌ها آمریکایی از استاندارد‌های بهداشتی فدرال برخوردار نیست و میزان مواد آلاینده خطرناک در آن، زیاد است.
تحقیقات گاردین از بیش از ۱۴۰ هزار شبکه آب دولتی در سراسر آمریکا و سرزمین‌های وابسته به آن نشان می‌دهد که لاتین تبار‌های این کشور بیش از دیگران، از آب شرب آلوده استفاده می‌کنند. در شهر‌هایی که ۲۵ درصد یا شمار بیشتری از جمعیت آنها را لاتین تبار‌ها تشکیل می‌دهند، میزان آلایندگی آب شرب دو برابر حد مجاز دیگر نقاط آمریکاست. این تحقیق همچنین نشان می‌دهد، بیش از ۲۵ میلیون آمریکایی از شبکه‌های آب شرب آلوده‌ استفاده می‌کنند و میزان آلایندگی آن‌ها، بسیاری بالاتر از حدمجاز است. در این میان، تخمین زده می‌شود که پنج میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از این افراد را لاتین تبار‌ها تشکیل می‌دهند. بر اساس این گزارش، ایالت تگزاس، آلوده‌ترین شبکه آب شرب را در میان ایالت‌های آمریکا دارد و پس از آن ایالت‌های کالیفرنیا و اوکلاهاما قرار دارند. میانگین موارد تخطی در زمینه آلایندگی آب به ترتیب در ایالت‌های اوکلاهاما، ویرجینیای غربی و نیو مکزیکو بیش از دیگر ایالت‌های آمریکاست. گاردین می‌افزاید: دسترسی به آب آشامیدنی سالم در آمریکا، بر اساس جغرافیا، نژاد و میزان درآمد مردم به شدت نامتناسب است. میزان آلایندگی آب شرب شهر‌هایی که درآمد سکنه آنها پایین‌تر است، بیش از دو برابر شهر‌های ثروتمند است.در برخی از شبکه‌های آب شرب نقاط مختلف آمریکا، هر ساله صد‌ها مورد تخلف در زمینه کیفیت آب شرب و میزان آلایندگی آنها ثبت می‌شود، بدون اینکه دولت به آنها ترتیب اثری بدهد و یا این موضوع به اطلاع مشترکان برسد.در مناطق روستایی نیز میزان آلایندگی ۲۸ درصد بیشتر از شهرهاست.
بر اساس این گزارش، کارشناسان نگران آلایندگی شبکه‌های آب شرب شهر‌های کوچک هستند. این کارشناسان می‌گویند، لاتین تبار‌های آمریکا به شدت در معرض خطر قرار دارند، زیرا اکثر آنها نزدیک مراکز صنعتی در کالیفرنیا و در غرب آمریکا زندگی می‌کنند که میزان نیترات موجود در آب شرب آنها بسیار بالاست.
ادامه ساخت دیوار مرزی
خبر دیگر از آمریکا اینکه، بر خلاف ادعاهای دولت
جو بایدن مبنی بر اینکه وی قصد ندارد سیاست‌های سختگیرانه مهاجرتی دوران دونالد ترامپ را ادامه بدهد، یک روزنامه آمریکایی طی گزارشی به نقل از وزیر امنیت داخلی این کشور نوشت، احتمالا پروژه دیوار مرزی آمریکا با مکزیک ادامه خواهد یافت. به نوشته روزنامه «ایندیپندنت»، «الخاندرو مایورکاس» وزیر امنیت داخلی آمریکا، به کارکنانش گفت‌، احتمالاً چراغ سبز بایدن برای تکمیل «فواصل» موجود در دیوار مرزی را دریافت خواهد کرد.روزنامه «واشنگتن تایمز» نیز می‌گوید به یادداشت‌هایی از این گفت‌وگوها میان مایورکاس و مأموران اداره گمرک و مهاجرت آمریکا دست یافته است. در دوره رئیس‌جمهور سابق آمریکا، حدود ۴۶۰ مایل (740 کیلومتر)دیوار در مرزهای مشترک مکزیک و آمریکا ایجاد شد تا از ورود غیرقانونی پناهجویان جلوگیری شود. ماه ژانویه(دی)مقامات گمرک و محافظت از مرزها اعلام کردند در حال نهایی کردن طرح ساخت ۳۰۰ (482کیلومتر)مایل دیگر از این دیوار هستند.بایدن در کمپین‌های انتخاباتی خود، وعده داده بود که حتی یک وجب به دیوار مرزی اضافه نخواهد کرد. اما در حال حاضر تخصیص بودجه برای تکمیل آن از سوی کنگره تصویب شده است.دموکرات‌های آمریکا در دوره ترامپ علاوه‌بر انتقاد شدید از صرف مالیات مردم برای ساخت این دیوار، به نحوه نگه‌داری پناه‌جویان در کمپ‌های مرزی نیز اعتراض داشته و آن را غیرانسانی توصیف کرده بودند.با این حال، گزارش‌ها و عکس‌های منتشر شده از این کمپ‌ها طی چند ماهی که از ریاست جمهوری بایدن می‌گذرد، نشان می‌دهد، اوضاع پناهجویان در دولت جدید دموکرات آمریکا نیز همچنان اسفناک است.چندی پیش شماری از سناتورهای آمریکایی از یکی از مراکز مرزی در شهر «دانا» بازدید و تصاویر تکان‌دهنده‌ای از نحوه نگه‌داری پناهجویان منتشر کرده‌اند.