kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۴۰۴۵
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۸
یک مسئول:

عشایر با خشکسالی سختی مواجه هستند





رئیس ‌سازمان امور عشایر ایران با بیان اینکه عشایر در برخی از نقاط کشور با خشکسالی بسیار سختی مواجه هستند، از دولت خواست در زمینه کوچ ماشینی عشایر به این سازمان کمک کند.
به گزارش سازمان امور عشایر ایران، شاهپور علایی مقدم اظهار داشت: برنامه‌هایی برای کوچ سالم و بهداشتی عشایر طراحی کرده‌ایم و امیدواریم دولت کمک کند تا عشایر کوچ خود را با کمترین مشکل انجام دهند.
وی با تاکید بر اختصاص یارانه و کمک برای کوچ ماشینی عشایر، گفت: با محاسباتی که انجام داده‌ایم با 60 تا 65 میلیارد تومان می‌توانیم بخشی از هزینه‌های کوچ ماشینی عشایر را پرداخت کنیم و اگر بخواهیم کوچ به خوبی و مدیریت شده انجام شود و کمترین هزینه را از نظر مسائل بهداشتی و درمانی برای کشور داشته باشد، دولت و مجلس و سازمان برنامه و بودجه این بودجه را اختصاص بدهند.
علایی مقدم یادآور شد: سال گذشته نیز ما این موضوع را پیگیری کردیم اما متأسفانه تاکنون موفق نشده‌ایم یارانه کوچ ماشینی را بگیریم و انتظار ما این است سازمان برنامه و بودجه و دولت کمک کنند.
رئیس‌سازمان امور عشایر ایران بیان داشت: به تمام استان‌ها ابلاغ شده و همکاران ما در سراسر کشور مدیریت می‌کنند تا کوچ را که تقریباً از 15 اردیبهشت ماه آغاز می‌شود به تعویق بیندازیم و کمک‌ها و مساعدت‌هایی از طریق اتحادیه‌ها و تعاونی‌های عشایری انجام شود تا عشایر به صورت ماشینی کوچ کنند. وی افزود: ستاد و کمیته‌هایی در استان‌ها تشکیل شده و فعال هستند تا عشایر با کمترین مشکل از قشلاق و میانبند عبور و به شرایط ییلاق و مراتع دسترسی پیدا کنند.
علایی مقدم همچنین بر رعایت مسائل و اصول بهداشتی در زمان کوچ و ارائه خدمات بهداشتی به عشایر در مسیر کوچ تاکید کرد و گفت: باید مراقبت کنیم کوچ عشایر بر اساس مصوبات ستاد ملی کرونا انجام شود. رئیس ‌سازمان امور عشایر ایران با بیان اینکه عشایر عزیز در برخی از نقاط با خشکسالی بسیار سختی مواجه هستند، گفت: امسال نسبت به سال گذشته با دو مؤلفه یکی کاهش بارش‌ها و افزایش میانگین دما و دوم تشدید بیماری کرونا مواجه هستیم.
علایی مقدم افزود: علوفه مرتعی در استان‌های جنوبی کاهش پیدا کرده و میانگین بارش کشور نسبت به 50 سال گذشته خیلی کم شده و در بعضی از مناطق این کاهش بارش تا 70 درصد است.