kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۴۰۴۲
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۴
در سایه سکوت مسئولان دولت

زیان سهامداران بورسی روزبه‌روز بیشتر می‌شود




در ادامه روند نزولی بازار سهام، شاخص کل بورس در آخرین روز کاری هفته جاری نیز نزدیک به 11هزار واحد ریزش کرد تا زیان سهامداران بورسی روزبه‌روز بیشتر شود.
در سایه سکوت مسئولان دولت که اوایل سال گذشته مردم را به بورس فراخواندند‌، بورس اوراق بهادار تهران دیروز هم روند رو به ریزش شاخص را آغاز کرد، به گونه‌ای که در پایان معاملات با کاهش 10 هزار و 888 واحد به رقم یک میلیون و 256 هزار واحد رسید. همچنین شاخص کل با معیار هموزن با کاهش 1256 واحد به رقم 437 هزار و 115 واحد رسید. بر همین اساس، دیروز همه شاخص‌های بورس اعم از شاخص آزاد شناور، شاخص بازار اول بورس و شاخص بازار دوم بورس کاهش یافتند و رنگ قرمز بر سراسر بازار سهام غالب شد. همچنین خریداران واحدهای سرمایه‌گذاری پالایش یکم دیروز با 27 درصد زیان هفته را به پایان رساندند‌. این درحالی است که قیمت هر واحد از این واحدها در روز اول عرضه 10 هزار تومان فروخته شد، اما دیروز به نرخ 7346 تومان منتظر مشتری بود. این اتفاق در حالی است که مدیران دولتی قبل از فروش این واحدها بارها قول دادند، مردم با ‌خرید پالایش یکم با تخفیف 20 درصدی‌،‌ سود خواهند برد. همچنین روز گذشته نمادهایی که قبلا شاخص‌ساز بودند در کاهش شاخص اثرگذار بودند، به گونه‌ای که نمادهای فولاد مبارکه، ملی مس، شستا، پتروشیمی خلیج‌فارس، معدنی دماوند، پالایش نفت اصفهان و هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی تأمین، به ترتیب بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشته‌اند. در فرابورس هم نمادهای بیمه پاسارگاد، هلدینگ معدنی خاورمیانه، سنگ‌آهن گهرزمین، مدیریت انرژی امید تابان هور، به ترتیب بیشترین اثر افزایشی در شاخص فرابورس را داشتند و برعکس نمادهای آریاساسول، پتروشیمی مارون و پتروشیمی تندگویان بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته‌اند.
نمادهای پرتراکنش در فرابورس شامل برق و انرژی پیوندگستر پارس، پلیمر آریا ساسول، توسعه مسیر برق گیلان، مدیریت انرژی امیدتابان هور، امتیاز تسهیلات مسکن اسفند، سرمایه‌گذاری صبا تأمین و تولید برق ماهتاب کهنوج بوده‌اند. همچنین رئیس سازمان بورس در جلسه شورای عالی بورس اعلام کرده کسانی که می‌خواهند به عنوان متقاضی برای حضور در مدیریت شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت ثبت‌نام کنند تا 28 فروردین در سامانه ستان در سازمان بورس اوراق بهادار نام‌نویسی کنند.
گفتنی است این روزها دلیل هم مهم ریزش شاخص بورس، سیاست اشتباه دولت روحانی در شرطی کردن اقتصاد به مذاکرات است. این سیاست غلط سبب شده تا بسیاری از سهامداران با نگرانی از اینکه احتمالا مقامات دولت روحانی به دنبال مذاکره و توافق با آمریکا هستند خواهان فروش سهامشان باشند لذا این سهامداران معتقدند مذاکره با آمریکا موجب کاهش مقطعی نرخ ارز و کاهش بیشتر قیمت سهام خواهد شد بنابراین صف فروش سهام در بورس روزبه‌روز بیش از قبل می‌شود.