kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۳۹۹
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۹

تداوم اعتراض‌ها علیه نژادپرستی در آمریکا حکومت نظامی هم جواب نداد

ساکنان شهر فرگوسن با نادیده گرفتن مقررات حکومت نظامی، علیه پلیس نژادپرست آمریکا به خیابان‌ها ریخته و با نیروهای امنیتی درگیر شدند.
با وجود آنکه «جی‌جکسون»، فرماندار ایالت «میسوری» با هدف جلوگیری از ادامه اعتراض‌ها علیه قتل نوجوان سیاه‌پوست در شهر «فرگوسن» حکومت نظامی اعلام کرد، ساکنان شهر در ساعات منع آمد و شد به خیابان آمدند.
طبق گزارش‌های منتشر شده، حکومت نظامی از بامداد روز شنبه تا ساعت 5 صبح به وقت محلی اعلام شده بود و در این ساعات هیچ‌کس حق رفت و آمد و اعتراض نداشت اما با وجود حضور گسترده نیروهای امنیتی و استقرار تجهیزات جنگی، مردم تظاهرات کردند. خبرگزاری «آسوشیتدپرس» با انتشار گزارشی اعلام کرد، تظاهرکنندگان فریاد زدند از حکم فرماندار پیروی نمی‌کنند. گروهی از معترضان در حالی که دست‌هایشان را به نشانه تسلیم بالای سرشان برده بودند به نحوه کشته شدن «مایکل براون» نوجوان 18 ساله اعتراض کردند که گفته شده با وجود تسلیم شدن، به دست پلیس نژادپرست به قتل رسید. پلیس با گاز اشک‌آور تلاش کرد اعتراض‌ها را متوقف کند. پلیس فرگوسن در این شب نیز همچون شب‌های گذشته با خودروهای زرهی به مواجهه با معترضان پرداخت.
خانواده «براون» اخیرا اعلام کرده فرزندشان با وجود اینکه تسلیم شده بود به قتل رسیده است و از همه مهم‌تر اینکه وی هنگام حادثه مسلح نبود.
نشریه کانادایی «استار» اما اعلام کرد، شنبه شب شهر تورنتوی کانادا نیز مثل بسیاری از شهرهای آمریکا شاهد تظاهرات علیه قتل نوجوان سیاهپوست آمریکایی بود.
بر اساس این گزارش، معترضان در میدان «یانگ دانداس» در حمایت از «براون» سیاهپوست فریاد می‌زدند: «شلیک نکن، شلیک نکن من غیرمسلح هستم.»
آخرین خبرهای منتشر شده حاکی است، به دنبال افزایش اعتراض‌ها علیه پلیس آمریکا، 40 مامور اف.بی.آی برای بررسی نحوه قتل این نوجوان وارد فرگوسن شده‌اند. پلیس فرگوسن اخیرا با هدف تبرئه کردن پلیس اعلام کرد ساعاتی قبل از کشته شدن «براون» از یک فروشگاه، سیگار دزدیده شده بود. وی تلاش کرد بین حادثه و این سرقت 50 دلاری ارتباط برقرار کند. تلاشی که بر خشم و اعتراض مردم و منتقدان افزود.
براون شنبه هفته گذشته یعنی 18 مرداد به ضرب هشت گلوله پلیس شهر فرگوسن به قتل رسید. با توجه به تکراری بودن چنین تراژدی‌هایی، آمریکایی‌ها نگران تبرئه شدن مجدد پلیس قاتل هستند.
پلیس یا ارتش جنگی؟!
در میان اعتراض‌های مردمی، هفته‌نامه آمریکایی نیوزویک طی گزارشی به روند تاریخی تبدیل شدن پلیس آمریکا به یک «ارتش جنگی» پرداخته است.
به گزارش فارس، این هفته‌نامه نوشته، پلیس آمریکا به واسطه برنامه‌ای موسوم به 1033 به یک ارتش جنگی تبدیل شده است. در این گزارش همچنین می‌خوانیم: فرگوسن اکنون به میدان جنگ شبیه شده است، پلیس لباس استتار تفنگداران دریایی را بر تن کرده، مسلسل‌های لوله‌کوتاه مخصوص تکاوران را حمل می‌کند و سوار بر خودروهای زرهی در شهر گشت‌ می‌زند؛ این پلیس به سختی از سربازان میدان نبرد قابل تشخیص است.
روند تسلیح پلیس آمریکا به این‌گونه جنگ‌افزارها از اوایل دهه 90 میلادی شروع شد، از روزی که بند 1208 قانون اختیارات دفاع ملی، به وزارت دفاع این کشور اجازه داد، بنا به تشخیص خود، تجهیزات «مناسب» برای مبارزه با مواد مخدر را به موسسات فدرال و ایالتی مجری قانون تحویل دهد، این تجهیزات شامل اسلحه‌های کوچک و مهمات مربوط به آنها می‌شد. قانون مزبور در سال 1996 بار دیگر در کنگره مورد تصویب قرار گرفت و به بند 1033 شهرت یافت.
پیش از این نیز خبرهایی از افزایش نگرانی‌ها نسبت به تجهیصز پلیس آمریکا به سلاح‌های  سنگین ارتش و کمک‌‌های گسترده پنتاگون به آن منتشر شده است.